Tessa Ham
Tessa Ham | LinkedIn Mindset 21 nov 2020

5 tips als je last hebt van een dip nu de dagen donkerder en korter worden

Nu de donkere dagen weer aanbreken en de avonden langer worden, is het niet gek dat je last hebt van een dip. Sterker nog, er zijn zelfs mensen die elk najaar last van een herfstdepressie. Gelukkig is er ook goed nieuws: zo lang je last hebt van een dip, is het mogelijk om jezelf met een aantal aanpassingen op te vrolijken.

We delen vijf tips die je dip hopelijk verhelpen.

Maak je huis gezellig

Als er één ding is wat de herfst- en winterdip in kan dammen, is dat voor veel mensen wel de gezelligheid van kerst. Dat voelt nog ver weg, maar dat betekent niet dat je die gezelligheid nog niet in huis kan halen. Zet de kerstboom alvast op terwijl je keihard meezingt met ‘All I want for Christmas is you‘, of hang in ieder geval al wat fairy lights op als dat je één stap te ver is. Je kunt ook alvast een mini-kerstboompje optuigen op je bureau. Als de hysterische kerstballen van De Bijenkorf, zoals deze croissant of deze wijnfles, je niet opvrolijken, dan weten we het ook niet meer.

Geen kerstfan? Je huis gezellig maken kan natuurlijk ook op andere manieren. Kaarsen zijn bijvoorbeeld een goede optie die je meteen een warm gevoel geven. Ga voor klassieke rustieke kaarsen of juist hippe, zoals deze van some sisu.

Kies voor accessoires die goed bij jou passen. Misschien is dat wel een fotocollage met je favoriete mensen of een heerlijke wollen sprei. Nu we in deze donkere dagen nog meer thuis zijn dan anders, is het extra belangrijk om je huis your happy place te maken. Daar mag je dus best wat aandacht aan geven.

Vergeet niet naar buiten te gaan

Nu de zon niet meer schijnt en het soms zelfs met bakken uit de hemel komt, is het wel heel verleidelijk om ‘in je holletje’ te blijven. Kleedje erbij op de bank en klaar is kees. Maar het is nog steeds essentieel om een beetje daglicht op te pikken (hoe grijs het buiten ook is). Ons lichaam heeft de vitamine D hard nodig. Net zoals cortisol trouwens, het hormoon dat ons wakker, aandachtig en stressbestendig houdt. Dit hormoon wordt aangemaakt door natuurlijk daglicht.

Bovendien is het hartstikke gezond om af en toe te wandelen. Het is bewezen dat een blokje om het gelukshormoon serotonine aanmaakt. Laat die gelukshormonen maar komen!

Zoals de Scandinaviërs zo mooi zeggen: er bestaat geen slecht weer, alleen slechte kleding. Dus regenjas aan en hop, naar buiten. Gelukkig zijn daar tegenwoordig ook stijlvolle exemplaren van. Deze mooie roodbruine jas van Rains bijvoorbeeld. Of wat dacht je van één met luipaardprint?

regenjas met luipaardprint
Bron: NA-KD

Trakteer jezelf op een zonsondergang of -opgang

Wat ons betreft hét voordeel van kortere dagen. Je hoeft niet onwijs vroeg op te staan of laat naar bed te gaan om een zonsopgang of -ondergang te kunnen zien. Die prachtige kleuren voelen altijd als een traktatie. Kun je mooi combineren met je dagelijkse wandeling!

Omarm de herfst en winter

Geloof ons, er is niemand meer fan van lange zomeravonden en de zon op onze huid dan wijzelf. Maar toch hebben de herfst en winter ook hun eigen voordelen. Omarm de gezelligheid die de herfst en winter kan bieden. Wat dacht je van marshmallows roosteren boven de vuurkorf?

Geniet van lekker warme soep of stamppot en geef je helemaal over aan het relaxen. In onze druk-druk-druk samenleving kan dat lastig zijn, maar wat ons betreft is dit het perfecte seizoen om lekker niets te doen (en cheesy kerstfilms te kijken). Zeker nu met corona hoef je je echt niet schuldig te voelen om een dag bankhangen.

Blijf leuke dingen plannen

Dat betekent overigens niet dat je helemaal niets leuks meer kunt doen. Je mag nog steeds twee vrienden uitnodigen, dus old-school spelletjesavonden en borrels met wijn en Franse kaasjes zijn nog niet van de baan. Zorg dat je elke zondag alvast wat leuke dingen plant (ook doordeweeks!) zodat je altijd wat hebt om naar uit te kijken.

Verder lezen?

In 4 weken naar een productiever leven

Meld je aan voor onze wake-up letter en volg onze productiviteitscursus

Reageer op artikel:
5 tips als je last hebt van een dip nu de dagen donkerder en korter worden
Sluiten