4 fouten die je op werk gaat maken (en hoe je daarmee om gaat)

Het liefst willen we onze baan allemaal perfect uitvoeren en nooit een fout maken. Maar hey: perfectie bestaat niet en iedereen maakt fouten. Daarom kan je maar beter accepteren dat ook jij hoogstwaarschijnlijk weleens fouten zal maken. Hieronder maken we een lijstje van vier voorkomende fouten. Kan je daar in ieder geval al op anticiperen én beslissen hoe je daarmee omgaat.

Maak je één van volgende fouten? Grote kans dat je je daar niet bepaald lekker bij voelt. Toch is het probleem waarschijnlijk helemaal niet zo groot als het in jouw hoofd lijkt. Bovendien schreven wij eerder waarom waarom professionele mislukkingen juist waardevol zijn. Dus: it ain’t all that bad!

4 fouten die je op je werk gaat maken

Op The Every Girl vonden we dit herkenbare lijstje van veelvoorkomende fouten. Advies om met deze fouten te dealen, krijg je er gratis bij!

1. Je hebt een deadline gemist

De schrik van iedereen die werkt met strakke deadlines is natuurlijk… een deadline missen. Soms ben je zo druk bezig met de ene taak dat je een andere deadline compleet uit het oog verliest. Of soms heb je een deadline simpelweg fout in je agenda gezet. Kan gebeuren natuurlijk!

Advies: hoe sneller je actie onderneemt, hoe beter. Licht je leidinggevende dus zo snel mogelijk in en kom met een oplossing. Excuseer je voor de gemaakte fout, maar gebruik je energie vooral voor een goed plan van aanpak. Voor jou lijkt dit misschien alsof de wereld vergaat, maar geloof ons: je leidinggevende heeft dit heus al wel eerder meegemaakt.

2. Je hebt een taak verkeerd begrepen

Met volle overgave heb je gewerkt aan een project en met enige trots leg je dit voor bij collega’s. Wat blijkt? De manier waarop je de taak hebt aangepakt, was toch niet helemaal wat je collega’s in gedachten hadden.

Advies: geef toe dat je een eigen interpretatie aan het project hebt gegeven en dat deze helaas afwijkt van wat de rest van het team beoogd had. Leg ook uit waar je denkt dat de verwarring is ontstaan. Op die manier kunnen soortgelijke misverstanden in de toekomst vermeden worden. Beschouw dit incident vooral als aanknopingspunt voor een open gesprek over verwachtingen, doelen en communicatie. Zo zet je die fout om in iets positiefs!

3. Je hebt iets tegen de verkeerde persoon gezegd

Niets is zo ellendig dan beseffen dat je een e-mail naar de verkeerde persoon hebt gestuurd, zeker als er in die mail vertrouwelijke informatie stond. “Hoé ga ik dit oplossen, en hoé gaan de mensen rondom mij me ooit vergeven?”, zijn klassieke vragen bij dit soort fout.

Advies: neem zo snel mogelijk contact op met de persoon die verkeerdelijk informatie van jou heeft ontvangen. Geef toe dat je een fout hebt gemaakt en dat dit iets was wat je niet had moeten delen. Was wat je hebt gezegd behoorlijk kwetsend? Neem dan verantwoordelijkheid en ga naar je leidinggevende of naar HR. Zij kunnen helpen om te beslissen over verdere stappen.

4. Je hebt jezelf overschat in je kunnen

Je kent dat wel: tijdens een vergadering wordt er gevraagd of iemand een extra project kan oppakken. Enthousiast zeg je ja, zonder te beseffen dat je eigenlijk nu al verdrinkt in al je werk. Of nog erger: je zegt ja, maar eigenlijk besef je later dat je kennis en skills mist om dat project te runnen.

Advies: kijk eerst hoeveel tijd je hebt. Heb je voldoende tijd om jezelf bij te scholen in nieuwe vaardigheden? Misschien is dit dan een mooie kans om jezelf uit te dagen tot het leren van iets nieuws.

Besef je echter dat je de taak op geen enkele manier succesvol kan afronden? Leg dan uit dat je te enthousiast bent geweest en nu op een aantal struikelblokken botst. Benoem in detail tegen welke stappen je aan loopt. Op die manier kan je leidinggevende gericht helpen en laat je zien dat het je niet aan motivatie ontbreekt.

Meer over gedrag op de werkvloer

Reageer op artikel:
4 fouten die je op werk gaat maken (en hoe je daarmee om gaat)
Sluiten