Redactie
Redactie Leren 13 mei 2020

Hoe en met welke tools kan je het best je content vooruit plannen?

Ze zeggen dat een goede planning het halve werk is. Hoe werkt dat op het gebied van content marketing? Wanneer je je content plant scheelt dit je ook écht het halve werk! In deze blog legt Emel, De Content Coach, uit hoe je content vooruit kunt plannen en welke systemen je daarvoor kunt gebruiken.

“Een goed begin is het halve werk. Maar een goed begin is maar de helft.” Die uitspraak heb je vast al eens ergens gehoord. Willy Wartaal rapt ‘m in het nummer Sterrenstof van De Jeugd Van Tegenwoordig.

Dit geldt ook bij een goede planning. Het is inderdaad een goed begin én het is maar de helft. Want wanneer je een planning maakt en er vervolgens niks mee doet, heeft niemand er wat aan. Dat is met een planning voor je content marketing ook zo.

Plan je content vooruit

Voordat je kunt beginnen met het vooruit plannen van content, is het belangrijk om een handvol content ideeën uit te werken. Want anders heb je niks om vooruit te plannen, right? In deze blog vind je meer tips over hoe je structuur kunt aanbrengen in de content die je deelt.

Nadat je een handje vol content hebt verzameld en geschreven is het tijd om het vooruit te plannen en dat kan op verschillende manieren. Zoals plannen in je agenda of een notitieblok, via Studio voor makers of een ander systeem zoals Later of Planoly. Hieronder licht ik dit nog verder toe.

Plannen in je agenda of notitieblok

Dit is de meest simpele manier om je content te plannen. Je pakt je agenda of je notitieblok erbij en schrijft achter dagen van de hele maand of een week je ideeën en content op. Wanneer je dat gedaan hebt is het belangrijk dat je elke dag dat je een onderwerp hebt neergezet ook je content online zet.

In plaats van een notitieblok of een agenda te gebruiken kun je ook gebruik maken van een content kalender. Die kun je hier gratis downloaden.

contentkalender
Bron: De Content Coach

Zo kun je plannen met systemen

Ik kan mij super goed voorstellen dat de bovenstaande manier niet helemaal voor je werkt. Bij mezelf koste dit ook de enige moeite en oefening. Het ging niet over een nacht ijs kan ik je vertellen. Plansystemen zijn daarvoor echt een fijne uitkomst! Zelf ben ik het meest fan van Studio voor makers / Creator Studio. Dit platform is gemaakt door Facebook en is bedoeld voor het inplannen van Facebook- en Instagramposts. Hiermee heb je Pinterest en LinkedIn dus nog niet gedekt.

Omdat het systeem van Facebook en Instagram zelf is, vinden de platformen het ook nog eens super fijn wanneer je gebruik maakt van dit plansysteem. Er zijn namelijk een aantal plansystemen die de afgelopen jaren voor een moment zijn verbannen door Facebook. De platformen zorgden ervoor dat de posts niet online kwamen of niet goed scoorde in het algoritme. Het nadeel van het inplannen met Studio voor makers is dat je geen Stories kunt inplannen en geen hashtags kunt plaatsen in de eerste reactie.

Waarom het niet goed is om Stories in te plannen

Even een klein zijsprongetje. Want het is heel chill om je berichten in te plannen en via sommige tools zoals Later, kun je je Stories ook inplannen. Dat lijkt op het eerste gezicht super fijn, maar dat is het niet! Het is de bedoeling dat je persoonlijk bent in de Stories en dat kun je het beste zijn op het moment dat je zelf de Stories maakt!

emel de content coach
Bron: De Content Coach

Later & Planoly

Twee andere plansystemen zijn Later en Planoly, hierbij kun je je posts inplannen en je stories. Voor Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter etc. Noem een social kanaal en je kunt het erin plannen. Net noemde ik al even dat Facebook een eigen plansysteem heeft ontwikkeld voor Instagram en Facebook. Facebook is er gek op wanneer je veel en vaak gebruik maakt van hun eigen producten en diensten. Dus de pagina’s, de accounts en de plansystemen. Wanneer je gebruikmaakt van een ander systeem word je hier voor “gestraft” en word je lager gerankt in het algoritme.

Wat Later en Planoly zo fijn maakt, is dat je van tevoren je feed kunt indelen. Dan kun je van tevoren zien hoe alle foto’s en plaatjes er op een rijtje uitzien.

Na woensdag 13 mei sluiten de deuren van de 5-daagse cursus De Content Courses van Emel.  Wil jij content marketing inzetten om meer zichtbaarheid voor jou en jouw bedrijf te genereren, grijp dan nu je kans!

Emel Koç is De Content Coach voor creatieve ondernemers die graag zelf aan de slag willen met het maken van kick-ass content. Zodat de zichtbaarheid van deze ondernemers wordt vergroot. Dit doet zij door alle kennis die zij heeft te delen tijdens workshops, Contentsessies en Content Calls. Meer weten? Bekijk haar website of volg haar op Instagram.

Meer tips voor je content

Reageer op artikel:
Hoe en met welke tools kan je het best je content vooruit plannen?
Sluiten