Starten met growth hacking? Dit moet je weten als je net begint

Het is een term die je steeds vaker hoort, maar voor veel mensen nog klinkt als een wazig gebied. Growth hacking is een term die in het leven is geroepen door Sean Ellis – een man die je vast en zeker kent als je je een beetje in de term hebt verdiept.

In eerste instantie doet growth hacking vooral dienst voor kleine organisaties die nog geen gigantische marketingbudgetten hebben om enorme campagnes op te zetten en zo hun product aan te jagen. Daarbij gaat het in growth hacking om het uitvoeren van experimenten die – hopelijk – grote gevolgen hebben. Iets waar in een groot bedrijf eerst een plan voor moet worden gemaakt en waar honderd mensen naar willen kijken voordat er iets mee gebeurt.

En dat is nu juist niet de bedoeling: growth hacking draait om het snel uitvoeren van experimenten en het snel bijsturen, opschalen of afstraffen.

Define ‘growth hacking’

Als we een definitie aan de term moeten hangen, vat die van Wikipedia alles mooi samen:

Growth hacking is an umbrella term for strategies focused on growth. The goal of growth hacking strategies is generally to acquire as many users or customers as possible while spending as little as possible. – Wikipedia

Maar los van de term is growth hacking ook een strategie en een bepaalde mindset.

Waar te beginnen

Als je van plan bent om je business te laten groeien, zijn er vast en zeker al een aantal dingen waarvan je vermoedt dat ze kansrijk kunnen zijn. Zo heb je misschien een idee om een Facebook Groep te creëeren om mensen te activeren en te binden, een mailing starten om bezoekers terug te laten keren of Adwords in te zetten om snel in Google hogerop te komen.

Handig: 6 gratis tools voor e-mailmarketing en 11 handige marketingtools for free

Al deze ideeën ga je opschrijven en prioriteren. Dat kun je op je onderbuikgevoel doen (wat kost het minst moeite en heeft het grootste effect), maar hier kun je ook het ICE framework voor gebruiken waarbij je taken indeelt aan de hand van de noemers impactconfidence en ease.

Pirate funnel

Ook is het belangrijk om jezelf af te vragen op welke schakel in de funnel jij je wilt richten. Nu hoor ik je denken: funnel? Welke funnel? Well, de AAARRR-funnel: de stadia welke jouw bezoekers/leads/klanten doorlopen. Te weten: awareness, acquisitionactivationretention, revenue en referral.

Ben je in het stadium dat je nog veel bekendheid wilt creëren (awareness) of wil je juist jouw bezoekers omzetten in klanten (revenue) of hen juist anderen laten vertellen over jouw diensten (referral).

Pak de taak die aansluit bij het doel waar je op richt. Zet een doelstelling voor jezelf en go for it!

Aan de slag

Als je weet met welk project je wilt starten en waarom, ga je aan de slag. Je gaat de taak uitvoeren en onthoud in het gehele proces ‘done is better than perfect‘. Hetgeen wat je maakt hoeft helemaal niet tot in de puntjes uitgewerkt te zijn voordat je ermee start. Just do it en optimaliseer gaandeweg als je merkt dat het project z’n vruchten afwerpt.

Data, data, data

Aan de hand van data houd je in de gaten wat er gebeurt. Gaat dat de goede kant op of levert het eigenlijk helemaal niet op wat je wilt dat het opbrengt? Zo kijk je bijvoorbeeld naar de kosten van die Facebook-advertentie vs. het aantal leads en weet je wat het kost om een klant te verkrijgen via dat kanaal (customer acquisition cost per channel). Een metric die aantoont of het kanaal het waard is om tijd en moeite in te stoppen. De cijfers vertellen je exact wat werkt en niet werkt.

Must read: Instagram done right! Hoe horlogemerk CLUSE in 2 jaar tijd haar omzet van 5 naar 77 miljoen wist te laten stijgen

Optimaliseren

De data geeft inzicht in de projecten waar je mee door moet gaan en die je vooral moet afschaffen. Blijkt dat die Facebook-advertentie veel meer klanten tegen lagere kosten oplevert dan de Google Adwords campagne? Ga dan door met de Facebook-campagne en optimaliseer die nog meer om de kosten sterker te reduceren. Maar ga ook zeker eens experimenteren met ads in LinkedIn om te kijken of die nog meer kunnen doen voor je business. Om maar een klein voorbeeld te noemen.

Meer over marketing

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
Starten met growth hacking? Dit moet je weten als je net begint
Sluiten