Carrière 3 mei 2019 Tessa Ham

Oef, Facebook en Snapchat veel minder populair, Instagram juist meer (zelfs onder volwassenen)

Facebook is echt aan het aftakelen. Dat wisten we natuurlijk eigenlijk al, maar nieuwe cijfers laten dit extra duidelijk zien. Waar Facebook vorig jaar nog in de top 3 van populairste socialmediakanalen onder Nederlanders viel, heeft YouTube Facebook daar nu uitgestoten.

Dat blijkt uit een onderzoek van socialmediabureau A Bigger Circle in samenwerking met onderzoeksbureau Soda.

Top 3 populairste socialmediakanalen

WhatsApp is – niet heel verrassend – het populairste socialmediakanaal onder Nederlanders (86 procent), daarna volgt Instagram (56 procent) en YouTube (48 procent) sluit het rijtje af. Vorig jaar zag die top 3 er zeker anders uit: WhatsApp (81 procent), Facebook (70 procent) en Instagram (31 procent). Facebook is dit jaar gezakt naar 46 procent. Oei…

Onder jongeren

Onder jongeren tot 25 jaar ziet de top 3 er toch anders uit. Instagram is daar het populairste kanaal (84 procent), met YouTube (54 procent) op nummer twee en Snapchat (48 procent) op nummer drie. Pijnlijke cijfers voor Snapchat, aangezien die vorig jaar nog op plek één (62 procent) in de top 3 prijkte, nog voor Instagram (55 procent) en YouTube (46 procent).

Instagram doet het lekker

Steeds meer Nederlanders boven de 25 jaar weten Instagram te vinden, waardoor Instagram in de categorie tot en met 44 jaar het populairste kanaal is. Dat Instagram het heel lekker doet laten niet alleen die cijfers zien.

Het gebruik van Instagram Stories groeit aanzienlijk. Vorig jaar postte 46 procent van de Nederlanders tot en met 25 jaar weleens een Story, nu is dat aantal 71 procent. Ook de Nederlanders tussen de 25 en 44 jaar hebben de smaak te pakken. Daar groeide het aantal van 5 procent naar 43 procent.

Het laatste én eerste wat jongeren elke dag zien

Uit het onderzoek bleek ook dat we onze telefoon maar moeilijk neer kunnen leggen. Maar liefst 77 procent van de Nederlanders tot en met 25 jaar checkt hun social media voordat ze gaan slapen. In de 25 tot 44 jaar categorie is dat niet heel anders, bij 74 procent is social media het laatste wat ze zien voordat ze hun ogen sluiten.

Bij veel jongeren is social media ook nog eens het eerste wat ze zien als ze hun ogen openen. 62 procent van de Nederlanders tot en met 25 jaar checkt eerst hun telefoon als ze wakker worden.

Meer must knows over social media

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
Oef, Facebook en Snapchat veel minder populair, Instagram juist meer (zelfs onder volwassenen)
Sluiten