Vragen die je jezelf moet stellen als je twijfelt om iets te delen op social media

Waar het een tijd geleden op Instagram vooral ging over succesverhalen, zien we tegenwoordig ook steeds vaker verhalen waarbij het níét zo goed gaat. Huilende influencers zijn tegenwoordig op social media eerder de regel dan een uitzondering. Is het een goede verandering, of is het helemaal niet nodig om de minder leuke kanten van je leven online te delen? En als iedereen dat doet, hoe authentiek ben je dan nog?

Je herkent het vast wel: als je iets fantastisch aan het doen bent, dan maak je er vaak een foto van om die op Instagram te gooien. Je wilt namelijk dat de hele wereld kan meegenieten van dit moment.

Maar als je een dag later slaande ruzie hebt met je vriend, je boos naar buiten stormt om vervolgens met een lekke band in een regenbui terecht te komen, dan deel je je verhaal liever niet. Het gaat even niet zo lekker, dus dat wil je ook niet delen. Zélfs niet met een sarcastische toon.

De twee bovenstaande voorbeelden zijn extreem, maar wel aan de orde van de dag bij mensen die veel online delen. Daarbij doelen we niet alleen op influencers, maar bijvoorbeeld ook mensen met een eigen online business. De echte boss babes onder ons.

Wanneer deel je iets persoonlijks op social media?

Als je twijfelt of je een gebeurtenis online moet delen, kan je jezelf de vijf onderstaande vragen stellen. Dit kan over een vervelende situatie gaan, maar ook juist over successen of elke andere willekeurige content. Met deze checklist zorg je ervoor dat jouw account zijn waarde en authenticiteit bewaakt.

1. Heb ik goed nagedacht waarom ik deze content wil delen?

Er staat zó veel informatie online, wat gaat jouw content daar nog aan toevoegen? Vraag dat jezelf bij elke post af. Wil je mensen inspireren, of wil je gewoon je gevoel delen? En wil ik écht dat deze informatie over tien jaar nog steeds op het internet te vinden is? Denk maar eens aan je oude Twitter account. Als je je Twitter account van tien jaar erbij pakt, lees je jouw tweets ook vast met schaamrood op de kaken.

2. Zorgt het delen van de content ervoor dat mijn positie beter wordt, of schaadt het mijn positie juist?

Denk altijd na over korte en lange termijn consequenties van de foto’s en video’s die je online plaatst. Als je een tijd niet lekker in je vel zit, kan het voor jou helpen om dat vaak te delen. Maar wie weet word je op lange termijn gezien als die huilebalk die altijd maar aan het zeuren is.

Hetzelfde geldt voor het drinken van grote hoeveelheden alcohol, bijvoorbeeld. Het is natuurlijk prima om een mijlpaal te vieren met een paar drankjes, maar die dronken badkamerspiegelselfies? Nope, houd die maar lekker voor jezelf. Je weet nooit in welke verkeerde handen de foto’s terecht kunnen komen.

3. Kan ik een ander met deze content helpen of juist pijn doen?

Stel, je staat op het punt om een nieuw artikel te lanceren. Je kunt niet wachten om dit nieuws met mensen te delen, dus je zet het op social media. Maar hebben jouw business partners en medewerkers wel tijd om op die stroom van reacties te reageren? Denk daar altijd over na, en zorg dat iedereen er klaar voor is. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor het opheffen van je bedrijf.

4. Bevat deze post cruciale informatie die mensen niet mogen of hoeven te weten?

Sommige dingen wil je liever niet op het internet hebben staan. Het is heel leuk om aan het begin van je vakantie te vertellen dat je negen dagen gaat genieten op Curaçao, maar dat betekent ook dat inbrekers negen dagen de tijd hebben om jouw huis leeg te halen.

Hetzelfde geldt voor je geboortedatum, je telefoonnummer, adres en je bankrekeningnummer, maar bijvoorbeeld ook voor extreme gedachtes (denk aan mensen die met de verschrikkelijkste woorden op Facebook-posts reageren). Deze informatie kunnen hackers gebruiken om je kwaad te doen. En da’s natuurlijk het laatste wat we willen.

Meer leren over social media?

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
Vragen die je jezelf moet stellen als je twijfelt om iets te delen op social media
Sluiten