Tessa Ham
Tessa Ham | LinkedIn Leren 11 mrt 2019

Geen budget? 11 gratis handige marketing tools voor je beginnende business

Marketing is belangrijk. Je kan nog zo’n goed product of revolutionaire dienst hebben, als niemand van het bestaan weet, zal je ook niets verkopen. Maar ja, niet elk beginnend bedrijf heeft er geld voor. Gelukkig bestaan er tegenwoordig door het internet veel gratis opties die jouw de beste marketingstrategie helpen opstellen.

Er is zoveel (gratis) informatie beschikbaar online, het is zonde om daar geen gebruik van te maken!

Gratis cursussen

In 35 minuten leer je in deze gratis Skillshare cursus de basis van storytelling en het bouwen van een following. Stephanie Pereira lanceerde meer dan 100.000 projecten voor Kickstarter en kan je dus zeker de kneepjes van het vak leren. Je leert onder andere:

  • Het bedenken van je doelen en doelgroep
  • Het vinden van jouw verhaal (unique selling points)
  • Het bouwen van een relatie met je doelgroep
  • Het opstellen van een communicatie plan

En dat in 35 minuten! Hoe druk je het ook hebt, daar móét je tijd voor vrij kunnen maken.

Ook op andere platforms kun je gratis cursussen volgen. Neem vooral eens een kijkje bij Hubspot, Coursera, Udemy (sommige gratis, sommige betaald), MIT Open Courseware en edX.

SMART doelen worksheet

Werd je op school ook doodgegooid met SMART doelen? Tja, daar was een reden voor: ze zijn verdomd handig. Gelukkig heeft Hubspot een gratis worksheet waar je jouw SMART doelen op kunt formuleren. Je vindt ‘m (en een uitleg wat SMART ook alweer precies was) hier.

Marketing plan worksheet

Door middel van how to-gidsen, artikelen, checklists, case studies, video’s en worksheets, helpt Marketing Donut je jouw bedrijf opzetten. Ze hebben ook een worksheet voor een marketing plan, die je met het volgende helpt:

  • De markt begrijpen en daardoor kansen en bedreigingen herkennen
  • Kiezen welke marketingkanalen je het beste kan gebruiken
  • Het creëeren van een actieplan

Survey Monkey en Typeform

Niemand weet beter wat je zou moeten doen (of wat je beter kunt doen) dan je doelgroep. Als je die eenmaal weet, kan het slim zijn om ze dat ook daadwerkelijk te vragen. Met Survey Monkey bijvoorbeeld. De tool heeft een gratis Basis-abonnement (even scrollen, ze verstoppen ‘m een beetje). Daarmee kun je onbeperkt enquêtes versturen, maar wel met een beperking van tien vragen. Ideaal voor je startende business.

Typeform is een beetje hetzelfde idee, maar hier kun je ook meerkeuzevragen en polletjes maken die er super strak uitzien. Met het gratis plan krijg je honderd antwoorden per maand en tien vragen per enquête.

Ready to take it to the next level? Hou dan WorkJuice in de gaten. In de komende weken geven we je nog tips voor gratis tools op het gebied van social media, e-mail marketing, content, SEO en PR.

Meer over marketing

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
Geen budget? 11 gratis handige marketing tools voor je beginnende business
Sluiten