Probeer deze simpele routine als je je gestresst voelt

Niets zo ellendig als stressvolle periodes. Je staat ermee op, je loopt ermee rond en met wat pech ga je ermee slapen. Ben jij de laatste tijd nogal gestresst? Deze simpele routines helpen je hiermee omgaan.

Jezelf gestresst voelen is ellendig, maar het goede nieuws is dat er wel dégelijk manieren bestaan waarmee je de stress kan onderdrukken. Yes, you can manage it!

Gestresst? Probeer deze routine

In stressvolle periodes is het belangrijk om jezelf op de eerste plaats te zetten. Deze tips helpen je daarbij een handje.

1. Laat je emoties de vrije loop

Wanneer je je gestresst of angstig voelt, word je vaak zó overmand door de stress, dat je niet meer in staat bent om te reflecteren over je eigen gevoelens en emoties.

Toch kan het helpen om je emoties de vrije loop te laten gaan, bijvoorbeeld door ze op papier te zetten in een dagboek. Beschrijf wat je hebt meegemaakt, hoe je je voelt en waar je naar verlangt. Je zal zien dat dit soort zelfreflectie veel ontspannender is dan het gepieker waarmee je al de hele dag rondloopt!

2. Steek kaarsen aan

Nu de winter voor de deur staat, is het belangrijk om binnenshuis gezelligheid op te zoeken. En kaarsen zijn zoveel meer dan alleen een sierobject.

Geef jezelf een moment om te onthaasten door het binnenin gezellig te maken met (geur)kaarsen, gedimd licht en een goed boek. It’s time to do you!

3. Maak van je badkamer een stressvrije zone

We weten dat het verleidelijk is om je telefoon overal mee naartoe te zeulen, maar toch raden we dat niet aan. Ten minste: zorg dat je minstens één ruimte in huis hebt waar niemand je mag storen. De ideale plek daarvoor? De badkamer!

Een douche of een bad nemen helpt namelijk sowieso al goed tegen stress. Combineer daar rustgevende muziek, kaarslicht en essentiële oliën bij en je hebt een recept voor ultieme ontspanning. Waarom zou je je telefoon daarbij nodig hebben?

4. Ga bewegen

Plan. Beweging. In. Hebben we al vaak gezegd he? Toch is het zo! Sporten is namelijk een extreem goede remedie tegen stress en angstklachten. Het verlaagt je bloeddruk, het versnelt je hartslag en de geluksstofjes (endorfines) krijg je er gratis bij.

Tip: Zo blijf je met een kantoorbaan toch een beetje in beweging

Onze beste tip? Ga in de ochtend sporten zodat je ‘s avonds gewoon lekker binnenshuis kan cocoonen.

5. Pak voldoende slaap

Slaaptekort is een heel belangrijke oorzaak van stress. Helaas leidt stress erop zijn beurt weer toe dat we minder slapen. Daarom is het éxtra belangrijk om in tijden van stress vroeg naar bed te gaan en voldoende slaap te proberen pakken.

Om jezelf te verzekeren van een goede nachtrust, kan het helpen om een uur voor bedtijd te ontspannen met een warm bad, een goed boek of een meditatie.

Lees ook: Genoeg slaap is het beste wat je voor je gezondheid kan doen

6. Vermijd koffie, alcohol en nicotine

Vermijd – of op z’n minst verminder – je alcohol- en cafeïneconsumptie wanneer je je gestrest voelt en probeer niet te roken. In cafeïne, nicotine en alcohol zitten stoffen die stressniveaus verhogen.

Drink in plaats daarvan water, thee en natuurlijke vruchtensappen. De vuistregel is hier: zorg ten allen tijden dat voldoende hydrateert!

Zo, de volgende keer dat je je gestresst voelt, weet je wat je doen staat.

Meer over stress?

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
Probeer deze simpele routine als je je gestresst voelt
Sluiten