Tessa Ham
Tessa Ham | LinkedIn Carrière 25 sep 2019

Waarom je absoluut geen feedback moet geven met de sandwich methode

De kans is groot dat je weleens van de feedback sandwich methode hebt gehoord. Wat houdt deze methode precies in? Hoe gebruik je deze methode? En is de feedback sandwich überhaupt effectief?

Dit model is een veelgebruikte manier om feedback over te brengen. Dat is gek, want onderzoek wijst uit dat het helemaal niet effectief is.

Wat is de feedback sandwich methode?

Even een opfrisbeurt, wat is de feedback sandwich methode ook alweer? Het heeft niets te maken met een daadwerkelijke sandwich, maar is een manier om negatieve feedback te geven zonder dat het te hard overkomt.

De sandwich ziet er als volgt uit:

  1. Het eerste sneetje brood staat voor positieve feedback. Je begint het gesprek dus op een positieve noot.
  2. Het beleg van de sandwich is de negatieve feedback. De eigenlijke reden van het gesprek.
  3. Vervolgens sluit je het gesprek af met een sneetje brood dat weer staat voor positieve feedback. Je sluit het af met een positieve boodschap.

Op het eerste gezicht lijkt dit een methode die fijn is voor zowel de ontvanger als de gever van de feedback. Het is makkelijker om de feedback te geven (de positieve feedback meen je immers ook). En als ontvanger is het fijn om niet het gevoel te krijgen dat je alles fout doet. Toch?

Verrassend genoeg blijkt uit onderzoek dat de veel gebruikte feedback sandwich methode helemaal niet werkt. In tegendeel, het werkt juist averechts.

Wil je je lastige baas feedback geven? 4 dingen die je kunt zeggen tegen een baas met onrealistische verwachtingen

Waarom werkt de feedback sandwich methode niet?

Drie onderzoekers van de Oklahoma State University publiceerden in 2014 het onderzoeksrapportThe Sandwich feedback method: Not very tasty‘. Hierin noemden ze drie redenen waarom het model helemaal niet werkt.

De negatieve feedback wordt vergeten

De belangrijkste reden dat dit model niet werkt komt door het ”regency effect’. Als we met iemand in gesprek zijn, of naar een evenement gaan, slaat ons brein voornamelijk het eerste en laatste gedeelte op. De reden dat je het gesprek voert – dat negatieve beleg in het midden – komt dus helemaal niet in het langetermijngeheugen terecht.

Kortom: de positieve feedback wordt opgeslagen, maar de negatieve feedback niet. Terwijl dat wel nodig is om in de toekomst dezelfde fouten te vermijden.

Mensen willen wél negatieve feedback krijgen

Eén van de grootste redenen dat we de feedback sandwich methode gebruiken, is omdat we bang zijn om de ander te kwetsen. We zijn er zeker van dat de ander het liefst geen feedback zou ontvangen. Nu vindt niemand het echt geweldig om fouten te maken, maar zijn we slim genoeg om te weten dat het juist die negatieve feedback is die ons vooruit helpt.

Het is onoprecht

Je negatieve feedback verpakken in positieve opmerken wordt als manipulerend en denigrerend gezien. Deze methode is zo populair dat jouw slimme collega’s of werknemers hier zo doorheen prikken.

Terwijl jij de positieve feedback echt meende, wordt dit nu in twijfel getrokken. Geef positieve feedback daarom wanneer iemand het echt verdiend, op het moment dat iemand iets goed doet. Als je dit niet doet, verliest het z’n motiverende kracht.

Hoe geef je dan wél op een goede manier feedback?

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
Waarom je absoluut geen feedback moet geven met de sandwich methode
Sluiten