Dankbaarheidsdagboek beginnen? Deze 15 vragen kan je jezelf stellen

Hoe vaak sta jij stil bij wat je wél hebt, in plaats van wat je niet hebt? Hoe vaak ben jij je bewust van alle dingen waar je dankbaar voor kan zijn? Veel mensen vinden het lastig om zich te focussen op het positieve. Toch blijkt uit wetenschappelijk onderzoek dat de voordelen van dankbaarheid eindeloos zijn. Een dankbaarheidsdagboek kan uitkomst bieden.

Maar wat zet je in hemelsnaam in zo’n dagboek?

Voordelen van een dankbaarheidsdagboek

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat dankbaarheid enorm krachtig is. Zo kan een dankbaarheidsdagboek bijhouden onder andere depressies verlichten, je helpen te slapen, je eetpatroon verbeteren en je zelfvertrouwen verbeteren. Maar houd je vast: uit één onderzoek blijkt zelfs dat hartpatiënten sneller herstellen als ze zo’n dankbaarheidsdagboek bijhouden.

Het is duidelijk: dankbaar zijn kan veel voor je doen. Het is goed om stil te staan bij wat we al hebben bereikt in deze samenleving waar we altijd meer willen en beter willen worden. Maar doordat het niet ‘normaal’ is, vergeten we vaak dankbaar te zijn. En hoe dat je dat eigenlijk, vaker stilstaan bij alles wat je wél hebt?

Dankbaarheidsdagboek voorbeeld

Neem elke ochtend of avond (of als dat een beetje too much is elke week) de tijd om je dankbaarheidsdagboek bij te houden. Dat voelt misschien een beetje onwennig. Het is dan ook niet gek dat je blijft staren naar je lege notitieblok als je de abstracte vraag ‘waar je dankbaar voor bent’ moet beantwoorden.

Hieronder geven we daarom een aantal voorbeelden van vragen die je jezelf elke dag of elke maand zou kunnen stellen. Kies er vijf uit die het beste bij je passen en je bent niet langer dan een kwartiertje bezig!

Vragen aan jezelf

  • Het beste dat vandaag (of deze week) is gebeurd
  • Iets wat je gisteren (of vandaag) hebt bereikt waar je trots op bent (dat kan ook iets heel kleins zijn!)
  • Noem een vriend(in) of familielid waar je dankbaar voor bent en waarom
  • Iets van je uiterlijk waar je trots op bent of dankbaar voor bent
  • Iets van je persoonlijkheid waar je trots op bent of dankbaar voor bent
  • Je intentie van vandaag (of morgen)
  • Wat/wie maakte je aan het lachen?
  • Iets waar je naar uitkijkt
  • Je favoriete liedje die je humeur een boost geeft
  • Wat je de toekomstige versie van jezelf wil vertellen
  • Je favoriete quote op dat moment
  • Welke persoon je heeft geïnspireerd
  • Een compliment dat je hebt ontvangen
  • Het leukste aan je werk (vandaag, gisteren of deze week)
  • Iets wat jou speciaal maakt

Hopelijk word je na een tijdje bewuster van alle dingen waar je dankbaar voor kan zijn en pas je automatisch dankbaarheid toe in je dagelijkse leven.

Dit vind je misschien ook interessant

Reageer op artikel:
Dankbaarheidsdagboek beginnen? Deze 15 vragen kan je jezelf stellen
Sluiten