Tessa Ham
Tessa Ham | LinkedIn Ondernemen 16 jan 2021

Lotte en Meike bedachten De Winkel op Wielen: een winkel die naar de mensen toe rijdt, nu andersom niet meer kan

Zo’n vier jaar geleden startten collega’s Lotte van der Duin en Meike Heynens samen BOLT Amsterdam, een event styling en productiebureau. Met BOLT hielpen de dames merken meer naamsbekendheid te krijgen, door middel van creatieve events. Maar toen de evenementenindustrie in maart 2020 stil kwam te liggen, werden Lotte en Meike uitgedaagd om een nieuwe manier te vinden om unieke en mooie merken een platform te geven. Het idee voor De Winkel Op Wielen was geboren.

De Winkel Op Wielen (afgekort de catchy naam De WOW-bus) staat voor een inspirerende shopping experience waarbij de winkel naar jou toekomt. Van ambachtelijke broodjes, zoetigheden en healthy treats tot en met de nieuwste (kook)boeken, beauty producten en handgemaakte sieraden: het aanbod is zorgvuldig samengesteld en roept echt het WOW-effect op.

WorkJuice sprak de dames achter De Winkel Op Wielen om meer over hun idee te weten te komen, en om te vragen hoe ze de uitdagingen die de pandemie met zich mee brengt, hebben weten om te buigen in kansen.

Wat is jullie achtergrond?

“We hebben allebei een communicatie/marketing/events achtergrond. We hebben elkaar leren kennen in 2010 toen we bij een communicatiebureau werkten. Lotte legde in haar werk meer de focus op productie en Meike meer op PR. In 2011/2012 zijn we als een team meer samen gaan werken om voor merken activaties en events uit te werken om nieuwe producten en merken onder de aandacht te kunnen brengen.

In 2017 zijn we ons eigen bedrijf gestart, BOLT Amsterdam. Een productie en styling bureau voor evenementen. We hebben de afgelopen drie jaar veel PR en consumenten activaties en evenementen bedacht, uitgewerkt en gestyled.”

Wat dachten jullie toen jullie naar de eerste persconferentie in maart keken?

“We stonden opeens met lege handen en een lege kalender. Alles wat gepland stond werd uitgesteld.

“Uitgesteld is nog niet afgesteld dachten we nog, en zo stonden veel mensen er toen nog in.”

‘Dit gaat even duren maar het komt goed.’ Zo’n anderhalve maand later hadden we wel door dat dit allemaal iets langer zou gaan duren. Van uitstel kwam bij alle geplande events afstel. Het was iets wat boven onze eigen mogelijkheden uitsteeg en we hebben moeten accepteren. Maar het gaf ons ook de tijd om na te denken over hoe wij de toekomst zagen wat betreft promotie en lanceringen van producten en merken.”

Hoe kwamen jullie op het idee voor de Winkel op Wielen?

“In april begon het idee voor de Winkel op Wielen voor het eerst te spelen. Als de mensen niet meer naar onze events konden komen… Waarom brengen we de merken niet naar de mensen toe?

Het idee was eerst om een bus te kopen, die we elke keer zouden aanpassen als we voor een merk op stap zouden gaan. Dat zou onder andere betekenen dat we de bus iedere keer opnieuw compleet zouden moeten branden.

Maar toen we ons concept vergeleken met een vroegere SRV-wagen (een rijdende supermarkt), viel bij ons het kwartje: waarom maken we er niet een WOW-bus van vol mooie en leuke merken?”

De Winkel op Wielen

Hoe hebben jullie het idee omgezet in realiteit?

“Nadat het idee stond moesten we heel veel uitzoeken. Hoe moet de bus eruit zien? En het merk De Winkel Op Wielen? Zijn mensen wel geïnteresseerd in een dergelijke bus? Waar willen we dan heen rijen? Hoe gaan we communiceren met de consumenten? Wat is ons verdienmodel? Al deze vragen moesten we beantwoorden.”

Hebben jullie zelf een busje omgebouwd tot winkel of zijn jullie op zoek gegaan naar het perfecte exemplaar?

“De bus kwam eigenlijk bij toeval bij ons. Wij benaderden Neef Steef Ontwerp in Amsterdam Noord, omdat we dachten dat hij ons zou kunnen helpen met het uitwerken van ons idee – van hoe de binnenkant eruit moest komen te zien tot de buitenkant. Bij het eerste telefoongesprek deelden wij dat we een soort UPS-achtig busje in gedachten hadden. ‘Ik weet de perfecte bus voor jullie’, zei Stefan gelijk. En zo geschiedde.

De bus was precies wat we zochten, hij had alleen wel een goede opknapbeurt nodig. En dat hebben de jongens van Neef Steef dan ook gedaan. We zijn half augustus begonnen met de ombouw en hij reed eind oktober echt rond. De tweede bus is in een maand omgebouwd!”

Waar letten jullie op als jullie producten selecteren voor de Winkel op Wielen?

“Op de verhalen/oorsprong van het merk, het design van de producten, en of we een klik hebben met de ondernemers. Ook vinden we het leuk als het uit Nederland komt, maar dit is niet een verplicht puntje.”

Jullie hebben de pandemie weten om te buigen naar iets positiefs. Hebben jullie tips voor ondernemers die dat lastig vinden?

“Oef, ga na wat je mist nu het anders loopt dan je in je hoofd had. Kan je dat op een andere manier terugbrengen? En het is niet erg als je even niets nieuws kan bedenken. Het is al heel goed dat je überhaupt onderneemt en je dus onderscheidend neerzet.

“Geef jezelf ook soms even de ruimte om te balen en bezinnen.”

Blijf er alleen niet in hangen!”

Wat zijn jullie plannen in de toekomst met de WOW-bus? Willen jullie ook na corona dit concept blijven doorzetten?

“Zeker weten, we rijden nu routes in Noord- en Zuid-Holland en Utrecht, en we zouden dit graag willen uitrollen in andere provincies. We willen een positief en leuke toevoeging zijn in het straatbeeld de komende jaren. Een plek waar mensen zich kunnen laten inspireren door de nieuwste en leukste merken. We willen ook dat de merken het zien als een nieuwe/andere en meer kwalitatieve manier om producten te promoten.

Zeker nu we het komende jaar vooral nog thuiswerken, zullen mensen er af en toe even tussenuit willen naar de bus voor een positieve ervaring.”

Kijk op de website of De Winkel op Wielen binnenkort ook bij jou in de buurt rijdt.

Dit vind je misschien ook interessant

In 4 weken naar een productiever leven

Meld je aan voor onze wake-up letter en volg onze productiviteitscursus

Reageer op artikel:
Lotte en Meike bedachten De Winkel op Wielen: een winkel die naar de mensen toe rijdt, nu andersom niet meer kan
Sluiten