Redactie
Redactie Leren 16 juni 2020

Dit mag niet ontbreken in je contentstrategie

Je kunt content maken tot je een ons weegt. Wanneer je hier geen duidelijke strategie aan koppelt, kan het zijn dat je heel veel aan het produceren bent zonder dat het resultaten oplevert. Zonder duidelijke strategie, geen consistente zichtbaarheid, geen continue stroom van klanten en omzet.

Nu denk je misschien “kun je dit allemaal met content bereiken?” Zeker! Dat is dan ook precies de reden dat ik (Emel, De Content Coach) je in deze blog verklap wat niet mag ontbreken in je contentstrategie.

Contentmissie

Laten we beginnen bij het begin. Je hebt een super toffe business, je staat ergens voor, je helpt anderen een next level te bereiken. Dit is de missie van je business. Zo’n missie brengt je zoveel focus, ook in je content. Een contentmissie is bedoeld voor de content die je gaat produceren.

Voordat je een contentmissie bepaalt, is het belangrijk om het waarom van je business goed onder de loep te nemen en te kiezen in welk domein je gaat opereren. Waarom doe je wat je doet en in welk domein?

Voorbeeld van een why: De Content Coach wil dat de verhalen van creatieve ondernemers worden gezien en gehoord door zoveel mogelijk mensen en het allerliefst door potentiële klanten.

Dit is de why die mij drijft in mijn onderneming en in het maken van de content die ik verspreidt. Vanuit de missie/why is het belangrijk dat je je focust op een bepaald domein/doelgroep. Voor wie ga je de content maken? Welk onderwerp of probleem staat centraal?

Een contentmissie bestaat uit drie onderdelen:

  1. Een specifieke doelgroep (voor wie je doet wat je doet)
  2. Hetgeen dat je je doelgroep te bieden hebt (inspiratie, tips & tricks)
  3. De resultaten die het hen oplevert (hoe je het probleem oplost)

Voorbeeld van contentmissie: De Content Coach is er voor creatieve ondernemers die consistent zichtbaar willen zijn bij potentiële klanten zodat ze een continue stroom aan klanten en omzet genereren. Dit doet De Content Coach met 1-op-1 trajecten en cursussen.

Het formuleren van een contentmissie is bedoeld voor de focus. Focus in je business, focus in de content die je gaat produceren. Zodat je doelgericht te werk kunt gaan én niet van je pad afdwaalt zoals Roodkapje.

Contentdoelen #goals

Doelen zijn er om behaald te worden, doelen zorgen voor focus, net zoals de missie. Wanneer je doelen stelt voor je content weet je: what’s in it for me. Je hebt een helder beeld met wat jij met de content wil gaan bereiken én wat de lezers/kijkers van de content gaan bereiken met wat je hen gegeven hebt. Win-win dus! In deze blog vertel ik je welke soorten contentdoelen er zijn en hoe je ze kunt stellen.

Doelgroep kennis

Voordat je iets van content gaat maken is het heel belangrijk om duidelijk te hebben voor wie je de content gaat maken. Anders blijf je maar wat doen. Ga bij jezelf na: wie wil je bereiken? Mannen, vrouwen of een mix? Zijn het ondernemers of particulieren? Hoe oud zijn ze, waar wonen ze? Wat voor beroepen bekleden ze in de maatschappij? Welke problemen hebben zij die jij kunt oplossen?

Rubrieken, thema’s en de rode draad

Je missie en doelen staan. Nu is het belangrijk om je goed te bedenken welk thema centraal staat. Het thema is een match tussen wat de pijnpunten en ambities van jouw publiek/doelgroep zijn en jouw expertise en missie. Welke pijnpunten heeft jouw doelgroep en welke ambities hebben ze? Waar kun jij ze mee van dienst zijn?

Die thema’s en rubrieken die zijn een rode draad binnen je communicatie en content. Het is het verhaal dat je naar buiten wil brengen. Het vertelt één en hetzelfde verhaal, het draagt bij aan je missie en je contentmissie.

Overzicht en planning

Om het doel niet uit het oog te verliezen is overzicht uiterst belangrijk, net zoals een planning. Je kunt rondom mijlpalen content heen bouwen. Om bijvoorbeeld een lancering van een cursus, een nieuw product of dienst. Zonder planning ben je nog steeds maar wat aan het doen én verlies je het overzicht van waar je nu eigenlijk bent en naartoe gaat.

Na woensdag 17 juni sluiten de deuren van de 5-daagse cursus De Content Courses van Emel. Wil jij content marketing inzetten om meer zichtbaarheid voor jou en jouw bedrijf te genereren, grijp dan nu je kans!

Emel Koç is De Content Coach voor creatieve ondernemers die graag zelf aan de slag willen met het maken van kick-ass content. Zodat de zichtbaarheid van deze ondernemers wordt vergroot. Dit doet zij door alle kennis die zij heeft te delen tijdens workshops, Contentsessies en Content Calls. Meer weten? Bekijk haar website of volg haar op Instagram.

Reageer op artikel:
Dit mag niet ontbreken in je contentstrategie
Sluiten