Ondernemen 21 dec 2018 Tessa Ham

Daan Ubachs van duurzaam fashion-merk Unrobe: “Als ondernemer ga je meerdere keren per dag op je bek”

Ruim een jaar geleden, in augustus 2017, lanceerde Daan samen met zijn businesspartner Koen het sustainable fashion-merk Unrobe. Hun doel? De mode-industrie uitkleden. Dat doen ze door sustainable kwaliteiten te gebruiken, ethisch te produceren, de prijs uit te kleden, de middenman ertussenuit te halen en volledig transparant te zijn. We spraken de 31-jarige Daan Ubachs over de ups en downs van duurzaam ondernemen, en ondernemen in het algemeen.

“Ik heb zeven jaar lang als hoofdinkoper in de mode-industrie gewerkt, waarbij ik ook elke maand wel in Azië te vinden was. Ik heb daar veel goede dingen gezien, maar ook veel slechte. Zoals bijvoorbeeld verontreiniging, onveilige werkomstandigheden en lange werkdagen. Het productiebedrijf waar ik erna werkte, was een circulaire onderneming. Toen zag ik dat het ook op een andere manier kan.”

Was het moeilijk om de knoop door te hakken om te gaan ondernemen?

“Ik wist altijd al dat ik wilde ondernemen, maar ik wist dat ik nog veel moest leren. Zelf heb ik mijn studie niet afgemaakt. Ik ben helemaal onderaan begonnen en ben door mijn bazen aan hun rechterhand meegenomen. Zij waren echte rasondernemers, daar heb ik heel erg veel van geleerd.

Na zeven jaar had ik wel een aantal ideeën voor een eigen onderneming, maar miste ik de technische kennis en de know-how voor een eigen bedrijf. De productiekant leerde ik bij mijn volgende baan in Indonesië. Daar was ik verantwoordelijk voor de productie van merken als Ralph Lauren, Calvin Klein en Guess. Ik had twintig mensen in mijn team en was verantwoordelijk voor de omzet van mijn business unit.

Toen ik op 29-jarige leeftijd weer terug naar Nederland verhuisde, dacht ik: ‘Dit is het moment. Als het nu niet gaat gebeuren, gebeurt het nooit.’ Het was natuurlijk erg spannend om de stap te nemen, maar ik was wel zeker van mijn zaak. Ik had een goed idee.”

Hoe is het om met een partner te ondernemen?

“Je gaat met elkaar iets aan en je ziet elkaar elke dag. Meestal vul je elkaar aan, maar af en toe zijn er natuurlijk botsingen.

Je kunt het een beetje vergelijken met een huwelijk.

Dat is juist goed, denk ik: het helpt je op een andere manier naar een onderwerp te kijken. Als je succes behaalt, dan is het leuk dat je het samen kunt delen.

Er is wederzijds respect en je vertrouwt op elkaars kunnen. Daarom heb je ook een bedrijf met elkaar. Ik zou het niet anders willen. In je eentje kun je heel erg goed bezig zijn, maar als je niet goed bezig bent, heb je dat meestal niet door. Voor mij is het in ieder geval goed om met iemand te kunnen sparren. Samen sta je sterker.”

Hoe is het in de eerste zestien maanden gegaan?

“We hebben wel spaargeld gebruikt voor de opstartkosten, maar hebben daarna een Kickstarter gedaan en die ook gehaald. Daarmee hebben we gelijk al publiciteit gegenereerd. We hebben in de eerste maanden al samengewerkt met onder andere Dopper, Heineken en gaan samenwerken met DGTL festival.

Ook verschenen we onder andere al in het Parool, de Telegraaf, het AD, NSMBLBedrock en bij BNR. We worden goed opgepikt, maar het is ook ons doel om elke keer een creatieve campagne te bedenken waar we mee opvallen. Die anders is dan wat er allemaal al gedaan wordt.

We hebben onlangs de Vedis New Retail Champion 2018 Award uitgereikt gekregen voor het meest innovatieve en relevante retail concept van 2018. Uit 35 geselecteerde bedrijven hebben we gewonnen. We wonnen een trip naar New York in januari om te spreken op de grootste retail beurs ter wereld.

Dan weet je waar je het voor doet.

