Speak up – Zo vertel je je manager dat je te veel taken op één dag hebt

Dag in, dag uit werk je langer dan jouw urencontract voorschrijft, en soms pak je er zelfs in het weekend je laptop nog bij. Hoe vertel je jouw manager, die je misschien al meer dan een half jaar niet in real life gezien hebt, dat je elke dag met moeite jouw takenpakket afkrijgt? Of dat je op deze manier misschien wel tegen een burn-out aanloopt?

Weet je nog niet zeker of je tegen een burn-out aanzit, of dat je last heb van buitengewoon veel stress? Dit zijn de verschillen tussen stress en een burn-out.

Burn-out door het thuiswerken

Steeds meer mensen bezwijken onder de stress die het thuiswerken met zich meebrengt. Als dat bij jou ook het geval is, willen we je op het hart drukken dat je echt niet de enige bent. Een burn-out door het thuiswerken bestaat, en komt door de coronacrisis helaas steeds vaker voor.

Waar het thuiswerken op sommige vlakken hartstikke fijn is (lees: nooit meer opgepropt als een sardientje in het gangpad van de trein staan), kan het ook lastig zijn om je dagelijkse bezigheden onder controle te houden. Jouw baas kijkt immers niet over je schouder mee. Merk jij dat je dagenlang langer werkt dan nodig is om alles af te krijgen, en dat het werk je veel stress oplevert, dan is het tijd om aan de bel te trekken.

1. Praat eerst met collega’s

Voordat je jouw manager op de hoogte stelt, is het een goed idee om jouw zorgen met een collega te delen. Het kan behulpzaam zijn om zijn of haar feedback te krijgen. Is er geen collega die je op dit niveau vertrouwt, kijk dan of vrienden of familie je hierbij kunnen helpen.

De mening van een buitenstaander kan soms heel verhelderend zijn. Samen kunnen jullie bepalen of je écht te veel werk hebt, of dat jouw manier van werken bijvoorbeeld niet het meest efficient werkt. Ook kunnen er oplossingen naar voren komen die je met jouw manager kunt bespreken.

2. Plan een gesprek in met je manager

We raden het altijd aan om een gesprek in te plannen in plaats van direct een telefoontje te plegen. Op die manier kunnen jullie je beiden voorbereiden op het gesprek. Geef aan bij jouw manager dat jij graag wilt praten over je werkzaamheden, en plan samen een datum en tijdstip.

3. Voorbereiding

Maak voordat je het gesprek ingaat een lijst met al jouw werkzaamheden. Deze lijst kan helpen tijdens het gesprek met jouw manager om prioriteiten te stellen. Noteer ook alvast hoe lang je met elke taak bezig bent, omdat dit waarschijnlijk ter sprake gaat komen in het gesprek.

Naast het op een rijtje zetten van jouw werkzaamheden kan het ook verstandig zijn om alvast na te denken over eventuele oplossingen. Kunnen sommige projecten even on hold gezet worden om de werkdruk te verlichten? Zijn er bepaalde programma’s om taken over te nemen, zoals bijvoorbeeld Tailwind dat kan voor social media? Of zijn er andere collega’s die taken van jou over kunnen nemen?

4. The talk

Nog een laatste advies: blijf positief. Je houdt dit gesprek niet om te klagen, maar omdat je je er niet meer goed bij voelt. Een goede manager wil het beste voor het bedrijf én voor jou, dus een gouden middenweg vinden is belangrijk.

Meer tips om het vele thuiswerken beter te maken

The Balance Careers

In 4 weken naar een productiever leven

Meld je aan voor onze wake-up letter en volg onze productiviteitscursus

Reageer op artikel:
Speak up – Zo vertel je je manager dat je te veel taken op één dag hebt
Sluiten