Tessa Ham
Tessa Ham | LinkedIn Carrière 28 nov 2019

Feedback geven en ontvangen: tips, methodes en oefeningen

Feedback geven voelt soms tricky. Het laatste wat je wil doen, is iemand kwetsen. Toch gebeurt dit af en toe, omdat we het niet op de juiste manier geven. Ook op het gebied van feedback ontvangen kunnen we wel wat tips gebruiken.

Voordat we de ultieme gids van feedback geven en ontvangen beginnen, is het belangrijk om je mindset over ‘kritiek’ te veranderen. Het is namelijk niet negatief, maar positief. Jij of de ontvanger kan er alleen maar beter van worden!

Feedback geven

Er zijn maar weinig mensen die feedback geven makkelijk vinden. Je weet nooit hoe de ander gaat reageren, of die het ermee eens is en of hij zich aangevallen voelt. Zéker als het negatieve opmerkingen zijn. Toch moet het nou eenmaal gebeuren. Vind je het lastig om iemand aan te spreken op z’n gedrag? Hier zijn 5 feedback tips.

Uit onderzoek is gebleken dat het averechts werkt als je je tijdens het gesprek focust op de persoon, op diegene’s eigenschappen (lui, we noemen maar een voorbeeld) of keuzes. De persoon tegenover je gaat het dan als persoonlijke aanval zien. Je kunt je daarom beter focussen op het probleem zelf. Welke negatieve gevolgen heeft de fout?

Lees ook: Zo wijs je iemand op zijn slordige werk en Negatieve feedback geven: zo pak je dat moeilijke gesprek aan

Feedback methoden

Er zijn verschillende feedback methodes die je zou kunnen gebruiken voor het lastige gesprek. We gaven al eerder uitgebreid uitleg over vijf verschillende feedback methodes. Welke je het beste kunt gebruiken, hangt helemaal van jou af. Kijk bij welke jij je het prettigst voelt. De feedback methoden geven je houvast voor het feedback geven.

Fijn! Met deze verschillende methodes geef je op de juiste manier kritiek

Feedback sandwich

We vertellen meteen even dat de bekende feedback sandwich methode niet werkt. Het heeft zelfs juist het tegenovergestelde effect.

De sandwich ziet er als volgt uit:

  1. Het eerste sneetje brood staat voor een positieve opmerking. Je begint het gesprek dus op een positieve noot.
  2. Het beleg van de sandwich is de negatieve kritiek. De eigenlijke reden van het gesprek.
  3. Vervolgens sluit je het gesprek af met een sneetje brood dat weer staat voor een positieve opmerking. Je sluit het af met een positieve boodschap.

Op het eerste gezicht lijkt dit een methode die fijn is voor zowel de ontvanger als de gever.  Maar uit onderzoek blijkt dat deze methode helemaal niet effectief is.

Meer weten? Waarom je absoluut de sandwich methode niet moet gebruiken

Feedback vragen

We noemden het aan het begin al even: het is goed om je mindset te veranderen. Het voelt vaak niet als het leukste onderdeel van ons werk. Of je het nou geeft of juist ontvangt. Dat komt eigenlijk vooral omdat onze mindset over feedback geven en ontvangen negatief is. Bij het geven zijn we bang de ander te kwetsen en de relatie te beschadigen. Het ontvangen kan voor onszelf weer pijnlijk zijn, zeker als je het als een persoonlijke aanval opvat.

Het gevolg hiervan is dat sommigen het gaan vermijden en niet om feedback vragen. Zonde, want het is juist een manier om elkaar omhoog te helpen, en om het beste uit jezelf en anderen te halen.

Meer lezen: 6 tips en methodes om feedback op de juiste manier te geven en te ontvangen

Feedback ontvangen

Rationeel weet je wel dat feedback ontvangen je helpt groeien. Je leert ervan. Coach Marieta Koopmans legt in haar boek uit waarom we er toch vaak door worden geraakt: “Kritiek doet pijn.” Soms is het volgens haar extra pijnlijk omdat het niet op de juiste manier wordt gegeven. Als het namelijk niet concreet is, wordt het soms verkeerd geïnterpreteerd.

Op de juiste manier ontvangen

Hoe reageer jij op (opbouwende) kritiek? Ga jij er op in of word je stil? Volgens Koopmans is het goed om je pijn te uiten. Veel mensen vertellen niet dat ze boos, beledigd, geschrokken of verbaasd zijn over de opmerkingen die ze krijgen en de ander kan dat niet raden. Misschien bedoelt de ander het helemaal niet zo heftig als het nu overkomt, of is er sprake van miscommunicatie.

Meer tips? 5 tips om met negatieve feedback op werk te gaan

Geen persoonlijke aanval

Onthoud altijd dat de ander je niet opzettelijk wil kwetsen. Eigenlijk is (opbouwende) kritiek krijgen heel fijn, omdat je ervan kan leren. Dit betekent dus ook dat de ander wil dat jij het beter doet. Je werk en je persoonlijkheid zijn twee aparte dingen. Als je die twee los van elkaar kan zijn, zal het makkelijker zijn om feedback te ontvangen.

Lees ook: Zo zorg je ervoor dat je (negatieve) feedback niet als persoonlijke aanval ziet

Feedback oefeningen

Heb je veel mensen in je bedrijf of team die feedback liever vermijden? Dan kan dit op een gegeven moment problemen gaan opleveren. Om het geven en ontvangen onderdeel van de werkcultuur te maken, kun je feedback oefeningen met je team doen.

Trek een middag uit voor een zogenaamde cursus, waarin je probeert de mindset te veranderen. Met feedback geven kwets je de ander namelijk niet, je geeft aan dat je genoeg in de persoon gelooft om ‘m te helpen groeien.

Verder lezen: 4 feedback oefeningen die je met je team kunt doen om feedback te stimuleren

Als feedback wordt gestimuleerd en je het vaker gaat geven en ontvangen, zal je zien dat het steeds makkelijker wordt en het helemaal niet zo lastig is als we vaak denken. Succes!

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
Feedback geven en ontvangen: tips, methodes en oefeningen
Sluiten