Tessa Ham
Tessa Ham | LinkedIn Mindset 13 jan 2020

Geen energie meer over aan het einde van de dag? Zo manage je jouw energie beter

Eerlijk toegeven: voel jij je weleens uitgeblust aan het einde van de dag? Heb je het gevoel dat je niets anders kan dan op de bank ploffen? En klaag jij regelmatig tegen je collega’s om vier uur dat je gaar bent? We denken allemaal dat geen energie overhebben er af en toe nou eenmaal bij hoort, maar niets is minder waar.

Als bovenstaande situaties voor jou herkenbaar zijn, dan verdeel jij je energie gedurende de dag en de week niet goed. Maar hoe fix je dat dan?

Verschillende energietypes

Op Intermediair lezen we dat er verschillende energietypes zijn. Noortje de Lange, mede-eigenaar van Onwave the Agency, legt uit dat ieder energietype anders omgaat met de balans tussen energie uitgeven en weer opladen.

Je hebt vijf verschillende energietypes:

  • Zwemmers: deze mensen hebben een gezonde energiebalans en laden voldoende op. Als het tegenzit op werk, kunnen ze hun reserves inzetten. Ze kunnen hierdoor tegen een stootje.
  • Surfers: deze groep laadt structureel meer op dan ze uitgeven aan energie. Dat lijkt positief, maar de kans is groot dat surfers niet voldoende worden uitgedaagd in hun werk. Hun lijf is namelijk het grootste gedeelte van de dag in ruststand.
  • Drijvers: deze mensen hebben net genoeg energie om door de dag heen te komen. Als het tegenzit op werk, zijn zij minder weerbaar.
  • Watertrappelaars: deze groep bestaat uit harde werkers met weinig herstelmomenten. Zij hebben amper genoeg energie om met dagelijkse uitdagingen om te gaan.
  • Duikers: dit is de minst energieke groep. Duikers laden niet of nauwelijks op. Deze groep is het meest kwetsbaar voor burn-outs.

In welk energietype herken jij je? Als je een zwemmer bent, heb je het momenteel goed voor elkaar. Surfers doen er het beste aan om op zoek te gaan naar meer uitdaging en voldoening in hun werk. Herken jij je vooral in één van de onderste drie types? Dan is er werk aan de winkel.

Oplaadmomenten creëeren

Daarmee bedoelen we niet alleen voor en na werk. Het kan ook gedurende de dag zijn. “Veel mensen vergeten dat ze zelf ook oplaadmomenten gedurende de dag kunnen creëeren”, legt De Lange uit. Hoe zo’n oplaadmoment eruit ziet, verschilt per persoon.

De één laadt bijvoorbeeld op als hij in een flow op werk terecht komt. In andere woorden: geconcentreerd bezig is met een afgebakende taak. Voor andere mensen is opladen niet aan de orde als ze aan het werk zijn, maar heeft een brainstormsessie of een wandeling gedurende de werkdag hetzelfde effect.

Het is niet gek als jij niet nu meteen kan zeggen wat jouw oplaadmomenten zijn, of dat nou op je werk is of daar omheen. Want ook dat laatste is een factor waar je rekening mee moet houden. Natuurlijk willen we naast ons werk nog een sociaal leven hebben: naar feestjes, met vrienden afspreken, bij je moeder op de koffie. Maar tel daar alle andere ‘verplichtingen’ op die we onszelf opleggen (sporten, mediteren, boeken lezen, een side hustle etc.) en er blijft geen tijd meer over om op te laden.

Lees ook: Jij lijdt waarschijnlijk ook aan ‘productivity guilt’ (en zo kan je het stoppen)

Energiegevers en energieslurpers

Ook hier verschilt het weer per persoon wat voor soort activiteiten energie slurpen en energie geven, bijvoorbeeld doordat jij een introvert of extravert bent. De Lange helpt medewerkers om hun energieniveau te verbeteren en uiteindelijk een zwemmer te worden. Aangezien de meeste mensen niet precies weten wat hun oplaadmomenten zijn, is het volgens haar goed om hier inzicht in te krijgen.

Als jij elke dag weinig energie hebt, hoeft het niet te betekenen dat je ook te veel werkt. Alleen als jij te weinig dingen op en na je werk doet die je energie geven en te veel die jouw energie slurpen, kom je in de min terecht. Om je energieniveau in balans te krijgen, moet je eerst op zoek naar jouw energievreters en energiegevers.

Oefening om inzicht te krijgen

Dit doe je door een simpele oefening: opschrijven in twee kolommen welke personen en activiteiten je energie geven en wie of wat energie nemen. Dat hoeven overigens niet alleen maar grote dingen te zijn: nooit een plek kunnen vinden in de trein kan al energie slurpend zijn.

Geef alle opgeschreven energievreters en -gevers ook een cijfer. 1 is geeft of vreet een beetje energie en 10 is geeft of vreet heel erg veel energie. Vervolgens kun je gaan kijken welke zaken je kunt aanpakken voor een betere balans.

Eerder beschreven we de oefening al uitgebreid. Wil je ‘m gaan doen? Lees dan ook dit artikel: Wat nou als we niet te veel werken, maar te weinig opladen?

Energiemanagement

Zodra je jouw energie kunt managen, zul je zien dat je een stuk lekkerder in je vel zit. Natuurlijk zul je nooit helemaal gebalanceerd zijn: iedereen heeft weleens drukke weken. Belangrijk is dan om die weken af te wisselen met minder drukke weken. Of heb je het druk op je werk? Dan sla je die sportschool of vriendinnendate maar eens een weekje over. Wat je precies moet laten varen, heb je in kaart gebracht in de vorige opdracht.

In het artikel van Intermediair leren we nog een handige truc om je energie beter te managen. Beeld je in dat je elke week honderd energiepunten in de week hebt te verdelen. Hoe verdeel je die dan? Zo word je er bewuster van als je een week eigenlijk over je grenzen heen gaat. Dan snap je opeens waarom je zo moe bent!

Beperk jezelf met het managen van jouw energie trouwens niet tot weken. Op een werkdag heb je bijvoorbeeld acht uur. Je hebt echt niet alle acht uur dezelfde energie. Heb je in de ochtend al een paar energievreters gepland? Zorg dan voor een paar energiegevers in de middag. Of, als dat niet lukt, in ieder geval minder belastend werk.

Meer tips om je energielevel op peil te houden

In 4 weken naar een productiever leven

Meld je aan voor onze wake-up letter en volg onze productiviteitscursus

Reageer op artikel:
Geen energie meer over aan het einde van de dag? Zo manage je jouw energie beter
Sluiten