Daniëlle Dieben is de baas van automerk MINI Nederland: “Beren op de weg? Daar loop ik gewoon omheen”

We durven het stiekem de leukste auto die er bestaat te noemen: de MINI. Je weet wel, die kleine speelse maar toch stoere auto van BMW, die door de wielen op de uiterste hoeken van de auto bijna het gevoel van een gocart geeft. Iedereen die wel eens in een MINI heeft gereden, weet wat een feestje het is. Het is dan ook niet gek dat Daniëlle Dieben als baas van MINI Nederland haar droombaan heeft gevonden.

In 2004 begon Daniëlle haar carrière bij BMW Group Nederland als Brand Manager van MINI. In de 17 jaar die volgden heeft ze verschillende functies binnen BMW bekleed, om uiteindelijk haar grote droom te realiseren: Head of MINI worden.

We praten met haar over hoe je kunt doorgroeien binnen een groot bedrijf, hoe het is om te werken in een mannenwereld en over de duurzame toekomst van MINI.

Doorgroeien binnen een groot bedrijf

“Ik heb binnen BMW de kansen gekregen – en ze ook gegrepen – om mezelf iedere keer verder te ontwikkelen en iets nieuws op te zoeken”, vertelt Daniëlle. “Net zoals het merk MINI eigenlijk in de tussentijd heeft gedaan. Waar we in 2004 de tweede MINI, de cabrio, introduceerden, is er nu een hele familie met zelfs elektrische MINI’s.”

Haar ultieme tip voor mensen die ook willen doorgroeien in hun carrière is om het gewoon te doen en uit de comfort zone te stappen.

“Het ergste dat er kan gebeuren is dat het niet lukt.”

“Maar je zal merken dat je het vaak wél kan als je in het diepe springt”, vertelt ze. “En als het niet lukt? Oké, you tried. You failed. Zet gewoon door en geef niet meteen op. Als ik terugkijk naar alles wat ik heb gedaan, is dat voor mij het meest belangrijk geweest.”

Zelf heeft ze ook veel gehad aan het boek Playing Big van Tara Mohr. “Als vrouwen hebben wij nogal eens de neiging om onszelf klein te houden. Als wij bijvoorbeeld iets niet zeker weten, steken we onze hand niet op.”

Werken in een mannenwereld

Haar rol als Head of MINI maakt Daniëlle een van de twee vrouwelijke General Managers voor MINI in heel Europa én een van de twee vrouwen in de directie van BMW Group Nederland. Is het bij BMW en MINI net zo’n mannenwereld als je zou verwachten bij een automerk? “Ja”, beaamt Daniëlle. “We hebben nu zo’n 3 jaar een vrouwelijke Algemeen Directeur bij BMW Group Nederland. Dus we zien het langzaam maar zeker veranderen. Maar het is nog steeds hoofdzakelijk een mannenwereld.”

Zelf vindt Daniëlle dit geen probleem, omdat ze hier nooit echt last van heeft gehad. “Ik vind het wel goed als er over het algemeen een betere balans komt”, zegt ze. “Niet alleen wat betreft mannen en vrouwen, maar ook genoeg diversiteit bij zaken als achtergrond en leeftijd.”

“Een gebalanceerd team werkt nou eenmaal beter, dan brengt iedereen weer andere inzichten met zich mee.”

Ze vertelt dat er ook juist voordelen zitten aan in de minderheid zijn. “Mensen weten snel wie ik ben”, zegt ze lachend. “Als er heel veel mannen in blauwe pakken zitten en er zit één vrouw in een jurkje of leren broek, dan weten mensen meteen: ‘Ah, dat is Daniëlle’.”

Wel heeft ze het gevoel dat je je als vrouw iets meer moet bewijzen, bijvoorbeeld als het om de kennis van het bedrijf of auto’s gaat. “Als een man mij erop wees dat het een oude neus van een bepaald model was, met de opmerking ‘Dat zie je toch?’, dan antwoordde ik: ‘Nee, dat zie ik niet. Maar dat hoef ik ook niet te zien, want jij ziet dat.’ Dat is de kracht van een team: we vullen elkaar aan. Ik hoef niet te kunnen wat de rest kan en andersom ook niet. Van dat soort opmerkingen word ik niet onzeker.”

Danielle Dieben, Head of MINI Nederland
Bron: MINI Nederland

Een bruggen- en relatiebouwer

Daniëlle is niet iemand die alles met fluwelen handschoentjes aanpakt, maar ze vindt het belangrijk om een open werksfeer te creëren. “Mijn leiderschapsstijl is heel erg gericht op de mens”, zegt ze.

