Redactie
Redactie Mindset 21 dec 2019

Heb jij ook altijd last van FOMO? Experts vertellen hoe je er vanaf komt

Eerlijk is eerlijk: we hebben allemaal wel eens last van FOMO (Fear of Missing Out). De neiging om ja te zeggen tegen elke uitnodiging, elk feestje en elke koffie-date, we feel you. Het is makkelijker om ja te zeggen tegen elke invite, dan nee te zeggen tegen je vreselijke FOMO. In het tijdperk waarin we alles – van iedereen – kunnen zien op social media, is het gevoel dat we iets missen erger geworden dan ooit.

Toch bestaat er een manier om je FOMO gedag te zeggen en je beter te voelen als je een keer thuis op de bank wilt chillen, vertelt zusje NSMBL.

Je bent niet alleen

Je bent niet de enige die last heeft van FOMO. Volgens Dr. Melissa Gratias, een expert die hier een boek over schreef, is FOMO een fenomeen dat voorkomt in verschillende leeftijdsgroepen, culturen en persoonlijkheden. Iedereen heeft er tot een zekere hoogte last van FOMO. Not surprising, FOMO wordt versterkt door social media.

Waar komt FOMO vandaan?

FOMO komt uit een diep verlangen om met iedereen in verbinding te zijn. Dit komt simpelweg uit het vergelijken van onze sociale en persoonlijke waarde met dat van anderen. We weten natuurlijk dat we onszelf niet zouden moeten vergelijken met anderen, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

Sinds de opkomst van social media is FOMO een ding. Hoe vaak word je niet wakker na een heerlijke avond chillen en zie je alle foto’s en Instagram stories van anderen die the time of their life hebben? Het gevoel wat volgt is FOMO. Door social media zien we alles, wat iedereen doet, elk moment. Een leeg en angstig gevoel van gemis blijft over.

Lees ook: 10 tekenen dat jij lijdt aan FOMO (en hoe je het omzet naar JOMO)

Waarom nee zeggen tegen FOMO

Toegeven aan je FOMO is niet slim, zeggen experts. FOMO heeft naast een negatief gevoel over je eigen leven nog veel meer negatieve effecten. Het gevoel leidt tot stress, gewichtstoename en minder slaap. Daarnaast heeft het een enorme invloed op je mood en je algehele levensvreugde. Tijd om FOMO gedag te zeggen dus.

1. Accepteer je gevoel

In plaats van vechten tegen het gevoel van FOMO, kunnen we het beter accepteren en als iets menselijks zien. Onthoud altijd: het gevoel is normaal en iedereen heeft er tot een zekere hoogte last van. Je gevoel accepteren geeft je de mogelijkheid om ermee om te gaan. Wees lief voor jezelf.

2. Verander je mindset

Het is belangrijk om te onthouden dat je simpelweg niet altijd ja tegen alles kunt zeggen. Elke keer als je ja zegt door je FOMO, weerhoud je jezelf van een avond rust of het volgen van je hart. Probeer alleen ja te zeggen tegen de dingen die je echt blij maken, dan zal het uiteindelijk vanzelf gaan.

3. Minder social media

We blijven het zeggen. Minder tijd doorbrengen op social media komt je gezondheid ten goede. Probeer niet meer dan een uur per dag op socials door te brengen, zet je meldingen uit en stel een tijdslot in. You got this.

4. Wees dankbaar

Het constant vergelijken van ons leven met dat van anderen, zorgt voor een onnodig negatief beeld over ons eigen leven. Wees daarom dankbaar voor het leven dat je zelf leidt. Probeer je dankbaarheid te oefenen door op te schrijven welke mensen of momenten je blij maken en waar je dankbaar voor bent. Zo zie je ook alle positieve aspecten van je eigen leven.

Verder lezen?

8 toffe printables voor je vision board?

Meld je aan voor onze wake-up letter en ontvang ze gratis in je inbox!

Reageer op artikel:
Heb jij ook altijd last van FOMO? Experts vertellen hoe je er vanaf komt
Sluiten