Tessa Ham
Tessa Ham | LinkedIn Mindset 16 augustus 2020

5 tips om je faalangst te overwinnen

We zijn allemaal weleens zenuwachtig, dat is menselijk. Maar als je zo sterk het gevoel hebt dat je gaat falen, dat je het niet eens meer probeert of volledig vastloopt, dan heb je last van faalangst. Dit begrip wordt vaak gebruikt voor naar schoolgaande kinderen, maar ook onder volwassenen komt het genoeg voor. Waarschijnlijk wil je jouw faalangst oplossen. Het kan namelijk zo verlammend werken dat het je gaat beperken in wat je wel en niet doet.

Kortom: door jouw faalangst ben je eigenlijk jezelf aan het saboteren. Hoe kun je jouw angst overwinnen en de controle over je leven terugkrijgen?

Faalangst oplossen

Als je echt merkt dat jouw faalangst je leven op een negatieve manier beïnvloed, dan is onze allereerste tip om professionele hulp te zoeken. Een psycholoog kan kijken naar jouw persoonlijke situatie en uitdagingen, en kan je daarom beter helpen dan welk lijstje met tips op het internet dan ook.

Dat gezegd hebbende, snappen we dat je er misschien eerst zelf aan wil werken, omdat je de stap naar een psycholoog een beetje spannend vind. We geven je een aantal handvaten waar je hopelijk je faalangst mee kunt verminderen.

Praat erover

Wil je echt je faalangst oplossen? Dan zal je erover moeten praten. Begin met de mensen om wie je geeft als professionele hulp nog een stapje te ver is. Zij kunnen je reality check zijn (‘maar is het wel realistisch dat je deze angst hebt?’) en je helpen te relativeren. Je zal waarschijnlijk al horen hoe onlogisch je angsten eigenlijk zijn als je ze uitspreekt. En waarschijnlijk zal je ook zien dat iedereen in bepaalde mate bang is om te falen.

Fouten maken is juist waardevol

“Het is onmogelijk om te leven zonder te falen”, zei J.K. Rowling al eens. “Behalve als je zo voorzichtig leeft dat je net zo goed niet had kunnen leven. In dat geval heb je bij voorbaat al gefaald.” Falen en fouten maken hoort bij het leven. Sterker nog, uiteindelijk verbetert het je leven juist.

Je leert namelijk veel meer van op je bek gaan dan als het je constant voor de wind gaat. Of als je jezelf beperkt en klein houdt. Op het moment zelf doet het even pijn, maar daarna leer je ervan en kun je weer vooruit. Je kunt beter fouten maken dan constant op dezelfde plek in je leven blijven hangen.

Deze manier van denken kun je niet van de één op de andere dag implementeren. Maar probeer hier de volgende keer dat je faalangst jou in de wegstaat aan te denken. Je bent bang niet succesvol te zijn, maar in werkelijkheid word je succesvoller als je je faalangst kan oplossen en voor je doelen kan gaan.

Lees ook: Waarom het oké is om af en toe falen (en het zelfs goed voor je is)

Luister niet altijd naar je brein

Uit diverse onderzoeken blijkt dat ongeveer 70 procent van onze gedachten negatief zijn, lezen we op 365 dagen succesvol. En guess what, je brein heeft niet altijd gelijk. Denk maar eens na over ervaringen in het verleden, waar je faalangst toe sloeg en je dacht dat het je nooit ging lukken. Hoe vaak bleek dat achteraf wel mee te vallen? En als het niet meeviel, hoe vaak heb je die situatie overleefd? Precies.

Vind je het lastig om momenten in het verleden te bedenken waar dit is gebeurd? Let dan nu op in je dagelijkse leven. Voordat je iets spannends gaat doen, een telefoontje met een potentiële opdrachtgever bijvoorbeeld, en je denkt dat het in de soep gaat lopen: schrijf op wat je verwachtte dat zou gebeuren. Achteraf schrijf je op wat er werkelijk gebeurde. Dit boekwerkje kan je in de toekomst helpen op momenten dat je faalangst toeslaat en kan zo helpen bij het oplossen van je faalangst.

Lees ook: Faalangst op het werk: hoe ga je hier mee om?

Leer ontspannen

Door te leren mediteren, leer je te ontspannen. En deze lessen kun je meenemen naar de momenten waarop je faalangst je in de weg zit.

Vind je mediteren nog een beetje te zweverig? Begin dan met ademhalingsoefeningen. Ademhalen doen we allemaal, dag in dag uit. Daar is niets zweverigs aan! We onderschatten de kracht van ons focussen op onze ademhaling. Volgens yogi’s is de juiste manier om adem te halen dé tip om je stress te verminderen. Maar ook de wetenschap heeft inmiddels bewezen dat je ademhaling je stresslevel beïnvloedt.

Bij een diepe ademhaling geef je je lichaam een seintje dat het met het gevaar eigenlijk wel meevalt. Op zusje Bedrock vind je ademhalingsoefeningen die je kunt doen als je gestresst bent.

Wees lief voor jezelf

Als je jouw faalangst wil oplossen, zal je de uitdaging met jezelf moeten aangaan. Alleen door de enge situaties toch te doen, merk je dat er eigenlijk geen reden was om je zorgen te maken. Toch willen we nog één ding meegeven: wees ook lief voor jezelf. Er zullen dagen of weken zijn waarop het niet lukt om die uitdaging aan te gaan.

Zoals in veel gevallen geldt ook hier: groei is niet lineair. Je zal te maken krijgen met tegenslagen, en ook hier zal je je eigen fouten moeten vergeven.

You’ve got this. En weet dat je altijd om professionele hulp kunt vragen. Je hoeft het niet alleen te doen!

Ook handig: Wat is het ergste dat kan gebeuren? Zo gebruik je jouw angst in je voordeel

Reageer op artikel:
5 tips om je faalangst te overwinnen
Sluiten