Zo werk je efficiënter zonder per se harder te werken

We leven in een cultuur waarin hard werken de norm lijkt te zijn: lange dagen doorhalen, lunchen achter je computer en ’s ochtends op de trein al mails beantwoorden. Toch staat hard werken niet per se garant aan succes. Efficiënt werken wel.

Het verschil tussen hard werken en efficiënt werken is belangrijk om te beseffen. Als je dat eenmaal doorhebt, zal je namelijk én productief kunnen zijn én minder uren hoeven te maken. Klinkt beter dan die lange dagen, toch?

Hard werken is niet per se goed

Op Medium lees je een goed voorbeeld van het verschil tussen hard en efficiënt werken. Beeld je in: als een YouTuber dagelijks vier video’s maakt, die online gooit en dit gedurende een jaar volhoudt, dan werkt die zonder enige twijfel hard.

Maar als je weet dat diezelfde YouTuber amper views krijgt en dat niemand zijn video’s kent, is zijn harde werk dan wel gelijk aan succes? Nope, zoals je wel zag aankomen. Hard werken is in de regel dus niet per se goed, het is de attitude die je rond het werken creëert en hoe efficiënt je je werk aanpakt.

Tips voor efficiënt werken

Er zijn een aantal technieken om je werk efficiënter te verrichten, zo lees je op Bedrock. Probeer het maar eens uit.

1. Productieve meditatie

Met behulp van productieve meditatie train je jouw hersenen om te focussen op een onderwerp. Dat is belangrijk in een wereld waarin we constant afgeleid zijn en op zoek gaan naar externe prikkels. Ga bijvoorbeeld een stukje wandelen, en denk gericht aan een probleem dat je wil oplossen. Houd dit minstens een paar minuten vol.

Als je merkt dat je toch aan andere dingen gaat denken, probeer je aandacht weer terug te krijgen naar het oorspronkelijke probleem. Meditatie is dus een vorm van hersentraining zodat je in de toekomst langer je aandacht op je werk kan richten.

2. Reserveer tijd

Tijd reserveren is een vorm van afspraken maken met jezelf. Door met jezelf af te spreken hoeveel tijd je voor een bepaalde taak reserveert, ga je dat tijdsblok ook daadwerkelijk beschouwen alsof het een afspraak (met iemand anders) is.

Deel je agenda dus op in blokken en verdeel je to-do-lijst over die blokken. Als je aan iets moet werken wat veel denkwerk vergt, wordt aangeraden om ongeveer 90 minuten achter elkaar in te plannen.

3. Bedenk een doel

Als je ergens naartoe werkt, kun je gerichter aan de slag gaan. Bedenk van tevoren wat je precies gedaan wil hebben en zorg dat dit meetbaar is (bv: ik wil vandaag 3 artikelen schrijven of ik wil vandaag 5 klanten opbellen).

Wil je een beter overzicht over je doelen hebben? De app Todoist is een favoriet op de redactie. Dit is een gemakkelijke app waarin je taken kunt toevoegen per project. Bovendien kun je ook rangschikken op prioriteit, door belangrijke taken te highlighten of een andere kleur te geven. Je kunt bovendien subtaken toevoegen. Extreem handig!

Je leest het: er is absoluut geen nood om je het diner nog werk te verrichten of om langer op kantoor te blijven dan nodig. Zolang het maar efficiënt is!

Lees ook: Deze 4 dingen zou je elke keer aan het begin van je werkdag moeten doen

In 4 weken naar een productiever leven?

Meld je aan voor onze wake-up letter en volg onze productiviteitscursus

Reageer op artikel:
Zo werk je efficiënter zonder per se harder te werken
Sluiten