5 praktische tips om aan je dagelijkse hoeveelheid water te komen (ook als je thuis werkt)

Ik weet niet hoe het met jou zit, maar toen we nog op kantoor werkten (dat klinkt echt als járen geleden) dronk ik standaard veel meer water dan nu. Terwijl ik nu praktisch náást de kraan in de keuken zit – hallo werken aan de keukentafel. Tijd om het water drinken weer tot prioriteit te maken, want genoeg water drinken brengt veel voordelen met zich mee.

Hoe veel water je nodig hebt, verschilt van persoon tot persoon. Zo kan je onder andere rekening houden met je leeftijd, leefstijl, gewicht, lengte en het klimaat waarin je leeft. Gemiddeld genomen wordt twee liter water per persoon per dag aangeraden.

De voordelen van water drinken

  • Water drinken geeft energie. Het is een onmisbare vorm van brandstof voor je lichaam.
  • Ons lichaam bestaat voor het grootste gedeelte uit water. Daardoor zorgt voldoende water drinken voor een optimale werking van je organen.
  • Door genoeg water te drinken komen klachten als hoofdpijn en vermoeidheid minder vaak voor.
  • Water bevat geen calorieën en suikers. Er zijn natuurlijk talloze hoeveelheden frisdrank op de markt die dit wél bevatten, en die helemaal niets opbrengen voor je lichaam.

Makkelijker genoeg water drinken op een (thuis)werkdag

1. Begin je dag met twee glazen water

Veel mensen (inclusief ik) beginnen hun dag met een kop koffie. Wat je eigenlijk veel beter kunt doen, is twee glazen water drinken zodra je wakker bent. Tijdens je slaap droogt je lichaam namelijk uit, al helemaal als je houdt van een warme slaapkamer. En een uitgedroogd lichaam schrééuwt om water. Sommige mensen zweren erbij om de dag te beginnen met een liter (vier glazen) water, maar we raden je aan om niet te hoog in te zetten en met twee glazen te beginnen.

Of zo’n koude plons water in je buik goed is, daar zijn de meningen nog over verdeeld. Wellicht kan je er dus beter voor kiezen om je water een beetje lauw te drinken. Maar er is één ding wat zeker is: jouw lichaam is een stuk minder uitgedroogd ná die glazen water. En ja, na die glazen water mag je natuurlijk een heerlijk kopje koffie zetten.

2. Drink elke keer dat je naar de wc geweest bent een glas water

Denk je er gewoonweg niet aan om een glas water te vullen? Zet dan voor jezelf het doel om telkens als je naar de wc geweest bent een glas water te drinken. Zo blijf je de hele dag door gehydrateerd.

3. Zet een leuke waterfles op je bureau

Deze tip wilde ik eigenlijk níét in dit artikel zetten (want het ligt wel erg voor de hand), maar ik doe het toch. Een waterfles op je bureau zorgt er direct voor dat je vaker geconfronteerd wordt met jouw doel om genoeg water te drinken. Zodra je de fles ziet, gaan er impulsen naar je hersenen die zeggen “hé, daar moet je een slokje van nemen”. Vul die waterfles een paar keer per dag, en je zit zo aan die twee liter.

Hebben: De leukste en handigste waterflessen om je gehydrateerd te houden

4. Houd je waterinname bij

Vaak denk je dat je wel genoeg water drinkt, maar blijkt dat in de realiteit behoorlijk tegen te vallen. De oplossing: houd je waterinname bij. Dit kan bijvoorbeeld met een app, maar ook in je bullet journal of agenda. Bewustwording is key.

5. Maak water lekkerder met een smaakje

Vind je water écht niet lekker (of ook vaak gehoord: water smaakt naar niets), dan kan je ervoor kiezen om je water een smaakje te geven. Denk aan munt, citroen, frambozen, aardbeien… Op internet staan talloze combinaties om van te watertanden.

Meer lezen op WorkJuice

Reageer op artikel:
5 praktische tips om aan je dagelijkse hoeveelheid water te komen (ook als je thuis werkt)
Sluiten