7 op de 10 mensen heeft geen goede work-life balance: op deze manier bereik je het toch

Een recent onderzoek van LinkedIn toont aan dat 70% van de werknemers stress ervaart door het tekort aan een goede work-life balance. Dat is extreem veel! Hoe komt het toch dat zo veel mensen hiermee worstelen? En hoe bereik je dan wél een goede work-life balance?

Veel mensen worstelen met het bereiken van een goede work-life balance. Een groot deel van de problematiek ligt in de wijze waarop we naar dit fenomeen kijken. Vaak wordt een work-life balance beschouwd als een weegschaal die perfect in balans moet zijn. Acht uur werken? Daar staan acht uur ontspanning tegenover, toch?

Weg met de weegschaal

Het antwoord is: nee. Dat is simpelweg niet mogelijk. Stel dat we acht uur werken en acht uur slapen. We houden dan inderdaad nog een keer acht uur over voor ontspanning. Maar daar zitten ook reistijd, huishoudelijke taken, kinderen opvoeden en overuren bij. We kunnen dus onmogelijk verwachten dat we in deze acht uur volledig zen worden.

We moeten dus accepteren dat een goede balans tussen werk en privé geen kwestie is van een weegschaal met op beide schalen een gelijk aantal uren. Ja, we kunnen in theorie minder ontspannen dan dat we aan het werk zijn. En nee, dat betekent niet meteen het ergste.

Op naar échte quality time

Het draait simpelweg om om iets te máken van de uren die je vrij hebt. Zolang je je vrije uren op een kwalitatieve manier invult, zal je heus wel genoeg opladen om er de volgende dag op het werk weer stevig tegenaan te gaan.

Bepaal dus voor jezelf hoeveel tijd je na (of voor!) het werk kan besteden aan kwalitatieve ontspanning. Dit zijn dus echt uren waarin je enkel en alleen aan jezelf hoeft te denken. Voor sommige is dat een halfuur vóór het werk, voor anderen is dit twee uur na het werk. Leg voor jezelf vast wat haalbaar is.

Ten tweede is het een kwestie van invulling geven aan deze momenten die je vrijmaakt voor ontspanning. Hierbij hoort één gouden regel: focus op de kwaliteit en niet op de kwantiteit. Wil je sporten? Ga dan helemaal los. Wil je koken voor je kinderen? Leg je mobiel dan uit de weg en zet je notificaties uit. Willen je kinderen helpen? Ook prima, des te meer quality time. Wil je even lezen? Ga naar een rustig plekje en zonder je helemaal af.

Wees niet bang om te plannen

Het zijn zulke momenten die zorgen dat je helemaal oplaadt na een werkdag. Of dat nou een halfuurtje, twee uur of een heel weekend is, maakt niet zo heel veel uit.

Tot slot benadrukken we nog even dat je deze activiteiten waarschijnlijk zal moeten plannen. Het heeft geen enkele zin om te wachten en te dromen van een betere work-life balance, het is aan jou om actie te ondernemen en je leven handiger in te delen naar ontspanningsmomenten. Wedden dat minimale moeite al een maximaal effect heeft?

Laten we dus massaal streven naar een betere work-life balance, alleen zo kunnen we die 70% fors omlaag drukken, toch?

Meer over work-life balance:

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
7 op de 10 mensen heeft geen goede work-life balance: op deze manier bereik je het toch
Sluiten