Hoe Ellen Huizenga in twee jaar tijd de community Business Babes met 5.000 leden opbouwde

Als ondernemer is de kans groot dat je weleens van Business Babes hebt gehoord (en anders ben je blij dat je het nu ontdekt!). De Facebook-groep voor ondernemende vrouwen heeft inmiddels 5.000 leden op de teller staan. Wij spraken founder Ellen Huizenga (24) over de snelle groei van Business Babes en het opzetten van een community. Want zelf een eigen community beginnen als ondernemer, is volgens Ellen enorm waardevol.

Waarom besloot je Business Babes te starten?

“Business Babes is ontstaan vanuit mijn eigen frustratie. Als je gaat Googelen naar dingen die je wil leren over ondernemen, kom je heel veel e-books en webinars tegen. Maar als je vervolgens een vraag wil stellen, krijg je negen van de tien keer een aanbod waar je duizenden euro’s voor moet betalen. Dat kan anders, vond ik.

Je hebt natuurlijk ook de Facebook-groep Ambitieuze Meisjes, maar die is niet specifiek gericht op ondernemen. Ik wilde daarom een eigen groep maken voor jonge meiden zoals ik, die vanuit huis werken en dingen van elkaar willen leren.

Binnen een maand had de groep 1.000 leden. Ik had niet verwacht dat het zo snel zo groot zou worden. Ik viel bijna van mijn stoel.”

“Na twee maanden werd ik herkend op Utrecht Centraal. Dat was echt bizar.”

Hoe is de community zo snel gegroeid?

“Ik heb tot nu toe 0 euro uitgegeven aan advertenties om de community te promoten. Ik denk dat het zo hard gegroeid is, omdat ik op dat moment heel actief was in Ambitieuze Meisjes en daar mijn antwoord deelde op de vragen van mensen. Vervolgens zei ik: ‘Wil je sparren met andere vrouwelijke ondernemers? Meld je dan aan bij Business Babes.’

Dat heb ik alleen de eerste maand gedaan. Vervolgens ben ik me gaan focussen op Instagram om daar ook een community op te zetten. Op dit moment hoef ik niets aan promotie te doen. Als je je tegenwoordig aanmeldt bij de groep, vragen we hoe je ons hebt gevonden. 90 procent geeft aan dat ze via/via bij ons terecht zijn gekomen en 10 procent via onze blog of Instagram.”

Waarom heb je voor een female only community gekozen?

“Ik was gewoon erg benieuwd naar andere jonge meiden die ondernemen. Ik merk wel dat het heel erg fijn is dat ik die keuze heb gemaakt. Vroeger had ik het idee dat vrouwen onderling altijd over elkaar roddelen. Juist door zo’n community waarin we kennis delen en niet jaloers zijn op elkaar, ontstaat er een hele warme en empowering sfeer.

Er zijn ook wel eens negatieve reacties, maar die worden meteen gerapporteerd vanuit de community of ik spreek ze er op aan.

“In Business Babes mag je je vraag stellen en is het oké als je iets niet weet.”

Ik merk ook dat een female only community vrouwen stimuleert om ook te ondernemen. Er melden zich vrouwen aan bij de community die twijfelen en zo eerst mee kunnen lezen en veel kunnen leren. Doordat ze zien dat er andere vrouwen zijn die je kunnen helpen, wordt het laagdrempeliger om de stap naar ondernemen te zetten.”

Zou je andere ondernemers aanraden ook een community te starten?

“Zeker, je leert daardoor veel over je doelgroep. Elke dag leer ik waar mijn doelgroep tegenaan loopt en hoe ik ze daarbij kan helpen. Dat kan zijn via gratis blogs, maar ook via betaalde producten.

Onthoud wel: hoe specifieker je community is, hoe minder groot de groep natuurlijk zal worden. Dat is helemaal niet erg, zo lang de mensen in de groep maar betrokken zijn.”

Wat is een echte do als je een community begint?

“Jij moet echt het voortouw nemen, mensen gaan niet uit zichzelf posten. Het is heel belangrijk dat je jezelf laat zien, de interactie aangaat en waarde blijft leveren. Zo heb ik bijvoorbeeld de rubriek Business Talk, waarin ik elke keer een vraag stel, bijvoorbeeld hoe ze hun uurtarief hebben bepaald.”

En zijn er ook dingen die je niet moet doen?

“Waar ik erg in geloof is dat je niet direct kan verkopen uit een community. Het is ook één van de regels in Business Babes om niet aan zelfpromotie te doen. Indirect kan het er wel zorgen dat je meer verkoopt, als mensen jouw bijdrage interessant of waardevol vinden en doorklikken naar jouw profiel of website. Ik denk dat je een relatie moet opbouwen met mensen, voordat ze je kunnen vertrouwen en overgaan op een sale.”

Wat heb je zelf eigenlijk voor onderneming?

“Ik heb zelf twee bedrijven. In 2015 ben ik met mijn vriend een bedrijf begonnen dat social media advies verleent. Inmiddels is dit uitgebreid tot consultancy op het gebied van online marketing. Mijn vriend Ted houdt zich vooral bezig met Facebook advertising en de technische kant, zoals platformen aan elkaar koppelen en sales funnels. Ik houd me vooral bezig met content strategieën content marketing. Niet alleen op het gebied van social media, maar ook dingen als e-mail marketing, bloggen, vloggen en podcasts.

Daarnaast heb ik Business Babes dit jaar ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Het is oorspronkelijk echt bedoeld als gratis community om waarde te bieden, kennis te delen en elkaar te ontmoeten. Ik merkte dat er heel veel vragen zijn die ik ook kan oplossen, door middel van events of coaching bijvoorbeeld.

Hoeveel tijd ben je kwijt aan de community?

“50 procent van de tijd steek ik in de klanten van mijn consultancy en 50 procent van de tijd in Business Babes. Dan moet je denken aan content maken, berichten goedkeuren, nieuwe leden toelaten en social media.

Ik denk dat mensen onderschatten hoeveel tijd ze eraan kwijt zijn. De community loopt nu een jaar ‘uit zichzelf’, er blijven nieuwe leden toestromen. Ik zorg dat ik één keer per maand wat posts vanuit mijn kant in plan. Ook moet ik de berichten goedkeuren.

Soms krijg ik vragen van mensen of ze hun bericht wel of niet mogen posten. Ik was daar in het begin heel veel tijd aan kwijt, maar heb dat opgelost door een pagina met regels op de website te zetten.

We zitten inmiddels op 5.000 leden en hebben ook een blog. Daarom heb ik sinds dit jaar hulp van Jenneke met het beheren van de groep en de content op de blog, mijn beste vriendin Sija voor de graphics en Loes voor het bouwen en onderhouden van de website.”

Wat is je mooiste herinnering aan de community?

“Op de evenementen die ik organiseer, komen er mensen naar me toe die vertellen hoe blij ze met de community zijn. Sommigen vertellen dat ze er hun business buddy of coach hebben gevonden. Het is zo mooi om te horen hoe de community bijdraagt in hun ondernemersverhaal.”

Nog geen lid van de community? Via deze link kun je je aanmelden. Op de blog Business Babes wordt er ontzettend veel waardevolle content gedeeld voor (startende) ondernemers, van persoonlijke ontwikkeling tot juridische zaken. Ook op de Instagram vind je tips en de lessen die Ellen als ondernemer leert.

Meer interessante interviews

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
Hoe Ellen Huizenga in twee jaar tijd de community Business Babes met 5.000 leden opbouwde
Sluiten