Wat is de functietitel ‘manager’ nog waard?

In een tijdperk waarin we allemaal founder zijn van één of ander te gek product of flashy website, zijn we de titel manager misschien alweer gekscherend voorbij geraasd. Maar ondanks dat één op de drie mensen (oké dit zijn geen officiële cijfers, maar die indruk wekt m’n LinkedIn feed soms wel) oprichter is van z’n eigen side hustle, zijn we daarnaast allemaal nog steeds massaal manager.

Community manager, project manager, brand manager, content manager, happiness manager, systems availability manager, client engagement manager, general manager, talent manager, country manager, wat je ook doet, tegenwoordig managen we het hele rataplan bij elkaar als ik op LinkedIn rondkijk.

De voorgaande voorbeelden klinken misschien nog enigszins logisch – waarschijnlijk omdat ze te pas en te onpas worden rondgestrooid – maar het is niet voor niets dat er een Bullshit Job Generator is ontwikkeld. Sommige functietitels gaan die logica namelijk net iets te buiten.

Minder managers?

Ondanks dat ik het idee heb dat iedereen tegenwoordig manager is, neemt de functietitel toch af. Negen jaar geleden was zeven procent van werkend Nederland manager. Twee jaar geleden was dat nog vijf procent, vertelt het CBS. Een fijn gegeven, want dat betekent dat de titel niet zomaar aan de eerste de beste medewerker wordt uitgedeeld. Toch zie ik er zelf weinig van terug en – of het nu content is of talent – valt er schijnbaar nogal wat te managen.

Leidinggevende functie

In zekere zin is dat natuurlijk ook zo, maar in de kern van de titel betekent het woord manager ‘afdelingshoofd’, lees ik op Monsterboard. Ook m’n grote vriend Van Dale bevestigd dit: ‘iem. met een leidinggevende functie‘. En dat was ook exact het beeld wat ik ervan heb.

Waarom wel en niet

Het rondstrooien met de titel doet waarschijnlijk veel goeds voor het ego van de werknemer. Want zeg nou zelf: een titels als ‘client engagement manager’ klinkt een stuk sexyer dan ‘klantcontact medewerker’. Los van het feit dat het gewoon cool staat, maakt het uitdelen van de titel aan jan en alleman veel dingen onduidelijk.

Als iedereen manager is, kun je niet meer opmaken wie de leidinggevende is, om maar een voorbeeld te noemen. Misschien schept het ook wel verwachtingen die niet waargemaakt kunnen worden of ontstaat er onduidelijkheid rondom de functie.

Zijn managers nodig?

Ook de meningen over de titel an sich zijn verdeeld. Op de website Wellichte Kringen lees ik dat Buurtzorg oprichter Jos de Blok het maar onzin vindt. “Je moet mensen gewoon hun werk laten doen.” Ondernemer en auteur Allard Droste sluit zich daarbij aan: “De manager die alles beter weet, fouten van werknemers probeert te voorkomen en vooral zijn functie zinvol probeert te maken door veel te vergaderen en zich nadrukkelijk met het werk te bemoeien, zorgt voor een discrepantie met andere werknemers”, vertelt hij aan Wellichte Kringen.

Puntje bij paaltje komt het erop neer dat veel mensen de functietitel van manager dragen, maar geen leidinggevende zijn. En dat heeft dan weer effect op de waarde van de functietitel. Want wie managet nu die managers dan? Als je het aan de Bullshit Job Generator ligt, is het misschien wel de Human Assurance Architect. Ik heb het even gecheckt op LinkedIn en hij is in ieder geval nog beschikbaar.

Verder lezen: 6 dingen die niemand je vertelt als je manager wordt

Reageer op artikel:
Wat is de functietitel ‘manager’ nog waard?
Sluiten