Tessa Ham
Tessa Ham | LinkedIn Leren 10 nov 2019

Deze 7 fouten maak je waarschijnlijk op Instagram

De Instagram game is niet makkelijk. Het is frustrerend als veel tijd en moeite in je posts steekt, en ze vervolgens niet opegpikt worden door het publiek. Wat doe je fout? De kans is dan groot dat je één van onderstaande fouten maakt op Instagram.

En yes, dit gaat helaas betekenen dat je er na het lezen van het artikel nog meer tijd en moeite in moet steken. Maar dan is het in ieder geval wel aan de juiste dingen!

Je onderschat de kracht van je captions

We get it: af en toe is de inspiratie gewoon even weg als je een foto wil plaatsen. Wat moet je nou in hemelsnaam bij deze post zetten? Toch is het belangrijk om hier goed over na te denken.

Want hoe langer jouw volgers tijd spenderen op jouw post (door bijvoorbeeld te liken, reageren of door de hele caption te lezen), hoe hoger die desbetreffende post door Instagram in het beruchte Instagram algoritme beoordeeld wordt.

Lees ook: Zo gebruik je jouw Instagram-captions om te groeien op Instagram

Je stelt geen vragen

In tegenstelling tot wat veel mensen denken is Instagram geen éénrichtingsverkeer. Communiceren met elkaar is juist de hele fun van Instagram. Als jij het gesprek aangaat met je volgers, is dat ook nog eens goed voor je engagement. Niet alleen denken je volgers dat je betrokken bent en echt om hen geeft, door hun reacties scoor jij ook nog eens beter in het algoritme.

Sommige influencers denken dat een simpele vraag dé oplossing is voor meer engagement. Maar dat is niet helemaal waar: als jij vraagt ‘wat is jouw favoriete koffie?’ is de kans op een antwoord niet heel groot. Wat moet je dan vragen? Hier leggen we uit welke vijf vragen je jezelf kunt stellen om de ideale caption te bedenken.

Je doet niet aan interactie

We zeiden het al: Instagram is geen éénrichtingsverkeer. Als mensen reageren op jouw posts, is het wel zo netjes om ook weer op hen te reageren. Daarnaast helpt het je ook groeien als je op posts van anderen reageert. Sommigen van ons gaan zo op in het delen van onze eigen content, dat we vergeten waar de app echt voor bedoeld is: contact met anderen.

Handig! Zo scoor je dit jaar 10K volgers op Instagram

Je verkiest kwantiteit boven kwaliteit

Je hebt vast weleens gehoord dat je vaak moet posten om te groeien. Alhoewel meerdere posts per week je zeker een handje helpen, moet je nooit de kwaliteit van je posts uit het oog verliezen.

We hoeven je vast niet te vertellen dat een matige post automatisch minder likes en reacties op gaat leveren. Dat heeft weer invloed op het beruchte algoritme en daardoor het bereik van je volgende posts. Zonde dus!

Je gebruikt Instagram Stories niet (op de juiste manier)

Steeds meer mensen kiezen ervoor om eerder de Instagram Stories dan de feed te bekijken. Het is daarom zonde als je helemaal niets met Stories doet. Maar ook als je af en toe een random foto plaatst, of juist dagelijks elke scheet deelt, gebruik je Stories niet op de juiste manier.

Makkelijke manieren om Stories te maken is door je post te delen met een gifje als ‘tap here‘. Stel dat je een productiviteitstip hebt gedeeld bij je post, kun je iets zeggen als: ‘Hier deel ik een tip voor als ik een dipje heb en weer wat motivatie nodig heb om aan de slag te gaan’. Maak daarnaast gebruik van polls, quizjes en de vragensticker om de interactie met je volgers aan te gaan.

Wil je jouw dag delen? Maak dan gebruik van storytelling, in plaats van een paar losse random foto’s. Zorg dat er een verhaal in je Stories zit!

Lees ook: Met deze 5 apps creëer je de mooiste Instagram Stories

Je doet alleen aan zelfpromotie

Alleen op posts en Stories waarin jij zegt: ‘Oh, kijk mij eens’ en ‘Check mijn nieuwe product’ zit niemand op te wachten. Het werkt niet. Door waarde te bieden op je account en zo een community op te bouwen, laat je zien dat jij verstand hebt van datgene wat je verkoopt. Kortom: bouw een band op met je volgers en ze geven je sneller wat je hoopt. Of dat nou een verkocht product of een website bezoekje is.

Je hebt geen goede bio

Volgens onderzoek hebben mensen maar twee tienden van een een seconde nodig om een mening te vormen over jouw account. Natuurlijk letten mensen vooral op de foto’s, maar onderschat je bio zeker niet. Hier kan je vertellen wie je bent en wat je doet. En nog belangrijker: kan je jouw persoonlijkheid laten doorschemeren. Hiermee laat je zien waarom mensen jou moeten volgen en niet een ander account met mooie foto’s.

Aan de slag: 6 tips voor een steengoede bio op Instagram

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
Deze 7 fouten maak je waarschijnlijk op Instagram
Sluiten