Deze 7 films en docu’s zou iedere ondernemer moeten zien

Er is niets mis met het bingen van een goede Netflix-serie om even te ontspannen. Maar je zou deze week in plaats daarvan ook één van deze films en docu’s kunnen aanzetten. Ze zijn net zo vermakelijk, maar voor ondernemers nog leerzaam ook. Twee vliegen in één klap, noemen we deze kijktips voor ondernemers!

Deze 7 films en docu’s zou iedere ondernemer moeten zien.

FYRE: The Greatest Party That Never Happened

Er zijn twee documentaires over het Fyre-festival die het bekijken waard zijn. Op Netflix vind je FYRE: The Greatest Party That Never Happened. Op Hulu is Fyre Fraud te bekijken. In beide documentaires is te zien hoe een exclusief festival uiteindelijk een slecht georganiseerde ramp bleek te zijn, waarbij de organisatoren in feite de bezoekers hebben achtergelaten op een eiland met weinig voedsel en onderdak.

Een gevalletje ‘zo moet je het dus niet doen’, dus. Daardoor valt er ook een hoop van te leren. Niet alleen het belang van een goede planning en het voorbereiden op onvoorziene gebeurtenissen, maar ook over de kracht van social media.

The Devil Wears Prada

Ja, echt! The Devil Wears Prada zal je motiveren om je droom achterna te gaan, ook als dat niet de makkelijkste weg is. De film laat je onder andere zien hoe je moet omgaan met ongemakkelijke situaties en hoe hard werken uiteindelijk beloond wordt. Zeker kijken als je van romcoms of fashion houdt, maar is eigenlijk interessant voor iedereen die wil opklimmen in een wereld die ze nog niet goed kennen.

Erin Brockovich

Dit juridische drama is gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Hierin helpt Erin Brockovich, tegen alle verwachtingen in, de grootste schikking te winnen die ooit is betaald in een rechtszaak. Deze film draait helemaal om female empowerment en laat zien dat je je moet vasthouden aan je eigen normen en waarden, zelfs als het moeilijk wordt. In Erin Brockovich worden thema’s als sociale verantwoordelijkheid, duurzame bedrijfsmodellen en gendervooroordelen behandeld.

The Founder

Er zijn maar weinig mensen op de wereld die McDonald’s niet kennen. We kennen het nu als een miljardenbedrijf, maar het begon ooit als één hamburgerrestaurant van broers Mac en Dick McDonald. Zij bedachten een manier om de maaltijd supersnel bereid te hebben. Voilà, fastfood was geboren. Als een mislukte deur-aan-deurverkoper van milkshakemachines het restaurant en systeem ontdekt, ziet hij een goudmijn.

Mislukte zakenman Ray Kroc is hongerig naar succes en zet alles op alles om zijn doelen te bereiken, ook als dat betekent dat hij schijt heeft aan de broers van die allereerste McDonald’s. De film stipt dan ook thema’s aan als vijandige business partners, het opschalen van een bedrijf, doorzettingsvermogen en het starten van een bedrijf in het algemeen.

Startup.com

De docu Startup.com kwam uit in 2001 en laat de opkomst én ondergang van start-up GovWorks zien, die 60 miljoen dollar aan funding binnen wist te halen. Super interessant, want je leert meer over de periode waarin het internet net om de hoek kwam kijken. Dat niet alleen: het leert je ook dat vriendschappen makkelijk bedreigd kunnen worden door zakelijke partnerschappen. Daarnaast behandeld het onderwerpen als financiering, kapitaalverhoging, management en teambuilding. Handig voor elke ondernemer!

Catch Me If You Can

Kijken naar Leonardo DiCaprio is al geen straf, en al helemaal niet als je er ook nog iets van opsteekt. In Catch Me If You Can zien we het waargebeurde verhaal van oplichter Frank Abagnale. Jep, dat lees je goed: oplichter. En een succesvolle nog ook. Frank doet zich voor als piloot, dokter (en weet zelfs hoofd van een afdeling te worden) en advocaat. Ondanks dat het hier om oplichten gaat, leer je als ondernemer een hoop van deze film over creatief problemen oplossen, doorzettingsvermogen, verkooptechnieken en financieringsbronnen.

Lord of War

Houd je wel van een zwarte comedy? Dan is Lord of War helemaal in jouw straatje. De film vertelt het verhaal van Yuri Orlov, die gespeeld wordt door Nicolas Cage. Hij is een immigrant uit Oekraïne en beslist dat zijn weg naar succes die van illegale wapenhandel is. Geen lieverdje weer dus, maar Yuri’s ambitie, vasthoudendheid en vermogen om de risico’s te accepteren zijn kwaliteiten die elke ondernemer zou moeten hebben.

Daarnaast behandeld de film thema’s als growth hacking, creatief problemen oplossen, crisisbeheer, onderhandelen, klantloyaliteit opbouwen en onderscheiden van de concurrent.

Meer kijktips?

In 4 weken naar een productiever leven

Meld je aan voor onze wake-up letter en volg onze productiviteitscursus

Reageer op artikel:
Deze 7 films en docu’s zou iedere ondernemer moeten zien
Sluiten