Elma van Creative Cosmetics over ondernemen tijdens corona: “Kijk waar er kansen liggen”

Voor veel ondernemers is dit door corona een onzekere en lastige periode. Door de maatregelen en veranderingen in uitgavenpatronen van hun klanten, zien ze hun omzet teruglopen. Toch zijn er sinds de eerste lockdown ook enorm veel voorbeelden van ondernemers die deze moeilijke periode hebben omgezet in iets positiefs. Elma, eigenaresse van Creative Cosmetics, is hier een goed voorbeeld van.

Elma en haar team konden geen offline make-up workshops meer geven, maar bedachten een aantal creatieve oplossingen.

Het ondernemen zit natuurlijk vol met uitdagingen. Zou je zeggen dat corona de grootste uitdaging tot nu is geweest?

“Ondernemen zit inderdaad vol met uitdagingen. Elk jaar krijgen wij dan ook te maken met één grote uitdaging. Die van vorig jaar was bijvoorbeeld dat we heel de organisatie opnieuw hebben ingericht. De coronaperiode was dan ook een nieuwe uitdaging die we niet uit de weg gingen.

Voor iedereen is deze periode een uitdaging. In welke situatie je ook zit, maar vooral voor ondernemers. Wij zien winkelstraten steeds leger worden, horecazaken hebben opnieuw hun deuren moeten sluiten, het winkelend publiek is kleiner geworden want men shopt liever online, je staat voortaan in de rij als je een winkel in wilt gaan en nog veel meer.

Deze uitdaging hadden wij ook! Maar ons team heeft bewezen dat onze creativiteit en innovatieve ideeën niet te stoppen zijn.

“Het was een periode waarbij we keken naar welke kansen er lagen met hetgeen wat we hadden.”

In het begin wist je niet hoe lang deze periode zou gaan duren en welke effecten het op de markt zou hebben. Maar er werden ook kansen gecreëerd. Deze kansen hebben we dan ook meteen aangepakt. Afwachten tot het allemaal wel goed komt is geen optie, wij pakken gelijk door en zien de kansen die een uitdaging met zich meebrengt.”

Hoe ben je met deze uitdaging omgegaan?

“Ik ben gelijk in actie gekomen toen we hoorden dat alles dicht moest. Onze strategie van het bedrijf was al gefocust op online. Door hier veel kennis van te hebben wisten we al vrij snel hoe we ons bedrijf gingen aanpassen. Het belangrijkste doel was om te kijken hoe we de omzet die we offline zouden missen, konden compenseren met online. Dat deden we door onze offline dienstverlening 100% naar online te vertalen.

Thuiswerken werd de norm en niemand kon meer over iets anders praten. De filmpjes die op internet verschenen over de thuiswerk look en hoe die toch net iets anders was dan wanneer ze naar het werk gingen, gaven ons inspiratie! Want iedereen wil er toch op z’n best uitzien tijdens een video call.

Door het delen van een thuiswerk look in een Facebook Live video konden we inspelen op de trend en iets positiefs delen. De offline workshops geven we nu ook online live op Facebook. In tijden van corona kunnen wij anderen alsnog informeren en inspireren over minerale make-up en natuurlijke verzorging.”

Elma van Creative Cosmetics
Bron: Creative Cosmetics

Hoe ben je op het idee gekomen om Facebook Live’s te gaan doen?

“2020 is een bijzonder jaar. Samen en er voor elkaar zijn is dit jaar enorm belangrijk. Onze minister-president zei dan ook: “We moeten dit met 17 miljoen mensen doen. Samen komen we deze periode te boven. Let een beetje op elkaar, ik reken op u.”

Tijdens de coronaperiode hebben wij één missie gehad, anderen vreugde brengen en zelfvertrouwen geven speelden hierbij daarom een grote rol.

Door te kijken naar de mogelijkheden in die periode wisten wij gelijk dat we aan de slag wilden met Facebook Live. Al snel kwam het idee van de Creative Self Care Live shows. Een serie aan shows waarbij iedereen van onze make-up experts en schoonheidsspecialisten advies krijgen over make-up en huidverzorging. We hebben maar liefst 120 Live Shows gegeven in deze coronatijd. Omdat wij hier al veel ervaring mee hadden, konden wij snel de strategie opzetten.

Al jarenlang geven wij online advies. Met ons top team van visagisten en schoonheidsspecialisten kunnen wij via onze WhatsApp Service kleuradvies geven en advies voor jouw nieuwe verzorgingsroutine. De Facebook Livestream maakte het mogelijk om onze unieke online service aan te bieden aan een groter publiek.

Toen Facebook de Livestream functie lanceerde hebben wij met Creative Cosmetics hier veel gebruik van gemaakt. Het heeft ons altijd de kans gegeven om ons beter te verbinden met klanten. Die verbinding was nu door corona nog meer van belang.”

Wat zijn tips die je andere ondernemers en zzp’ers die het nu zwaar hebben wil meegeven?

“Het allerbelangrijkste is ondernemen met vertrouwen.

“Heb vertrouwen in de toekomst en in je eigen kunnen en zorg dat je in de actiestand komt.”

Want stilstand is achteruitgang. Denk niet te lang na over scenario’s die wellicht kunnen volgen door corona, als je het nu al zwaar hebt moet je het voor jezelf ook niet moeilijker maken.

Als ondernemer moet je zorgen dat je kansen ziet en de kansen ook pakt, hierdoor moet je vaak snel beslissingen maken. Wees niet bang om verkeerde keuzes en fouten te maken, je weet van te voren toch niet of de keuze juist is. Het is vallen en opstaan en af en toe doet het dan ook echt pijn, maar hieruit haal je waardevolle lessen waardoor je kunt groeien.”

Elma van Creative Cosmetics
Bron: Creative Cosmetics

Ging je door het aanpassen van je business positiever de tweede ‘lockdown’ in?

“Zeker! Tijdens de eerste lockdown waren wij uniek. Dat zullen wij ook altijd blijven. We zijn altijd bezig om mogelijkheden te bedenken die onderscheidend zijn waardoor wij steeds blijven opvallen. Dit vraagt om flexibiliteit en snel schakelen. Een tweede ‘lockdown’ leidt bij ons weer voor een nieuwe uitdaging, nieuwe kansen en nieuwe mogelijkheden. Het maakt ons creatief en vooral innovatief waardoor wij altijd ondanks de omstandigheden de toekomst positief tegemoet gaan.

In deze periode gaan wij dan ook door, we gaan zelfs in november een winkel openen in ‘s-Hertogenbosch. Offline kan online enorm versterken, deze combinatie is voor ons enorm belangrijk. Een extra uitdaging, maar ik hou van uitdagingen en ga niks uit de weg.

“Wij laten ons dan ook niet tegenhouden door corona.”

Laat het je niet bang maken en ga gewoon door. Je hebt toch geen grip op de situatie. Maar ga met de situatie om zodat het voor jou ook wat gaat opleveren.”

Creative Cosmetics is een make-up lijn opgericht voor vrouwen met een gevoelige huid en voor degenen die er mooi en verzorgd uit willen zien. Ze gebruiken de natuur als inspiratie en werken met pure ingrediënten die rechtstreeks uit de aarde komen.

Meer inspirerende interviews

In 4 weken naar een productiever leven

Meld je aan voor onze wake-up letter en volg onze productiviteitscursus

Reageer op artikel:
Elma van Creative Cosmetics over ondernemen tijdens corona: “Kijk waar er kansen liggen”
Sluiten