Tessa Ham
Tessa Ham | LinkedIn Ondernemen 12 mei 2019

De 7 meest gemaakte fouten op Instagram door kleine ondernemers

In 2019 gaan we soms eerst naar het Instagram-account van een restaurant, webshop of winkel voordat we besluiten er ook echt heen te gaan. Als jouw Instagram-account er niet aantrekkelijk uitziet, kan het heel goed zijn dat mensen niet meer de behoefte voelen om daadwerkelijk een kijkje te nemen bij jouw bedrijf. Een goed Instagram-account is dus een must, maar lang niet elke kleine ondernemer heeft dit onder de knie. Dit zijn de 7 meest gemaakte fouten op Instagram.

Tussen de fouten door staan foto’s van bedrijven die het wél goed doen. Neem zeker eens een kijkje op hun accounts ter inspiratie!

Dezelfde content op elk socialmediakanaal plaatsen

Dezelfde content op bijvoorbeeld Instagram én Facebook plaatsen is een echte no go. Als je volgers dezelfde foto voorbij zien komen op Facebook die ze ook al op Instagram hebben gezien, zullen ze die veel minder snel ook liken. Bovendien laat het zien dat je niet veel moeite doet voor je socialmediakanalen, en dat staat niet echt professioneel.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Karlijn (@liefs_karlijn) op

Te vaak of te weinig plaatsen

Meerdere posts per dag zijn not done, niemand wil gespamd worden. Maar te weinig plaatsen is ook weer niet goed. Als je het echt serieus wil aanpakken, kun je het beste één foto per dag plaatsen. Dat voelt misschien veel, maar onthoud dat dit dé manier is om on top of mind te blijven bij je volgers. Bovendien zie jij je posts achter elkaar, maar zien de meeste volgers niet al jouw posts.

Foto’s van slechte kwaliteit

Social media zijn al erg visueel, maar Instagram draait al helemaal om mooie plaatjes. Zeker als bedrijf is het belangrijk dat je foto’s er professioneel uitzien en niet alsof je oudtante ze geschoten heeft op haar iPhone 4. Heb je een restaurant of verkoop je producten? Instagram is de ideale plek om te laten zien wat je in huis hebt.

De foto’s worden het mooist als ze met een professionele camera en met natuurlijk licht zijn genomen. Heb je nergens natuurlijk licht? Investeer dan in een kleine ringlamp.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Yoghurt Barn (@yoghurtbarn) op

Er is geen strategie

Voordat je aan de slag gaat met foto’s posten, is het belangrijk om te bedenken wat je precies met je Instagram-account wil bereiken. Wat voor soort foto’s ga je delen? Wat is het verhaal dat je wilt vertellen? Laat je jezelf of je personeel zien op het account? Hoe ga je diensten of producten promoten?

Succesvolle accounts hebben over alles nagedacht: hoe ze hun doelgroep aanspreken (met je of u?), welk filter ze gebruiken (één of een paar filters gebruiken werkt het beste om één geheel te creëeren), welk tijdstip ze het beste kunnen posten. Kortom, het is niet zomaar even een foto plaatsen.

Een strategie bedenken kost misschien tijd, maar als je de foto’s gaat posten hoef je niet meer na te denken over het hoe en waarom.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Bulls and Dogs (@bullsanddogs) op

Niets doen met de foto’s van gasten

Als klanten of gasten foto’s op Instagram plaatsen over jouw bedrijf, is dat onwijs goede reclame. Dit kun je dan ook het beste belonen, zodat anderen ook over jou gratis content gaan maken. Dit kun je heel simpel en makkelijk doen door de content te reposten.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door CLUSE (@cluse) op

Niet reageren op (negatieve) reacties

Ook de reacties die mensen onder je foto’s plaatsen, moet je belonen. Deze mensen hebben de moeite genomen om te stoppen met scrollen en jou een reactie te geven (wat jou weer helpt met het algoritme!). Altijd reageren dus, maar niet alleen op positieve reacties.

Negatieve reacties kunnen voorkomen, maar als je er niet op reageert, zullen anderen hier hun mening van jouw bedrijf op baseren. Misschien klopt de reactie wel helemaal niet, en kun je dit op een nette manier vertellen. Reageren (en je excuses aanbieden) is altijd beter dan het negeren.

Instagram Stories plaatsen zonder storytelling

Instagram Stories heet niet voor niets Stories, het is de bedoeling om hier een verhaal te vertellen. Hier kun je heel makkelijk een kijkje achter de schermen geven. Zorg dat je volgers altijd de context begrijpen: wie zien ze en waarom zien ze het? Dit hoeft echt niet in één Story, in drie of meer werkt meestal het best. Wissel foto’s ook eens af met video’s.

Wees ook niet bang om de opties te gebruiken die Stories biedt. Gifs, tekst, locaties, tags en emoji’s maken je Stories leuker om naar te kijken.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door sara-anne.nl (@sara.anne.nl) op

Succes! Heb je al nagedacht over een goede bio? Hier vind je tips voor een steengoede bio. Tips nodig om meer volgers te krijgen? We’ve got your back. En met deze apps maak je de mooiste Instagram Stories.

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
De 7 meest gemaakte fouten op Instagram door kleine ondernemers
Sluiten