Genoeg slaap is het beste wat je voor je gezondheid kan doen

We slapen gemiddeld één derde van ons leven. En toch krijgen veel mensen nog steeds niet voldoende slaap. Dat is een probleem, omdat slaap volgens slaapwetenschapper Dan Gartenberg het beste is wat we voor onze gezondheid kunnen doen. Het is zelfs nog belangrijker dan lichaamsbeweging of diëten.

Anno 2018 leven we in een drukke wereld waar veel mensen die nodige acht uur slaap echt niet halen. Het motto: ‘I’ll sleep when I’m dead’ past goed bij onze levensstijl. We weten eigenlijk wel dat voldoende slaap veel doet voor onze gezondheid. Best gek eigenlijk, dat we nog steeds niet een uurtje eerder gaan slapen.

Ook interessant: Moeite met slapen? Dit doen slaapexperts als het ze niet lukt in slaap te komen

Waarom krijgen we niet genoeg slaap?

Waarom we niet genoeg slaap krijgen? Door social media als Instagram, Facebook en Twitter, word het wegleggen van onze telefoon steeds lastiger. Je wilt toch weten wie je dat appje heeft gestuurd en oh, heb je wel gereageerd op je vriendin die je net ergens in heeft genoemd op Facebook? Het is ook gewoon heel handig om constant bereikbaar te zijn. Maar een nachtrust van (minstens) acht uur is heel belangrijk voor je gezondheid.

We onderschatten te vaak hoe belangrijk die volle acht uur slaap is. Na één nachtje slecht slapen merken we al dat ons lichaam moeite heeft met concentreren. Vaak zijn we zelfs wat sneller geïrriteerd. Dit zijn al de gevolgen na één nachtje slecht slapen. Moet je nagaan hoe erg de gevolgen op langere termijn zullen worden. Uit 16 onderzoeken is gebleken dat minder dan zes tot acht uur slapen per nacht, het risico op vroegtijdig overlijden met twaalf procent verhoogt.

Waarschijnlijk had je niet zulke ernstige gevolgen verwacht and to be honest, ikzelf was ook wel even verbaasd. Heftig! Twaalf procent per nacht. En dit zijn niet de enige gevolgen van een slaaptekort: binge-eten, hart- en vaatziekten en een verzwakt immuunsysteem, om er een paar te noemen.

Wat kunnen we doen voor een betere nachtrust?

Er zijn genoeg tips die kunnen helpen met het krijgen van een betere nachtrust. Misschien de moeilijkste: leg die telefoon weg! Onze telefoon is één van de grootste redenen waarom wij niet kunnen slapen. Hetzelfde geldt voor je computer en alle andere elektronica. Berg minstens een uur van te voren je elektronica op en kijk hier ook niet meer naar om.

Andere dingen die kunnen helpen:

  • Slapen in een koele kamer
  • Regelmatig sporten
  • Neem af en toe een powernap (die niet langer duurt dan dertig minuten)
  • Zorg dat je genoeg zonlicht krijgt op een dag
  • Ontbijt (het is echt heel belangrijk)
  • Ga uit van 8,5 uur slaap krijgen, dan heb je die 8 sowieso binnen
  • Slaap inhalen is een mythe, dus zorg dat je vandaag genoeg slaap krijgt

Slaap is goed voor onze gezondheid

Ook al willen we er ons soms niet aan overgeven: slaap is zo ontzettend belangrijk. Het zorgt ervoor dat we er gezond uitzien, dat we normaal kunnen functioneren. En bovendien zorgt het ervoor dat wij kunnen genieten van onze dag. En dat is ook niet geheel onbelangrijk.

Benieuwd naar de uitleg van Dan Gartenberg?

Meer lezen over slapen?

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
Genoeg slaap is het beste wat je voor je gezondheid kan doen
Sluiten