Maar als ondernemer kan het natuurlijk altijd beter. We proberen bij elk klein succesje stil te staan, te vieren en dan weer door te gaan. Soms sta je er wel te weinig bij stil, als ondernemer denk je op de lange termijn. Het is nooit genoeg.”

unrobe, daan

Zou je iets anders doen als je opnieuw zou kunnen beginnen?

“Als ondernemer ga je op je bek, soms wel meerdere keren per dag. Daar leer je van en daardoor maak je keuzes die je anders niet had gemaakt. Tegenslagen zul je altijd blijven krijgen, ook als je een miljoenenbedrijf hebt. Het belangrijkste is te blijven geloven in je concept, door te zetten en in grote lijnen je visie te volgen. Koen en ik geloven heel erg in ons merk. Het geeft energie om elke ochtend weer keihard aan de slag te gaan.”

Wat zijn de nadelen van ondernemen?

“Ondernemen is onzeker, je weet niet waar je de volgende dag staat met je bedrijf. Je bent ook van anderen afhankelijk. Van de leverancier, van de pers, van de influencer met wie je samenwerkt. Dat valt helaas vaak tegen. En je verdient natuurlijk helemaal niets, al het geld gaat terug in de zaak. Daarnaast ervaar je stress, 24/7 sta je aan. Je kunt niet je laptopje om vijf uur dicht klappen en lekker gaan chillen.

Maar dat vind ik ook altijd wel leuk. Het voelt minder als werken, omdat je voor jezelf werkt. Je bent echt een merk aan het bouwen. Ik zou ook nooit meer voor een baas willen werken. In loondienst doe je meestal maar één specifiek ding. Gisteren had ik bijvoorbeeld contact met een leverencier, met de pers, had ik een afspraak met Tim Hofman, hadden we discussies op werk en maakte ik een social media post. Het is heel variërend.”

Denk je dat het duurzaam ondernemen het lastiger voor jullie maakt?

“Duurzaam ondernemen heeft twee kanten. Op marketing-technisch gebied is duurzaam ondernemen juist een voordeel. Waar we vijf jaar geleden begonnen te praten over de misstanden in de voedselindustrie, begint dat nu ook te komen met de mode-industrie. Er worden programma’s over gemaakt en artikelen over geschreven.

Ook transparantie is wel echt een hot topic nu. Wat dat betreft zijn we net iets voor de juiste tijd ingestapt. Dat is volgens mij ook echt wat ondernemen is: scherp blijven, dicht op de markt zitten en weten wat er speelt. Met alleen een goed concept kom je er niet.

Aan de andere kant maakt het duurzaam ondernemen het ook lastiger. Mensen zijn superkritisch, je kan geen consessies doen. Maar op hetzelfde moment zijn nog niet alle technieken beschikbaar, omdat de markt nog niet zover is. Wij hebben daarom ook tegen elkaar gezegd: we doen wat we nu kunnen.”

We blijven onze missie volgen en zetten elke keer weer een stapje vooruit.

Ook interessant: RotterZwam kweekt paddenstoelen op koffiedik

Hoe ziet de toekomst er voor jullie uit?

“We willen binnen vijf jaar één van de spelers zijn op het gebied van sustainable fashion. Als je aan duurzame mode denkt, moet Unrobe in dat rijtje staan. Duurzame mode is er wel, maar dat heeft vaak nog zo’n geitenwollensokken-imago vind ik.

Ik hoop dat de consument dan nog veel bewuster is. Momenteel weten we wel dat er misstanden zijn, maar bij aankoop van een product zijn we toch nog teveel beïnvloed door prijs en niet door de herkomst van het product.

Een extra droom van mij is om ooit naast Unrobe een reclamebureau te beginnen met mijn broer. Hij zit in de reclame, net als mijn vader. Ik zou mijn vader er graag bij willen betrekken als een soort consigliere. Door Unrobe heb ik namelijk kennis gemaakt met het reclamevak, er zijn best wel wat overlappingen. Maar het is een droom, nog geen concreet plan. Unrobe is nu echt het hoofddoel.”

Unrobe heeft net een nieuwe collectie gelanceerd, die geïnspireerd is op vuilnismannen en -vrouwen. De stoffen zijn gemaakt van organisch katoen en gerecycled polyester.

Meer inspirerende interviews

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
Daan Ubachs van duurzaam fashion-merk Unrobe: “Als ondernemer ga je meerdere keren per dag op je bek”
Sluiten