Dé contentmarketingtrends om in 2019 op in te zetten

Op welke marketing-gerelateerde website je ook op je virtuele surfboard aan het surfen bent, het woord vliegt je overal om de oren. Contentmarketing is het ‘ding’ van de afgelopen jaren. Niet gek, want gewone advertenties verliezen hun kracht en mensen geloven eerder een goed verhaal dan een platte advertentieboodschap.

Contentmarketing werkt en daarom is het goed om de trends voor 2019 in de gaten te blijven houden, zodat je inzet op de juiste kanalen en het aanpakt op een solide manier.

5 contentmarketingtrends voor 2019

Nu we alweer een tijdje op weg zijn in het nieuwe jaar, is het goed om te weten wat je dit jaar echt niet over het hoofd kan zien. Deze trends voor 2019 op het gebied van content bijvoorbeeld.

1. Distributie & podcasts

Content is niet alleen je website en that’s it. De distributie van je content is key en kan van alles zijn: social, video, e-book, webinar, live video, podcasts. Kies de vorm van distributie die jouw doelgroep consumeert. Lezen ze geen blogs, maar zitten ze vooral op Instagram? Maak content voor Instagram. Kijken ze vooral video’s? Wees aanwezig op YouTube met catchy video’s. En storten ze zich massaal op podcasts? Zet in op audio.

Podcasts is een vorm van content die afgelopen jaar flink van de grond is gekomen. Waarom? Misschien omdat je luisterend de content tot je kan nemen in plaats van starend naar je scherm. Of misschien omdat het een lekkere afleiding is die je ook nog ‘s wat leert. Hoe dan ook: het werkt. En ook in 2019 blijven podcasts hét ‘nieuwe’ ding. Is het iets waar jouw doelgroep fanatiek naar luistert? Overweeg dan zeker om hier content voor te maken.

Ook interessant: Deze 5 podcasts moet je echt eens geluisterd hebben

2. Ga multimediaal

Er zijn talloze kanalen om op aanwezig te zijn en jouw content te distribueren. Social, chatbots, mail – noem maar op. Maar wat we anno 2019 niet moeten vergeten, is de offline wereld. Want die leeft nog steeds! Denk aan offline events en print publicaties zoals folders. Wees slim en combineer offline content met een online verlengstuk of andersom.

3. Laat de content door echte schrijvers maken

Wat je vaak ziet gebeuren, is content die wordt gecreëerd door marketeers. Prima, want ook zij kunnen schrijven, maar dat heeft vaak toch een andere ondertoon dan een goed stuk van een professionele schrijver of creatieveling. Het is belangrijk om in 2019 de authenticiteit en kwaliteit van de content hoog in het vaandel te hebben staan en content te laten creëren door diegene die ervoor heeft gestudeerd.

Natuurlijk moet er een marketinggedachte achter zitten, maar het verhaal moet worden verteld door de redacteuren. Een nauwe samenwerking tussen marketing en redactie is dus van groot belang om een geloofwaardig verhaal neer te zetten.

“Creating content that has the primary purpose of improving the life of my user and a secondary purpose of driving the sales pipeline.” – Joe Pulizzi, CEO Content Marketing Institute

4. Purpose marketing

Als merk of bedrijf is het belangrijk om een sterke visie en missie te hebben en een goed verhaal te vertellen om ertoe te doen. Dit goede verhaal moet op de juiste, authentieke (daar is ‘ie weer!) wijze worden uitgedragen om het vertrouwen van de consument te winnen. A zeggen en B doen is een echt afknapper anno ’19.

Kies een positionering die zijn steentje bijdraagt aan de maatschappij en laat een beetje stof opwaaien omtrent dat onderwerp. Klanten waarderen het juist als je een kant kiest en ergens voor staat. De purpose van je bedrijf of merk wordt meer en meer belangrijk.

5. Visuele & voice zoekopdrachten

Google draait in mijn browser overuren. Ik gebruik het om informatie op te zoeken voor m’n artikelen, om synoniemen te vinden, m’n Nederlands te checken, Engels te vertalen en allerhande vragen die gedurende de dag voorbijkomen. Google weet alles. Of beter gezegd, de sites die het algoritme van Google voorrang geeft, weten alles.

Een belangrijk onderdeel van de contentstrategie is dat jouw sites één van die goedgevonden websites is. Op tekstuele zoekopdracht, maar ook steeds meer op ingesproken én visuele zoekopdrachten. Steeds meer mensen doorzoeken Google naar een antwoord door hun vraag ingesproken te stellen in plaats van te typen, wat ervoor zorgt dat je op andere termen moet optimaliseren.

“At least 20% of all Google mobile searches are voice search.” – Andy Betts, Editor Content Marketing Institute

Maar ook visuele searches nemen een vlucht. Mensen die een foto nemen van iets, om dit vervolgens te uploaden en zo het antwoord te vinden op wat hetgeen is. Binnen Google, maar ook binnen platforms als Pinterest is dit een steeds populairder wordende functie om in de gaten te houden.

Handige trends voor 2019

Reageer op artikel:
Dé contentmarketingtrends om in 2019 op in te zetten
Sluiten