Deze hacks voor je to do-list gaan je een hoop tijd opleveren

Het is maandagochtend, je zet je computer of laptop aan en staart naar het scherm. Het is chaos in je hoofd met alle taken die je nog moet doen. Bíjna heb je de neiging om je kop maar in het zand te steken en helemaal niets uit te voeren. Herkenbaar? You’re not the only one. Een to do-list is je lifesaver hier.

Een goede to do-list is het verschil tussen ‘druk zijn’ en ‘productief en efficiënt zijn’. Maar een overvolle to do-list zorgt juist voor een hoop onnodige stress. Deze hacks voor je to do-list helpen je een handje en gaan je een hoop tijd opleveren!

Hak je grote taken op in behapbare taken

Een tip die mijn leven heeft veranderd (ja echt, zonder te overdrijven): zorg dat die grote intimiderende taken opgedeeld worden in kleine behapbare taken.

Een voorbeeld: toen we bij WorkJuice de podcast gingen maken, stond dat niet als één taak op mijn to do-list, maar in veel kleine taken. Van het ‘potentiële gasten bedenken’ tot ‘podcast opnemen’ en ‘foto’s schieten voor logo’ tot ‘podcast editen’.

Waarom werkt dit nou zo goed? Ons brein is dol op lijstjes. Niet alleen omdat het ons helpt te organiseren en meer focus te krijgen. Ook omdat onze grote vriend dopamine iedere keer dat je iets afstreept om de hoek komt kijken.

Dopamine is het beloningshormoon. Het zorgt voor herhaling van gedrag, omdat we weer dat goede gevoel willen ervaren. Kortom: je hebt meer motivatie om de rest van je to do-list te tackelen.

Lees ook: Waarom houden we zo van lijstjes? Een evolutionaire verklaring

Houd je to do-list realistisch

Niets is meer demotiverend dan je to do-list niet helemaal afgestreept krijgen. Hoe vaker dit zal gebeuren, hoe minder zin jij er de volgende dag in hebt. De hack? Maak verschillende lijstjes met je taken voor vandaag, deze week en misschien zelfs deze maand. Zo houd je je to do-lists realistisch, maar heb je wél dat benodigde overzicht van al je taken.

Kies elke dag drie prioriteiten

Je kunt het beste elke dag bepalen welke drie taken op je to do-list de hoogste prioriteit hebben. Zo zorg je ervoor dat je prioriteit geeft aan de taken die je het meest opleveren. Of dat je in ieder geval de taken uitvoert waardoor je team verder kan, bijvoorbeeld. Tachtig procent van je succes komt van twintig procent van je dagelijkse taken (de 80/20 regel). Houd daar rekening mee!

Eat the frog

Je hebt vast wel gemerkt dat je ‘s ochtends – als je nog fris en fruitig bent en de middagdip nog niet is in gekickt – het meest productief bent. Daarom kun je jouw dag het beste beginnen met de belangrijkste taak. Deze techniek wordt ook wel ‘Eat the frog‘ genoemd.

Deze taak is vaak namelijk intimiderend. Misschien weet je zelfs niet waar te beginnen. Het helpt al de taak in kleinere taken op te delen, maar het helpt ook om ‘m meteen te tackelen. Als je ‘m maar voor je uit blijft schuiven, zal je er uiteindelijk niet aan toekomen. En als je de taak wél voltooit, dan geeft je dat onwijs veel energie om de rest van je taken ook af te strepen van je to do-list.

Block tijdstippen in je agenda voor bepaalde taken

Sommige taken zijn in vijf minuten af te vinken, anderen zullen uren in beslag nemen. Is dat laatste het geval? Block voor die taken dan tijd in je agenda. Dan kun je full focus aan de slag gaan. Dit is een soort milde vorm van time blocking. Wil je hier meer vanaf weten? Check dan dit artikel: Time blocking in je agenda: de ultieme productiviteitshack.

Nog meer tips om productiever te worden

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
Deze hacks voor je to do-list gaan je een hoop tijd opleveren
Sluiten