Zo gebruik je jouw Instagram-captions om te groeien op Instagram

Als je Instagram actief gebruikt om je onderneming in de spotlights te zetten, heb je vast ondervonden dat de caption onder je foto hartstikke belangrijk is. Maar bij elk beeld een sterke caption verzinnen is makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe kan jij die caption inzetten om te groeien op Instagram?

Al eerder schreven we een artikel over hoe je Instagram-captions het beste kunt gebruiken onder je foto’s (heb je het artikel nog niet gelezen? Je vindt het hier: manieren om op te vallen met je Instagram-caption).

Vandaag gaan we nog een stapje verder. Want hoe gebruik je die Instagram-caption om te groeien op Instagram? Moet je grappig zijn, of juist serieus? Gebruik je veel emoticons, of juist helemaal niet? En hoe zit het met hashtags? We zochten het voor je uit.

Een goede Instagram-caption zorgt voor meer zichtbaarheid

We gaan meteen met de deur in huis vallen: hoe langer jouw volgers tijd spenderen op jouw post (door bijvoorbeeld te liken, reageren of door de hele caption te lezen), hoe hoger die desbetreffende post door Instagram in het beruchte Instagram algoritme beoordeeld wordt.

Jouw engagement wordt door een goed gelezen caption beter, wat ervoor zorgt dat je meer mensen bereikt. In je caption kan je vragen stellen, of andere manieren bedenken waardoor je interactie met je volgers creëert. Instagram vindt dat leuk, en beloont dat met meer views. Precies wat jij als ondernemer wilt bereiken, want meer views = meer groei.

Goede en lange captions geven micro-influencers betere samenwerkingen

Influencers zijn de nieuwe beroemdheden. Als je daar slim gebruik van maakt, kan een samenwerking met een passende influencer ontzettend veel opleveren.

En juist in die samenwerking loont het om lange captions te gebruiken. Gebruiken zowel het bedrijf als de micro-influencer lange captions? Dan wordt de vertrouwensband tussen hen en het publiek groter, wat de kans op een aankoop aanzienlijk vergroot.

Groeien op Instagram met relevante hashtags

Hastags geven je een groter bereik, omdat je ook mensen die jou nog níét volgen kunt bereiken. Maar wel willen wel graag de nadruk op ‘relevant’ leggen.

Laat je niet verleiden om hashtags als #followforfollow en #like4like te gebruiken. Op korte termijn behaal je hier misschien meer likes mee (omdat je hier met de hashtag letterlijk om vraagt), maar dit zijn geen kwalitatieve followers die je behoudt.

Waar jij naar op zoek bent, zijn volgers die bij jouw doelgroep passen. Houd jij je vooral bezig met vrouwelijke ondernemers? Denk dan bijvoorbeeld aan #girlboss, #bossbabe, #smallbusiness of #beyourownboss. De kans is veel groter dat je daar volgers vindt die jouw content oprecht leuk vinden, in plaats van mensen die op zoek zijn naar likes.

Pizzamerk Magioni en CLUSE zijn voorbeelden van merken die de Instagram game goed snappen.

En nu in de praktijk: 5 goede Instagram Caption tips:

  • Zorg ervoor dat de eerste zin opvalt. Het is immers het eerste wat mensen lezen, én de rest van je caption valt vaak weg. Jouw eerste zin moet uitnodigend zijn om verder te lezen. Jouw caption valt op door emoticons, dus gebruik die vooral in de eerste zin.
  • Voeg een call to action toe aan de caption. Dat kan heel gemakkelijk door een vraag te stellen, maar ook ‘double tap if you agree‘ werkt altijd heel lekker. Houd de call to action gemakkelijk (vraag je volgers niet hun levensverhaal te delen, want dat zullen ze waarschijnlijk niet doen) en reageer zelf ook op alle reacties.
  • Vraag of je volgers mensen willen taggen. Dit wordt met winacties vaak gedaan, maar waarom niet met gewone captions? Hierdoor bereikt je post nieuwe mensen. Met een simpele ‘bij wie van jouw vrienden herken je dit ook?’ stimuleer je jouw volgers hun vrienden te taggen.
  • Verwijs naar de link in bio. Schrijf jij blogposts en wil je jouw volgers stimuleren om naar jouw website te komen? Of verkoop je juist producten? Vergeet dan niet jouw volgers te verwijzen naar die link. En gebruik liever geen Linktree, dit is waarom.
  • Deel een lange caption op in delen. Dit doe je bijvoorbeeld door de caption eerst te schrijven in de notities op jouw telefoon, daar door middel van een bepaalde emoticon (of stippen, of sterren, whatever you like), kopieer de tekst en plak ‘m in Instagram. Je volgers zullen je dankbaar zijn én langer blijven lezen, want jouw caption is ineens een stuk makkelijker om te lezen.

Nog meer groeien op Instagram?

Later

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
Zo gebruik je jouw Instagram-captions om te groeien op Instagram
Sluiten