Tessa Ham
Tessa Ham | LinkedIn Mindset 20 apr 2021

Zo vecht je tegen het gevoel dat je altijd te weinig tijd hebt

We hebben allemaal weleens last van ‘time anxiety‘. Dat onrustige gevoel dat we tijd tekort hebben. Bijvoorbeeld als je na een drukke dag naar je to-do list kijkt en die maar voor de helft is afgevinkt. Maar ook op een dieper level kan het gevoel ons opeens overspoelen dat we niet genoeg tijd hebben om alles te doen wat we willen doen.

Hoe kan je vechten tegen het gevoel dat je tijd tekort hebt?

De verschillende vormen van time anxiety

Om te kunnen vechten tegen het gevoel dat je altijd te weinig tijd hebt, is het belangrijk om te begrijpen dat het drie vormen kan aannemen. We leren deze vormen van Fast Company.

  • Dagelijkse time anxiety: het gevoel dat je te weinig uren hebt in een dag om alles te doen wat je wil doen.
  • Time anxiety gericht op de toekomst: het worstelen met de ‘wat als’? Elke actie die je vandaag neemt, heeft een duizelingwekkend aantal potentiële resultaten en dat kan verlammend aanvoelen. Wat nou als je de verkeerde keuze maakt?
  • Existentiële time anxiety: het gevoel dat je maar een beperkte hoeveelheid tijd in je leven hebt en de vraag of je er genoeg mee doet. Dit gevoel kan je bijvoorbeeld bekruipen als je een hele zondag lui op de bank hebt gehangen en je je ‘s avonds afvraagt of je deze tijd niet eigenlijk in het opzetten van je side hustle had moeten steken.

Moeite met time management? Zo maak je tijd voor de zaken die er écht toe doen

Vechten tegen het ‘tijd tekort’-gevoel

Hoewel deze vormen verschillend zijn, ontstaan ze allemaal door hetzelfde beklemmende gevoel dat je je tijd niet besteed op de best mogelijke manier.

Bedenk jouw ideale dag

Als je jouw tijd op de best mogelijke manier wil besteden, moet je natuurlijk eerst weten hoe dat er dan voor jou uitziet. Wat betekent het ‘hebben van een goede dag’ voor jou? Denk hierbij niet alleen aan welke taken op werk je blij maken, maar kijk naar het hele plaatje voor een gebalanceerde dag.

Schrijf eens op hoe de ideale dag ervoor jou uitziet op deze gebieden:

  • Lichaam: wat vind je leuk om te doen om je gezond en actief te laten voelen, en lekker in je vel?
  • Mind: wat moet je doen op je ideale dag voor een goede mentale gezondheid? Vergeet ook niet op te schrijven waardoor je mentaal geprikkeld (uitgedaagd) wordt.
  • Liefde & relaties: met wie spendeer je graag je tijd?
  • Geld: hoe wil je het geld gebruiken dat je hebt?
  • Play: welke hobby’s en activiteiten (waarbij je kunt uitrusten) vind je leuk om te doen?

Lukt het je niet om alle zes de onderdelen in één dag te wurmen? Bekijk het dan op wekelijkse basis. Pak er op zondag een papieren of digitale agenda bij en zorg dat je tijd inplant voor alle zes gebieden. Plan dus niet alleen je werktaken en sportsessies in, maar ook je pampersessie.

12 self-care ideeën die je vanaf nu elke maand kan inplannen als afspraken met jezelf

Voorkom afleidingen

Even een reality check: hoeveel Instagram Stories en TikTok video’s hebben echt bijgedragen aan jouw geluk? Precies. Een kleine check op de functie schermtijd op je telefoon laat zien hoeveel uur je eigenlijk scrolt op je telefoon. Terwijl je in die tijd ook waardevolle activiteiten had kunnen doen.

Omdat wij ook maar mensen zijn, snappen we dat social media en andere afleidingen in de ban doen, voor veel mensen geen haalbare optie is. Wat kun je dan doen? Maak twee afspraken met jezelf:

  • Wanneer je een taak uitvoert (of dat nou werk of privé is) focus je je volledig op die taak. Dat betekent geen social media of multitasken.
  • Plan momentjes in waarin je wel social media mag checken. Elke twee uur vijf minuutjes bijvoorbeeld, of in je lunchpauze tien minuten.

5 tips als je tijdens je werk te veel wordt afgeleid door je telefoon

Probeer het niet allemaal te doen

Begrijp ons niet verkeerd: er is niets mis met ambitieus zijn en een ambitieuze to-do list hebben. Maar heb je elke dag tijd tekort door een eindeloze to-do list en krijg je deze nooit helemaal af? Dan zorgt dat onbewust toch voor stress. Simpelweg accepteren dat je niet altijd alles kunt doen, is één optie.

Lukt dat niet? Bedenk dan elke ochtend welke taken er écht af moeten zijn aan het einde van de dag. Beperk daarbij het aantal taken – bijvoorbeeld tot drie. Focus je eerst op deze taken. Heb je nog tijd over? Schrijf dan pas nog een taak op je lijstje.

Maar niet alleen op werk, ook in ons hele leven moeten we accepteren dat het niet lukt om alles te doen. We willen allemaal wel dat ons leven compleet gebalanceerd is. Dat we naast succes in onze carrière een druk sociaal leven, een goede relatie, een gezond lichaam en fijne hobby’s hebben. En dat allemaal zonder stress.

Je week van tevoren inplannen zal hierbij helpen. Maar vergeet niet dat de praktijk bijna altijd anders uitpakt dan je van tevoren had bedacht. Er komen altijd afspraken tussendoor die je van tevoren niet had verwacht. Ook zijn er elke week weer andere brandjes die je moet blussen.

Zolang je accepteert dat niet elke week perfect zal zijn, zal de druk ervan af gaan en het gevoel van tijd tekort afnemen.

Niet alles afgekregen? Waarom het helemaal oké is om niet alles van je to-do list af te vinken

In 8 stappen een succesvolle freelancer

Meld je aan voor onze wake-up letter en ontvang ons e-book t.w.v. € 19,95

Reageer op artikel:
Zo vecht je tegen het gevoel dat je altijd te weinig tijd hebt
Sluiten