Hier moet je aan denken voordat je gratis werk accepteert

Moet je als (beginnende) ondernemer gratis werk accepteren of niet? De meningen hierover zijn verdeeld. Bij WorkJuice zeggen we altijd: durf te vragen wat je waard bent. Wanneer jij werkt voor te weinig geld of zelfs niets, verpest je niet alleen de markt, maar ook je eigen geloofwaardigheid. Toch zijn er situaties waarin het aannemen van gratis werk jouw merk of bedrijf op de lange termijn wél kan helpen.

Wanneer doet zo’n situatie zich nou voor? Voordat je gratis werk accepteert, moet je goed de voor- en nadelen overwegen.

Het geeft veel exposure

Oké, dit is een lastig punt. Want aan de ene kant misbruiken veel bedrijven en mensen dit argument. Het is dus aan jou of deze gratis exposure écht veel voor je bedrijf gaat doen. Stel dat je gaat gastbloggen. Op zich een slim idee, want het is niet alleen exposure, je zet jezelf ook op de markt als expert.

Maar let wel op: je kunt beter gastbloggen voor een website die misschien minder bereik heeft, maar waarmee de doelgroep wel een match is, dan met een website met een groot bereik van mensen die toch niet zijn geïnteresseerd in jouw bedrijf.

Je leert een nieuwe skill

Als je jouw bedrijf wil uitbreiden met andere werkzaamheden, maar je daar eigenlijk nog niet zoveel kaas van hebt gegeten, is het een optie om je werk gratis aan te bieden. Ook als de opdracht simpelweg onwijs uit je comfortzone ligt en je er veel van kunt leren.

Maar let op: dit moet geen gewoonte worden. Voor mensen die last hebben van het Imposter Syndrome is het bijvoorbeeld heel lastig om te realiseren dat ze die klus echt wel kunnen klaren.

Krijg uiteindelijk betaald

Een mooie tussenweg is om af te spreken een proefopdracht gratis uit te voeren. Bevalt het? Dan ga je voor betaald werk aan de slag. Het gaat hier natuurlijk om een kleine proefopdracht, niet een maand aan gratis werken bijvoorbeeld.

Je doet iets goed voor de wereld

Als je met jouw gratis werk anderen of de wereld helpt, op wat voor manier dan ook, kun je ook overwegen je werk gratis uit te voeren. Een voorbeeld: een coach die per jaar een paar klanten die het anders niet kunnen betalen gratis helpt. Of een start-up die zich inzet voor de planeet.

Je ruilt jouw product of dienst met iemand anders z’n expertise

Een andere versie van gratis werk die je vaak voorbij ziet komen in Facebookgroepen. Technisch gezien is dit geen gratis werk, maar een ruilhandel. Je ruilt namelijk jouw product of dienst voor die van de ander. Per persoon is dit verschillend of ze deze manier van gratis werk fijn vinden.

Het bedrijf is jouw ideale klant die een review wil schrijven

Als je jouw product of dienst gratis aanbiedt aan een groot bedrijf, die ook nog eens jouw ideale klant is, kan deze klus ervoor zorgen dat je veel (betaalde) klussen binnen sleept. Bijvoorbeeld door een testimonial op jouw website, of omdat mond-tot-mond nog steeds de krachtigste vorm van reclame is.

Let op dat er wel ‘een gevaar’ kleeft aan je werk gratis aanbieden aan jouw ideale klant. Want hoe goede kwaliteit kun je nou verwachten van een gratis dienst? Het kan bedrijven juist ook afschrikken.

Zoals je ziet zijn er een hoop ‘let op’s’. Ook al kun je één van deze punten afvinken, onthoud altijd dat je wel je rekeningen moet kunnen betalen. Hoe leuk je een opdracht ook vindt, de stress om het niet kunnen betalen van je rekeningen kan natuurlijk altijd roet in het eten gooien.

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
Hier moet je aan denken voordat je gratis werk accepteert
Sluiten