Je emotionele intelligentie boosten is belangrijk en zo doe je dat

Je emotionele intelligentie (EI) kan een een grote impact hebben op je functioneren. Medewerkers met een hoge emotionele intelligentie functioneren beter, hebben sterkere relaties en functioneren psychologisch beter. Daarnaast zijn mensen met een hoog EI fysiek gezonder. Meer dan genoeg redenen om te werken aan je EI, want deze kun je namelijk verbeteren. Yes! 

Niet alleen je IQ is belangrijk, maar ook je emotionele intelligentie. Dit is misschien zelfs belangrijker dan een hoog IQ. Er zijn een hoop mensen met een gemiddeld IQ die beter presteren dan mensen met een hoog IQ. Je emotionele intelligentie is wat je echt onderscheidt van anderen. Het heeft invloed op hoe je je gedraagt en op hoe je omgaat met het gedrag van anderen. Twee factoren die belangrijk zijn om succesvol te worden, zowel op persoonlijk als professioneel vlak.

Emotionele intelligentie

Je emotionele intelligentie is de mate waarin je in staat bent om emoties van jezelf en anderen nauwkeurig waar te nemen en te begrijpen. Het betekent ook dat je je emoties onder controle kunt houden. Hierdoor kun je vervolgens betere beslissingen maken.

Maar hoe verbeter je het?

Beperk je schermtijd

We gebruiken onze telefoon continue en voor bijna alles, want tja, het is handig. Toch weten de meesten van ons wel dat te veel tijd besteden achter digitale schermen niet goed is. Het heeft bijvoorbeeld invloed op onze slaap en op ons functioneren, maar daarnaast heeft het ook invloed op je emotionele intelligentie. 

Uit onderzoek is zelfs gebleken dat te veel tijd doorbrengen achter digitale schermen invloed heeft op ons vermogen om emoties van anderen te lezen. Dus uit die telefoon! Oké grapje, maar je doet er wel goed aan om je tijd achter digitale schermen te beperken. Laat je telefoon het eerste uurtje dat je wakker bent liggen of op z’n minst het eerste half uur. 

Ook tijdens de lunch red je het vast zonder je telefoon. Praat met je collega’s en geniet van je lunch. Een digitale detox om de zoveel tijd kan wonderen verrichten voor je emotionele intelligentie. Met name voor je vermogen om emoties van anderen te lezen. 

Label je emoties

Ben je verdrietig, bang of zenuwachtig? Door je emoties te labelen kun je ze beter beheersen, herkennen en begrijpen.

Vraag jezelf de volgende keer dat je niet lekker in je vel zit dan af hoe dit komt. Ben je misschien teleurgesteld, angstig of gefrustreerd? Je hoeft er maar heel even bij stil te staan. Uiteindelijk zal je veel beter begrijpen wat je emoties betekenen en dit kan goed van pas komen bij het nemen van beslissingen.

Sta stil bij hoe je emoties je oordeel beïnvloeden

Heb je ooit een overhaaste beslissing genomen, omdat je bang of verdrietig was? Je bent echt niet de enige. Als je bijvoorbeeld niet lekker in je vel zit, kun je je eigen kunnen onderschatten. Je geeft bijvoorbeeld eerder op tijdens een onderhandeling, omdat je bang bent dat je wordt afgewezen.

Dit is ook andersom van toepassing. Als je overenthousiast bent, kun je situaties onderschatten. Je neemt bijvoorbeeld een risico zonder goed stil te staan bij de consequenties. Het is daarom belangrijk om bewust te zijn van de manier waarop je emoties invloed hebben op je beslissingen. Als je eenmaal weet op welke manier je emoties je beïnvloeden kun je betere beslissingen nemen.

Bepaal of je gevoelens een vriend of vijand zijn

Gevoelens zijn niet positief of negatief, want elke emotie kan zowel een kracht als een zwakte zijn. Woede kan bijvoorbeeld een vriend zijn als het je kracht geeft om op te komen voor onrecht. Het kan ook een vijand zijn zoals in discussie gaan met de baas. Als je weet dat een emotie een vijand is, kun je stappen ondernemen om je emotie te beheersen. Door te mediteren als je je verdrietig of boos voelt bijvoorbeeld. Of door een rondje te lopen door het park om jezelf op te vrolijken.

Neem verantwoordelijkheid voor je emoties

Anderen de schuld geven voor hoe je je voelt is makkelijk. De waarheid is dat we het allemaal weleens doen. Je geeft werk bijvoorbeeld de schuld van je slechte humeur. Als je volledige verantwoordelijkheid neemt voor je emoties kun je ze beter onder controle houden. Stel je voor dat een collega een rotopmerking maakt. Je kunt nu twee dingen doen. Of je geeft je collega de schuld en je laat je beïnvloeden, maar je kunt er ook anders naar kijken. Jij bent degene die boos is en daarom ook degene die deze gevoelens onder controle kunt houden.

Neem de tijd om de gevoelens van anderen op te merken

Een belangrijk onderdeel van het stimuleren van je emotionele intelligentie is het tonen van meer begrip naar anderen. Verplaats je vaker in een ander en voorkom op deze manier ruzies en irritaties. Dit wordt vanzelf een stuk makkelijker als je je eigen emoties kunt herkennen.

Verder lezen?

Reageer op artikel:
Je emotionele intelligentie boosten is belangrijk en zo doe je dat
Sluiten