Waarom je je nu beter kunt focussen op een Facebook-groep dan een pagina

Tessa Ham 16 jan 2019 Carrière

Het bereik op Facebook daalt. Iedereen die ook op het social media kanaal met een zakelijke reden zit, heeft dit gemerkt. Facebook wordt er namelijk niet echt blij van als je constant je fans van het platform weg probeert te krijgen. Gelukkig is er wel een andere manier om meer bereik te creëren: met een Facebook groep.

Hoe je dat voor je moet zien? Ons zusje Bedrock deed bijvoorbeeld een zero waste challenge en maakte daar speciaal een groep voor. Mensen in die groep kunnen elkaar tips geven. Als je geborduurde kunstwerkjes verkoopt, kun je bijvoorbeeld een groep beginnen waar mensen hun ervaringen en tips voor borduren delen. Bij Alzheimer Nederland hebben ze een groep voor vrijwilligers. Ze delen daar onder andere nieuwsberichten en trainingen.

Voordelen van een Facebook-groep

Een Facebook-groep past niet altijd, maar je ziet dat hele verschillende bedrijven er mee uit de voeten kunnen. Het is zeker goed om na te denken of een Facebook-groep bij jou past, want het kan zeker helpen je bereik op te krikken. Hoe dat komt? De leden. Zij kiezen er expliciet voor om lid te worden van een bepaalde groep, omdat ze die interesse ook hebben. Mensen reageren en liken eerder en zullen zelf ook vragen stellen. En tja, Facebook loves engagement.

Het heeft nog een ander voordeel. De leden van de groep zullen je na een tijdje meer als partner dan als ‘verkoper’ zien (of dat nou voor echte producten, of in de vorm van page views of verkoop van diensten is). Bovendien leer jij je doelgroep goed kennen en kun je ze om feedback vragen of zelfs nieuwe producten/diensten bedenken.

Bedenk je wel dat het beheren van een groep heel anders is dan een pagina. Je moet laten zien dat jij de expert bent, door waardevolle informatie te delen en antwoord te geven op de vragen die worden gesteld. Zeker in het begin zal jij er ook voor moeten zorgen dat het gesprek op gang wordt gebracht.

Waar moet je aan denken bij het opstarten van een Facebook-groep?

  • Kies een goede naam, waarbij mensen direct kunnen herkennen waar de groep om draait.
  • Vergeet geen beschrijving toe te voegen en een bericht met regels in de groep te gooien. Zeker als je groep goed gaat lopen, is het belangrijk om regels te hebben om frustraties te voorkomen. Als je het bericht markeert als aankondiging, zal het altijd bovenaan blijven staan.
  • Heb je al wel een Facebook-pagina? Koppel ze dan. Mensen die je pagina bezoeken zien dan gelijk dat er ook groep is.
  • Vul de tags van je groep aan, zodat je beter gevonden kunt worden.

Hoe laat je je Facebook-groep groeien?

Als je eenmaal op de 500 tot 1000 leden zit, zul je zien dat de groep uit zichzelf gaat groeien. Maar wat doe je daarvoor? Je kunt natuurlijk je vrienden of collega’s sowieso uitnodigen, want niemand wil als eerste lid worden van een groep. Promoot het met je Facebook-pagina en via andere social kanalen. Verstuur je een nieuwsbrief per e-mail? Vermeld ‘m dan ook daarin.

Je kunt ook de groep in vergelijkbare andere groepen delen, een bericht over de groep sponsoren op Facebook of een evenement organiseren om de groep te lanceren.

Be social

Reageer op artikel:
Waarom je je nu beter kunt focussen op een Facebook-groep dan een pagina
Sluiten