Zo ontwikkel je een entrepreneurial mindset (aldus Guy Raz)

Ondernemen. Voor veel mensen klinkt het als een (onbereikbare) droom, voor sommigen is het werkelijkheid. Als ik in mijn kringen rondvraag, heeft bijna iedereen wel eens een idee gehad voor een eigen business. Maar er zijn er maar weinig die er daadwerkelijk mee aan de slag gaan. Guy Raz geeft je de handvaten om een entrepreneurial mindset te ontwikkelen.

Veel mensen met een ondernemersdroom zullen ongetwijfeld Guy Raz kennen. Hij is host van de podcast How I Built This; een podcast met diepte interviews en verhalen van ‘s werelds grootste ondernemers, innovators en idealisten. Volgens The New York Times is Raz “één van de meest populaire podcasters ooit”. Van wie kunnen we beter leren, dan van degene die ieders ondernemersverhaal heeft aangehoord?

Ondernemen en de ‘entrepreneurial mindset’

Naast zijn podcast heeft Guy Raz nu ook een boek uitgebracht met dezelfde naam. Het boek staat vol inzichten van top-ondernemers van over de hele wereld over het starten, lanceren en bouwen van een succesvol bedrijf (goed kerstcadeau voor iedereen die als doel heeft om in 2021 voor zichzelf te starten – maar dat even terzijde). We vertellen je de highlights die je absoluut moet weten.

“Ondernemerschap is niet natuurlijk. Het gaat tegen één van onze meest menselijke instincten in: ons verlangen naar zekerheid.”

1. “Goede ideeën worden altijd geboren waar persoonlijke passie en een probleem samenkomen.””

Precies daar, in dat midden, worden succesvolle bedrijven gelanceerd.

2. “Kijk verder dan je eigen passie.”

Veel ondernemers zijn zo bezig met het idee en hun visie of missie, dat ze vergeten dat ze ook hun klanten moeten bereiken en hun product of dienst aan de man moeten brengen. Een onderneming runnen gaat verder dan enkel de passie ervoor – hoewel de onderneming runnen zonder passie ook weer geen goed idee is. Je moet weten hoe je je klant bereikt en hoe je hún probleem oplost.

“Klanten trekken voor passie nu eenmaal niet hun portemonnee. Dat doen ze voor dingen waar ze wat aan hebben.”

3. “Wees niet bang voor het onbekende”

Duh. Nogal wiedes, horen we je denken. Maar in zijn boek legt Raz op een hele treffende manier uit waarom je dan niet bang moet zijn. Als mens ben je minder bang voor datgene wat je kent. Hij geeft het voorbeeld dat we makkelijk met 120 kilometer per uur over de snelweg vliegen, maar wél bang zijn om neer te storten met het vliegtuig. Terwijl de kans dat je dan overlijdt, 68 keer kleiner is dan met de auto.

Daarom: laat je angst voor het onbekende jezelf niet in de weg staan. Die veilige baan met steady salaris en manager die je vertelt hoe en wat je moet doen, staat haaks tegenover het ondernemerschap. Twee uitersten, maar wie zegt dat het ene uiterste veiliger is dan het andere? Het is alleen bekender.

Je comfortabel voelen buiten je comfortzone: zo doe je dat

4. “Beperk je risico’s.”

Gelukkig ben je niet de enige die de sprong naar dat onbekende eng vindt. Sterker nog; de meest succesvolle ondernemers vonden het ook spannend. Dat is de reden dat je er goed aan doet om die sprong in het diepe wel te maken, maar met de nodige zekerheid achter de hand.

Zo hielden velen hun vaste baan nog aan totdat het niet anders meer kon of was er een plan B. Die back-up zorgde ervoor dat je niet nachtenlang wakker ligt van de zorgen of je wel rondkomt, maar maakt dat je je kunt focussen op de zaken die ertoe doen omtrent het starten van je business.

“Een bedrijf starten is als van een steile rotswand springen en onderweg een vliegtuig in elkaar zetten.” – Reid Hoffman

5. “Weet waar je het over hebt en wat je gaat doen.”

Als er één ding is wat alle ondernemers gemeen hebben, is het wel het feit dat ze zich allemaal perfect hebben ingelezen op hun business. Op de doelgroep, het product, de markt en de industrie. Hoezo? Omdat je moet weten waar je het over hebt om te ontdekken of je product of dienst kans van slagen heeft. Do. Your. Research. En doe het goed.

6. “Doe het samen.”

Mensen doen het beter als ze samen zijn. Sociale behoeften staan niet voor niets op plek drie in de Piramide van Maslow. We hebben behoefte aan connectie met anderen, óók als het op ondernemerschap aankomt. Raz vertelt in zijn boek dat bijna alle ondernemersverhalen die hij heeft gehoord een verhaal zijn van een “perfect partnerschap”. Bijna geen enkele organisatie is opgericht door één persoon, ondanks dat je in veel verhalen maar één naam hoort.

7. “Vertel het verhaal.”

Elk bedrijf heeft ze. Verhalen. Of je nu een gevestigde multinational bent, een eenmanszaak of een scale-up; elke business heeft een verhaal omtrent het ontstaan van het bedrijf. En volgens Raz is dat dé manier om op een effectieve manier je marketing te doen. Het zorgt ervoor dat je klanten “zich op een meer diepgaande en persoonlijke manier kunnen verbinden met je merk.” Als klant kun je je herkennen in een verhaal of er sympathie voor voelen.

Laat dat verhaal daarnaast de leidraad zijn in alles; het logo, de service, het product, de naam. En laat het bovendien een antwoord geven op de vraag: waarom moet iemand jouw product of dienst afnemen?

PR-expert Renée van der Hoff geeft tips: “Iedereen heeft een verhaal te vertellen”

In How I Built This vind je de lessen die Guy Raz heeft geleerd door zijn gesprekken met talloze succesvolle ondernemers. Van Ben & Jerry van Ben & Jerry’s tot de oprichters van Oracle. In het boek worden je de handvaten voor het ondernemerschap aangereikt, onderbouwd door beeldende verhalen uit de praktijk van de grootste ondernemers.

Meer over ondernemen:

In 8 stappen een succesvolle freelancer

Meld je aan voor onze wake-up letter en ontvang ons e-book t.w.v. € 19,95

Reageer op artikel:
Zo ontwikkel je een entrepreneurial mindset (aldus Guy Raz)
Sluiten