Moeite met feedback geven? Feed forward heeft meer effect

Feedback geven is vaak een groot en belangrijk onderdeel van een bedrijf. Het is een manier om medewerkers te stimuleren zichzelf te verbeteren en beter werk te leveren. Helaas heeft het vaak niet het gewenste resultaat. Feedback helpt vaak niet; feed forward heeft daarentegen veel meer effect.

Meestal is feedback negatief. Voor de ontvanger voelt het daardoor vaak bedreigend en een persoonlijke aanval. Dit stimuleert niet genoeg om werkzaamheden en gewoontes te veranderen of te verbeteren. Door feedback geven komen mensen in een negatieve spiraal die ze niet om kunnen zetten in iets positiefs.

Lees ook: Waarom je absoluut geen feedback moet geven met de sandwich methode

Geen feedback geven, maar feed forward

Het geven van negatieve feedback haalt een angst bij mensen naar boven die moeilijk te negeren is. Deze angst belemmert mensen samen te werken, goede beslissingen te nemen en vanuit een lerende houding naar feedback te luisteren. Na het krijgen van feedback zul je in eerste instantie zeggen dat je je werk gaat verbeteren, maar dit pakt dan toch anders uit vanwege die bedreiging. Dit gedrag gaat vaak onderbewust.

Complimenten geven

Wil je iemands gedrag en werkzaamheden veranderen? Complimenten geven, ook wel feed forward, is dé manier om mensen te stimuleren en te laten groeien. Wij mensen leren dingen namelijk het beste in een positieve omgeving en die positieve omgeving stimuleer je door het ego te strelen.

Luistertip: Feedback eng en negatief? In de nieuwste WorkJuice Podcast rekenen we af met dat vooroordeel

Met feedback geven benoem je vaak direct wat iemand niet goed doet. Met feed forward vertel je wat iemand wél goed doet, maar wat hij of zij kan doen om deze goede kwaliteit nog meer te verbeteren. Ben jij een werkgever? Kijk dan met je werknemers hoe je hun goede kwaliteiten nog beter kan inzetten, welke vaardigheden ze kunnen aanleren ter ondersteuning en daar kun je dan vervolgens op voortborduren.

Op deze manier kun je nog steeds dezelfde punten aankaarten, maar verpak je het gewoon op een mooiere manier. Je slaat zo meerdere vliegen in een klap: je medewerkers gaan zichzelf verbeteren en ze voelen zich gewaardeerd binnen het bedrijf.

Feed forward voorbeeld

Je vraagt misschien af hoe feed forward geven er dan uit ziet in de praktijk. We geven je een voorbeeld.

Een medewerker is doelgericht, pro-actief en focust zich op de resultaten van het bedrijf. Heel erg mooi. Iemand die je binnen je team goed kunt gebruiken. Helaas kun je de resultaten van het bedrijf niet halen met maar één persoon.

Verbinding en samenwerken met anderen zijn wellicht niet de sterkste kwaliteiten van deze medewerker. Stimuleer deze persoon bijvoorbeeld meer anderen te betrekken bij zijn of haar werk, meer contacten te maken en kennis te delen. Hierdoor versterkt de medewerker zijn goede kwaliteiten nog meer.

Ook interessant: Eline en Eva van Strengths Consultancy: “Focus je eens niet op je verbeterpunten, maar op je sterktes”

In 4 weken naar een productiever leven

Meld je aan voor onze wake-up letter en volg onze productiviteitscursus

Reageer op artikel:
Moeite met feedback geven? Feed forward heeft meer effect
Sluiten