Hoe de Getting Things Done techniek kan zorgen voor meer rust in je hoofd

Soms heb je het gevoel dat je tientallen ballen tegelijkertijd in de lucht moet houden. Je moet nog een mail sturen naar je huurbaas, vandaag écht je belastingaangifte doen en je wil nog even kijken naar de Thailand-tips voor je wereldreis over een paar weken. Ook ben je al weken niet gaan sporten, dus dat abonnement wil je vandaag echt opzeggen (anders zit je er nog een maand aan vast).

Ondertussen ben je op werk bezig met een lastig project dat veel vrije tijd opslokt, waar je continu mee in je hoofd zit. Je hebt ook constant het idee dat je iets belangrijks vergeet – totdat je ‘s nachts ineens rechtop in je bed overeind schrikt. Shit, je hebt de trouwdag van je ouders gemist. En oh ja, ondertussen ben je ook te laat voor het opzeggen van je sportschool abonnement. Dat wordt weer een maand de pot spekken.

Komt deze wirwar van gedachten jou maar al te bekend voor, en wil je iets doen aan je mindset? Er is een methode die de losse eindjes aan elkaar knoopt. Ooit gehoord van de Getting Things Done methode van David Allen?

Getting Things Done zorgt voor meer rust in je hoofd

De Getting Things Done methode is gebaseerd op het gelijknamige boek van David Allen. David belooft met het boek ‘een geest als water’ te krijgen. Oftewel: dat je de dingen aan het doen bent die je moet doen, en dat je zeker weet dat dat het goede is op dit moment.

De methode is ontwikkeld om alle losse eindjes in je leven, zowel privé als zakelijk, een plekje te kunnen geven. Daarmee haal je ze uit je hoofd, en wordt de stroom aan informatie in je hoofd een stuk rustiger en overzichtelijker.

Chaos door losse eindjes

Deze losse eindjes kunnen allerlei dingen zijn. Dat stapeltje AH insectenplaatjes waarvan je nog niet weet of je ze wilt weggeven of weggooien? Los eindje. Een lastige mail die je al een tijdje naar een collega wil sturen? Los eindje. Een mail van Bol.com met een onweerstaanbare aanbieding waar je nog even over na moet denken? Ook een los eindje. En dat paar schoenen wat nét niet lekker zit, waarvan je het bonnetje nog moet zoeken om ze terug te brengen? Je raadt het al: een los eindje.

Al deze losse eindjes zijn impulsen. Je denkt er niet continu aan, maar deze gedachtes zwerven wel in je hoofd rond. Het zijn lades die niet dicht zitten. Als je nét lekker bezig bent met je werk, kan zo’n gedachte ineens door je hoofd spoken. ‘Shit, ik moet vanavond écht dat bonnetje opzoeken’. Dat kan immers niet meteen, want je bent aan het werk. Maar doordat je deze gedachte hebt gehad, ben je helemaal uit de flow. En dat gaat de productiviteit niet echt ten goede.

Verzamel alle impulsen door ze op te schrijven

Om al deze losse eindjes onder controle te houden, is er volgens David Allen maar één juiste methode. Zodra je een gedachte hebt (o ja, een cadeautje kopen voor je moeder want ze is morgen jarig), schrijf je deze op. Boeken terugbrengen naar de bibliotheek? Opschrijven. Kattenvoer kopen? Yes, opschrijven.

Met deze methode hoef je niet bang te zijn dat je iets vergeet. Je hebt immers alles opgeschreven, of dit nou fysiek of digitaal is. Houd het bij in een handig boekje, misschien wel een bullet journal. Of gebruik een handige app zoals ToDoist, die je zowel op je telefoon als je laptop kan gebruiken.

Ga je er iets mee doen? Kan het weg? Of komt dit later nog van pas?

Oke, je hebt zo’n lijst gemaakt. Alle impulsen gaan rechtstreeks naar je lijst, ook wel inbox genoemd (niet te verwarren met een mail inbox). En dan? Wat nu? Het is namelijk belangrijk dat je regelmatig deze lijst bijhoudt. Plan voor jezelf bijvoorbeeld een paar vaste tijdstippen in wanneer je naar de lijst kijkt. Dat kan elk uur, maar ook vier keer per dag. Wat jij het prettigst vindt.

Bedenk bij alle punten het volgende: ga je er iets mee doen? Kan het weg? Of komt dit later nog van pas?

  • Ik ga er iets mee doen: als je hebt besloten om iets met het punt te doen (bijvoorbeeld: je wil een cadeau voor je moeder kopen), dan zet je het punt om in een actie. Deze actie kan zijn ‘bedenken welk cadeau ik voor mama ga kopen‘, waarmee je dus tijd aan jezelf geeft om het cadeau te bedenken. Weet je het cadeau al? Een andere vervolgactie kan zijn ‘16:00 uur: cadeau mama kopen‘. Houd acties kort, bondig én actief.
  • Het kan weg: deze is lekker makkelijk. Kan het weg? Streep het dan ook weg, of verwijder het punt uit je digitale lijst. Hiermee haal je het punt ook uit je hoofd, en zal je er niet meer wakker van schrikken.
  • Het komt later nog van pas: is het een actie waar je niet perse nú iets mee wil (ik wil ooit een boek over productiviteit schrijven, we noemen maar iets), maar die je ook niet wilt vergeten? Maak een pagina of map aan met de term ‘later’, en schrijf het punt hierbij. Deze lijst komt op den duur vol met dingen die niet meteen opgepakt hoeven te worden. Kleine projecten die je volgende week aan wil pakken, zoals het schoonmaken van de tuintegels, maar ook je vakantie naar Bali in 2024. Bekijk deze lijst eens per week of er projecten tussen zitten die je op dat moment wel wilt aanpakken.

Prioriteiten leren stellen

Getting Things Done kan een hele fijne manier zijn om prioriteiten te leren stellen. ‘s Morgens kijk je naar de lijst met dingen die je vandaag wil doen. Welke dingen zijn écht belangrijk, en wil je vandaag zeker gedaan hebben? Van het schoonmaken van het toilet tot het regelen van het trouwfeest van je ouders. Zet de to do’s op volgorde. Het belangrijkste eerst, het minst belangrijke laatst.

Kan het binnen twee minuten? Meteen doen

Staan er acties op de lijst die binnen twee minuten kunnen? Of bedenk je je ineens dat je je vader nog terug moet WhatsAppen dat je morgen wil komen eten? Meteen doen. Om deze impulsen meteen uit je hoofd te krijgen, raadt David Allen aan om hier meteen initiatief voor te nemen. Het pakken van je notitieboekje of je laptop en daar jouw losse eindje opschrijven kost immers meer tijd dan het daadwerkelijk versturen van het appje.

Het lijkt misschien tegenstrijdig, meer rust in je hoofd krijgen met zo veel regels en dingen opschrijven. Maar voor veel mensen werkt deze Getting Things Done methode echter écht om je shit voor elkaar te krijgen. Je zal misschien even aan de methode moeten wennen, maar in the end wacht daar een georganiseerde versie van jezelf.

Nog meer tips om productief bezig te zijn:

Dit artikel is gebaseerd op een artikel van Bedrock. 

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
Hoe de Getting Things Done techniek kan zorgen voor meer rust in je hoofd
Sluiten