5 tips om beter gevonden te worden op LinkedIn

Ben je op zoek naar een nieuwe baan, of ben je op zoek naar nieuwe klanten of nieuwe opdrachten? LinkedIn is the place to be! Het grootste zakelijke netwerk van de wereld is een absolute must have voor je carrière. Zelfs als je niet op zoek bent naar een nieuwe baan is gevonden worden op LinkedIn altijd een goed idee.

Op Facebook deel je je vakantiekiekjes met familie en vrienden. Instagram gebruik je misschien om je fotografie kunsten te delen. Maar LinkedIn is de beste tool om je zakelijk online te profileren. Wij hebben 5 tips van Melanie Kool, marketing director bij recruitmentgroep Hays. En als er iemand is van wie we het één en ander kunnen leren, dan zijn zij het wel. Het bedrijf is namelijk dit jaar voor de tweede keer achter elkaar uitgeroepen tot beste bedrijfspagina op LinkedIn.

De samenvatting

Een goede samenvatting is ontzettend belangrijk op LinkedIn. Het eerste wat een ander ziet op je profiel is je introductietekst, deze moet dus opvallen. Volgens Melanie kun je de samenvatting het beste gebruiken om te vertellen wie je bent en wat je ambities zijn. Gebruik het als een soort visitekaartje en niet als een korte samenvatting van je cv. Daar heb je meer dan genoeg ruimte voor in het werkervaring gedeelte.

De functietitel

Hippe Engelse namen gebruiken als functietitel is helemaal hip op LinkedIn. Iedereen is een creative manager of iets in die trant. Erg leuk, maar veel heb je er niet aan. Je wil dat gelijk duidelijk is wat je doet. Daarom kun je het beste kiezen voor een duidelijke functienaam. Kies dus liever voor marketingmanager in plaats van Conversation Architect. De hippe namen kun je altijd nog plaatsen in de subtitel.

Google en LinkedIn

De kans is groot dat je weleens een kennis of een oud-collega hebt gegoogeld. Recruiters en bedrijven zoeken jou ook op Google op. Door de juiste zoekwoorden te gebruiken op LinkedIn kun je daarmee gevonden worden op Google. Je kunt deze bijvoorbeeld in de samenvatting verwerken. Een paar juiste zoekwoorden zijn meer dan voldoende. Het moeten er niet te veel worden.

Wees actief

We snappen dat het leuker is om te scrollen door je tijdlijn op Facebook dan op LinkedIn. Blame it on the cat videos. Toch is het belangrijk om actief te zijn. Je hoeft echt niet elke dag een post te plaatsen, maar like, comment en share. Hiermee laat je op een eenvoudige manier zien wie je bent en wat je bezighoudt. Met een actief profiel verschijn je ook eerder in de zoekresultaten. Het heeft dus echt meerwaarde om actief te zijn. Haal daar dus je voordeel uit en scroll lekker door de tijdlijn van LinkedIn.

Een tweede taal

Op zoek naar een baan in het buitenland? Of werk je in een internationaal bedrijf? Dan kan het erg handig zijn om gebruik te maken van een Engelstalig LinkedIn-profiel. Veel mensen weten dit niet, maar je kunt een profiel aanmaken in een tweede taal. Je behoudt je Nederlandse profiel en koppelt daar een profiel in een tweede taal aan toe. Aan de hand van het IP-adres van je bezoekers wordt bepaald welk profiel zij te zien krijgen.

Meer tips voor LinkedIn:

Dé checklist voor een sterk profiel op LinkedIn

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
5 tips om beter gevonden te worden op LinkedIn
Sluiten