“Ik ben een bruggen- en relatiebouwer, want je moet het samen doen.”

“Daarom is het ook belangrijk dat je elkaar eerlijk van feedback kunt voorzien.”

Haar kracht ligt niet alleen bij verbinden, maar ook bij haar enthousiasme en positiviteit. “Ik hoor vaak dat mijn positieve instelling heel typerend voor mij is”, vertelt ze. “Ik zeg altijd: vertel me niet dat het niet kan, maar wat je nodig hebt om het wel uit te voeren. Geef het aan als er een project is waar je het te druk voor hebt of waar geen geld voor is, dan kijken we samen hoe we het kunnen oplossen.”

Daniëlle is dus heel erg oplossingsgericht. Beren op de weg ziet ze wel, maar loopt ze gewoon omheen. Dat positieve heeft altijd al in haar gezeten. “Dat is ook wat mij zo aanspreekt in MINI”, vertelt ze. “Dat positieve, mensgerichte, het kijken wat er wel mogelijk is, dat zit ook heel erg in het DNA van MINI.”

De mensgerichte manier van leidinggeven is wat haar betreft niet typisch iets voor vrouwen. “Ik denk dat het meer iets van deze tijd is”, zegt ze. “Als ik kijk naar de managers binnen ons bedrijf, zie ik ook mannen die erg gericht zijn op de mens en vrouwen die meer gericht zijn op de taken.”

Een onderneming runnen binnen een groot bedrijf

Aan het roer van MINI Nederland staan, voelt een beetje alsof ze een onderneming runt binnen een groot bedrijf. “Er schuilt een ondernemer in mij, maar ik houd er heel erg van om samen te werken met mensen en te leren van elkaar”, vertelt ze over de keuze om door te groeien binnen een bedrijf, in plaats van er zelf één te beginnen. “Het is fijn om onderdeel te zijn van een groter bedrijf. Niet alleen omdat je dan terug kan vallen op een team, maar ook omdat je samen ergens naartoe kan werken.”

Haar man is wel ondernemer. Hij heeft een eigen kledingzaak in high end fashion voor vrouwen en begeeft hij zich eigenlijk grappig genoeg in een typische vrouwenwereld. “Bij mijn man zie ik dat het ondernemen ook af en toe heel eenzaam kan zijn”, vertelt ze.

“Zelf geloof ik dat als je dingen samen kunt doen, het ook gewoon veel leuker en beter wordt.”

“Daarom hebben we ook de MINI Sharing app in het leven geroepen”, legt ze uit. Met de nieuwe MINI Sharing app kunnen MINI rijders hun auto (en hun liefde voor MINI) delen met maximaal tien familieleden en vrienden. Via de app kunnen zij aanvragen om de auto op een bepaalde tijd te reserveren en vervolgens hebben ze alleen de app nodig om weg te kunnen rijden met de auto. Geen gedoe met sleutels overhandigen dus!

MINI sharing app
Bron: MINI Nederland

De duurzame toekomst van MINI

“Toen de pilot in Spanje met de app goed ging, was ik de eerste van MINI die zei: ik wil dit graag naar mijn land halen”, vertelt Daniëlle. “Nederland was hier klaar voor, want we zijn allemaal erg bezig met duurzame mobiliteit. In de grote steden hebben we natuurlijk parkeerproblemen en je ziet de opkomst van de deelscooters.”

Volgens Daniëlle is de app weer een goede stap richting de toekomst. “Ik ben er trots op dat we bij MINI toewerken naar een duurzame toekomst, niet alleen op het gebied van elektrisch rijden, maar dus ook op het gebied van de deelcultuur”, zegt ze. Vanaf 2030 zal MINI een volledig geëlektrificeerd merk zijn: er worden dan alleen nog maar elektrische MINI’s verkocht.

“In onze hele productieketen wordt hard gewerkt aan duurzaamheid”, vertelt Daniëlle. “Op onze fabriek in Oxford liggen vijf voetbalvelden aan zonnepanelen op het dak.”  BMW Group is niet voor niets tot duurzaamste autofabrikant ter wereld uitgeroepen in de Dow Jones Sustainability Index (DJSI). “We stoppen er veel tijd en energie in, dus is het mooi als dit wordt bevestigd door een autoriteit.”

Fardau van der Galiën (28) is Head of Mobility bij Vandebron: “Ik greep de kans met beide handen aan”

In 8 stappen een succesvolle freelancer

Meld je aan voor onze wake-up letter en ontvang ons e-book t.w.v. € 19,95

Reageer op artikel:
Daniëlle Dieben is de baas van automerk MINI Nederland: “Beren op de weg? Daar loop ik gewoon omheen”
Sluiten