Wat gaat er in 2020 gebeuren op het gebied van contentmarketing?

Content is everywhere. Niet veel seconden nadat je je laptop openklapt of telefoonscherm unlocked, word je waarschijnlijk geconfronteerd met content. Content die speciaal op jouw interesses is afgestemd (mijn vriend krijgt hele andere content voorgeschoteld dan ik). De vraag is dan ook: hoe valt jouw content op tussen alle uitingen die er rondzweven (of beter gezegd: surfen)? Eén van de dingen om op het gebied van content te blijven floreren, is meegaan met de contentmarketing trends. En dit is waar je in 2020 aan moet denken.

Op de website van het Content Marketing Institute vonden we een lijst met zo’n pak-‘m-beet 90 voorspellingen op het gebied van contentmarketing voor 2020. Wij hebben het kaf van het koren voor je gescheiden.

Content marketing trends voor 2020

De voorspellingen die we op CMI lezen, zijn gedaan door experts in het vakgebied. Ze hebben allemaal hun zegje gedaan en wij hebben de meest voorkomende en opvallende trends op een rijtje gezet.

Teruglezen: De contentmarketingtrends om in 2019 op in te zetten

1. Repurposing content

Iets wat in 2020 belangrijker wordt, is het repurposen van je content. Er is al zoveel content te vinden, waarom zou je niet jouw goed scorende content op een andere manier insteken?

Een uitlegvideo maken van dat artikel wat al maanden goed gelezen wordt, of een e-book creëren over dat onderwerp waarvan je merkt dat het altijd scoort.

In plaats van meer en meer content het ‘www’ opsturen, kun je je beter focussen op het hergebruiken van je huidige, goed werkende content in een andere vorm.

Mee aan de slag? Deze blog van HubSpot helpt je op weg!

2. Authenticiteit

Een ander punt om eruit te springen als merk of bedrijf is om authentieker te zijn. Content zal en moet persoonlijker worden voor mensen om écht een connectie te kunnen maken.

Wat betekent dat content marketeers hun content moeten voorzien van authenticiteit. Video kan daar goed bij helpen, omdat je echte gezichten ziet. Ook podcasts komen dichtbij de luisteraar en geven een gevoel van connectie met het verhaal, het merk en de verteller. Belangrijk hierbij is dat er vertrouwen wordt gecreëerd.

“I think that the need for human emotion and feeling behind content will always be required to garner the trust of the crowd.” Joseph Kalinowski, Content Marketing Institute

Ook interessant: Het HR van de toekomst: dit zijn volgens experts de nieuwste HR-trends om in de gaten te houden

3. Content wordt super persoonlijk

Door middel van data wordt de distributie van content super persoonlijk. Er worden tools gebruikt om de boodschap, ervaring en het kanaal helemaal toe te spitsen op wat de klant of gebruiker wil.

“More voice, less noice” – Olle Lindholm, Spoon Agency

Ook zal er meer een-op-een contact komen tussen een merk en de gebruiker. Denk aan chatten en mailen, maar ook live gaan en zo in direct contact staan met elkaar om vragen te beantwoorden. Alleen op die manier kun je écht relevant zijn voor de ander.

“I predict more content marketers will leverage the power of technology to get laser-focused on different audiences in different stages of the customer’s journey.” Lisa Murton Beets, Content Marketing Institute

4. Meer en meer video

We zien meer en meer video en in 2020 zet deze trend door. Waar alles begon bij YouTube, zet ondertussen elk social platform video op zijn of haar manier in. Zelfs op Pinterest wordt ondertussen video gebruikt.

Waarom? Video voegt waarde toe. Daarnaast helpt het om je merk persoonlijk te maken en de mensen achter het merk te laten zien.

Good to know: 5 tips om je Instagram strategie te bepalen, om in 2020 wél te groeien

5. Wat levert de content op?

Leuk hoor, al die blogs, video’s en podcasts, maar wat verdienen we er eigenlijk mee? In euro’s, niet in engagement. Steeds belangrijker wordt de ROI van het grote geheel. Hoeveel geld brengt de content daadwerkelijk in het laatje?

Maar dit moeten we wél doen met een relationship first mindset aldus, Tom Martin van Converse Digital. In plaats van content maken met de gedachten om te converteren, moet de focus op de relatie met de klant liggen.

Dit zorgt ervoor dat de wensen en behoeften van de klant op de eerste plaats komen, in plaats van de KPI’s van de content. Het resultaat? Meer conversie en korte salescycles.

6. Voice search

Vorig jaar stond voice search ook al in de lijst met trends en de trend zet gestaag voort. We schreven toen: “Een belangrijk onderdeel van de contentstrategie is dat jouw site goed gevonden wordt. Op tekstuele zoekopdrachten, maar ook steeds meer op ingesproken searches.

Steeds meer mensen doorzoeken Google naar een antwoord door hun vraag in te spreken in plaats van te typen. Dit heeft als gevolg dat je op andere termen moet optimaliseren.

7. Ethical marketing

Een voorspelling die we ten harte toejuichen: de content (en marketing in het algemeen) zal meer ethisch worden. Dit betekent niet per se het houden aan de privacy regels, maar eerder marketing en content maken met respect. De aandacht verdienen omdat jouw boodschap waarde toevoegt.

Kim Moutsos van het CMI zegt hierover: “asking (politely) for just the information they actually need. Protecting the details that are shared. Appreciating interactions. Helping people (not “targets” or “prospects,” or “customers”). Giving people real choices about how to hear from us.”

8. Bonustip

En als laatste willen we de voorspelling van Joe Pulizzi, de oprichter van het Content Marketing Insitute, jullie niet onthouden. Kort maar krachtig, dus luister, huiver en doe er je voordeel mee:

“E-newsletters will win in 2020.”

Content maken voor 2020

En onthoud: het is belangrijk dat jouw content waarde toevoegt aan het leven van de lezer/klant. Er is zo veel content dat jouw blogpost, podcast of webinar er echt uit moet springen en echt iets moet betekenen in het leven van degene aan de andere kant van de lijn. Anders schiet je alsnog mis.

Tips voor jouw content:

In 4 weken naar een productiever leven

Meld je aan voor onze wake-up letter en volg onze productiviteitscursus

Reageer op artikel:
Wat gaat er in 2020 gebeuren op het gebied van contentmarketing?
Sluiten