5 tekenen dat je te gestrest bent op werk (en wat je eraan kunt doen)

Iedereen is weleens gestrest. Een beetje stress en spanning is zelfs goed voor je. Het houdt je brein lekker scherp, lezen we op de website van het GGZ, verbetert je geheugen en kan je ook helpen om te focussen en lekker in de flow te zitten.

Maar zoals je moeder je van kinds af aan al probeert te vertellen: te is nooit goed. En zo geldt dat ook voor stress. Maar wanneer wordt stress teveel?

De Amerikaanse website Girlboss zocht uit welke tekenen erop wijzen dat je misschien een tikkeltje rustiger aan moet doen (en hoe je dat doet).

1. Je bent vaak verkouden

Je ene verkoudheid heb je net een weekje achter de rug en de volgende kriebel heeft alweer plaatsgevonden in je neus. Je kwakkelt van verkoudheid naar verkoudheid en herstelt eigenlijk niet volledig.

Hoe dat komt? Als jij gestrest bent, stijgt het cortisol-level in je lichaam. In principe is dat hartstikke goed en gezond, maar als je gestrest blijft daalt dat niveau niet meer naar een normale hoeveelheid waardoor het hormoon minder effectief wordt en jij ziek blijft.

What to do?

Merk je dat je een poosje gestrest bent? Bouw na zo’n periode een periode in van rust. Neem wat vrije dagen op en zorg ervoor dat je tijd hebt om te relaxen.

Kan je geen vrij nemen, maar wil je toch even je rust pakken? Laat je telefoon een tijdje uit en focus je op iets wat niet werkgerelateerd is, om vervolgens de draad weer op te pakken.

2. Je kunt je slecht focussen

So much to do, but so little time!” Een zin die ik mezelf iets te vaak hoor zeggen. Het lekker druk hebben is goed, maar als je zoveel te doen hebt dat je er gestrest door raakt en daardoor niet meer goed kunt focussen, is dat verkeerd.

Is jouw concentratie zo ver te zoeken dat je niet eens vooruitgang boekt? Tijd voor een nieuwe aanpak.

What to do?

Maken bepaalde taken (of hele to-do-lijst) je gestrest? Focus je op totaal iets anders. Doe een korte meditatie, maak een kleine wandeling buiten, ga even koffie halen of kletsen met die leuke collega.

Een kleine break nemen is goed voor lichaam en geest en moet je eigenlijk ook doen in situaties waarin je nog niet gestrest bent.

3. Je slaapt slecht

Ook al ben je na je werkdag gesloopt, het lukt je niet om in slaap te vallen zodra je in bed ligt. Een big warning want slaapgebrek zorgt er ook nog ‘s voor dat je andere symptomen nog heviger worden.

What to do?

Maak van naar bed gaan een fijne routine waarin je je lichaam en geest eerst rust geeft. Drink een theetje, pak een boek erbij en doe alle schermen (ja, juíst je telefoon!) ongeveer twee uur voordat je gaat slapen uit. En nee: ook niet even nog snel dat mailtje beantwoorden.

Gestrest? Zo blijf je kalm in stressvolle situaties

4. Je lichaam doet pijn

Stress kan ervoor zorgen dat je pijn krijgt in je rug, nek, spieren en krampen krijgt. Een lichaam dat gezonde stress ervaart, hoort geen pijntjes te krijgen.

What to do?

Als je merkt dat je onverklaarbare pijntjes in je lichaam hebt, is het slim om deze te tracken in een boekje. Houd een aantal weken lang een dagboek bij welke stressvolle situaties zich voor doen en hoe jij hierop reageert.

Hou je gedachtes en gevoelens bij en omschrijf ook de situatie goed: met wie was je, waar was je en wat gebeurde er? En hoe reageerde jij hierop?

Een dagboek bijhouden kan je helpen je patronen te ontdekken en (indien nodig) helpen de volgende keer anders te reageren.

Ook interessant: Wat er met je lichaam gebeurt als je veel werkstress hebt

Niet stressen over stress

Maar misschien wel één van de beste tips is: stress niet over stress. Dat klinkt een beetje als een contradictio in terminis, maar niets is minder waar.

Op 365 Dagen Succesvol lezen we dat in veel gevallen niet de stress zelf het probleem is, maar de mindset die je hierbij hebt. Als je stress hebt en denkt dat dit niet goed voor je is, heb je bijna de helft meer kans om te overlijden aan de gevolgen van stress.

Ook gezondheidspsycholoog en geluksexpert Kelly McGonigal beaamt dit in haar TED Talk ‘Make stress your friend’.

365 schrijft: “Mensen die veel stress ervaren maar niet geloven dat het schadelijk is, hebben minder kans om eraan te overlijden – minder zelfs dan de mensen die nauwelijks tot geen stress ervaren.”

Bizar, maar je mindset is zo belangrijk bij het oplossen van problemen en ook wat betreft stressreductie kan het dus veel betekenen.

Embrace it!

Dus neem bij de volgende stress-aanval even diep adem. Sluit je ogen, omarm de stress en maak jezelf klaar voor een fijne uitdaging.

Ook handig: Deze strategie voor je to do-lijst zal je een hoop minder stress opleveren en Deze yogaposes helpen tegen stress

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
5 tekenen dat je te gestrest bent op werk (en wat je eraan kunt doen)
Sluiten