6 dagelijkse gewoontes om je humeur te boosten (in slechts 2 minuten)

Vermoeid sla je op de snooze-button van je wekker. Nog even blijven liggen. Vervolgens val je weer in slaap, en word je een paar minuten later nóg ruwer gewekt door diezelfde wekker. Het is niet jouw dag. Als deze situatie bij jou maar al te vaak voorkomt, dan hebben we 6 dagelijkse gewoontes om je humeur te boosten.

Je bent er nog geen twee minuten mee bezig, maar het kan al een heel verschil maken om deze dagelijkste gewoontes toe te passen in je ochtend- of avondroutine.

6 dagelijkse gewoontes om nú mee te beginnen

1. Schrijf op waarvoor je dankbaar bent

Het is zo’n kleine moeite: elke dag even opschrijven waarvoor je die dag dankbaar bent. Maar het kan zó’n groot effect geven, omdat je hierdoor zelfs op kutdagen (want die hebben we allemaal) op een positieve manier leert afsluiten. Er is namelijk altijd wel iets waar je dankbaar voor kunt zijn.

Zelf had ik eerst altijd het gevoel dat ik dankbaar ‘moest’ zijn voor grote dingen, maar hoe langer ik mijn dankbaarheid bijhoud, hoe blijer in ben met kleine dingen. Een warme cappuccino als ik wakker word (nope, ik ben nog niet van die cafeïne verslaving af), dat ik iets sterker geworden ben in de sportschool, of dat ik een perfect item gescoord heb in de kringloop. Maar ook zomerfruit, een nieuwe plant in huis… you name it.

Probeer het eens een maand structureel aan je dagelijkse gewoontes toe te voegen en bij te houden. Als het niets voor jou is, dan kan je dat daarna altijd nog bepalen.

2. Begin de dag met een glas water

Genoeg water drinken door de dag heen is ontzettend belangrijk. Begin daarom elke dag met een flink glas water om het vochtgehalte in je lichaam weer aan te vullen. Het geeft je een kick start.

3. Koud (af)douchen

Over een kick start gesproken: koud douchen is dé manier om ’s morgens goed wakker te worden en met een goed humeur je dag te starten. Ja, ook als je met je chagrijnige kop onder die koude douche staat durven we te wedden dat je je daarna helemaal top voelt.

Is een volledige koude douche nog een te-ver-van-je-bed-show? Snappen we helemaal. Daarom kan je er ook voor kiezen om alleen koud af te douchen. Dat doe je door de laatste dertig seconden de douche kouder te zetten dan normaal. En wie weet, wellicht kan je binnenkort een volledige koude douche aan.

4. Loop een rondje

Mensen zijn niet gemaakt om de hele dag te zitten – en toch komt het ook bij ons regelmatig voor dat we de tijd vergeten. Voordat je het weet zit je een aantal uur achter elkaar lekker door te tikken, en voel je je 50 jaar ouder wanneer je eindelijk uit die bureaustoel opstaat.

Dit kan je voorkomen door af en toe even op te staan en een rondje te lopen en dit toe te voegen aan je dagelijkse gewoontes. Dat hoeven niet meteen hele kilometers te zijn, alleen even het vuilnis wegbrengen of een frisse neus halen in de tuin voldoet ook. Maar zorg er in elk geval voor dat je elk uur even uit je stoel opstaat om zo je lichaam niet stijf te laten worden.

5. Houd je ademhaling onder controle

Die call met je collega’s, dat mailtje wat op het eind van de werkdag nog binnenkomt, de bouwwerkzaamheden in het appartement boven je… allemaal factoren die ervoor zouden kunnen zorgen dat je gestresst bent. En probeer dan je rust nog maar eens terug te vinden.

Deze ademhalingsoefeningen zouden je nog wel eens kunnen helpen. Je bent er nog geen twee minuten mee bezig, maar ze kunnen een wereld van een verschil maken.

6. Pas je werkhouding aan

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen – ook nu we vooral vanuit huis werken heb je een goede werkhouding nodig. Werken vanaf de bank is nu misschien wel even lekker, maar als je over een paar weken met rug- en nekklachten rondloopt, kom je daar niet zo makkelijk meer vanaf. Zo heb je geen rug- en nekpijn aan het einde van je thuiswerkdag. Voeg het checken van je werkhouding nu toe aan je dagelijkse gewoontes, en je hebt er nog jarenlang profijt van.

Meer tips

In 4 weken naar een productiever leven?

Meld je aan voor onze wake-up letter en volg onze productiviteitscursus

Reageer op artikel:
6 dagelijkse gewoontes om je humeur te boosten (in slechts 2 minuten)
Sluiten