Redactie
Redactie Leren 19 april 2020

Zo bepaal je je content doelen voor blogs en social media

Content, content en nog meer content. We plaatsen massaal content op onze social media kanalen en jij dus ook! Hier steek je tijd en liefde in en je maakt natuurlijk niet zomaar content. Je maakt content waar jouw volgers, ideale doelgroep en potentiële klanten wat aan hebben. Maar uhm, what’s in it for you? Wat kun je allemaal halen uit de content die je produceert? Heb je daar ooit over nagedacht? Heb je doelen gesteld voor de content die je deelt of ga je gewoon met die banaan?

In deze blog legt De Content Coach Emel Koç je uit waarom het belangrijk is om doelen te stellen en wat voor content doelen er zijn. Ready?

Waarom zou je?

Voor je business stel je allerlei doelen. Doelen voor de omzet die je wil halen, de gewenste winst per maand, kwartaal of jaar of het verkopen van een x aantal producten. Voor de content die je produceert, kun je hetzelfde gaan doen.

Wanneer je geen doelen stelt, ben je letterlijk doelloos en doe je maar wat. Heb je dat al eens geprobeerd? Ik kan je vertellen dat het voor mij niet werkt om zonder een doel te werken. Ik ga dan een beetje lanterfanteren.

Een ik-zie-wel-waar-het-schip-strand-mindset komt dan sterk naar voren. Je hebt geen groter doel waar je naartoe werkt. Dit is binnen je hele business zo maar ook met content marketing.

Bedenk van tevoren met welk doel je bepaalde content maakt. Wil je kennis delen of je deskundigheid laten zien? Wil je een autoriteit binnen je vakgebied worden? Je reputatie verbeteren? Door dit soort vragen te beantwoorden kun je gerichter content gaan produceren.

Twee soorten doelen

Je kunt je doelen vanuit twee verschillende oogpunten stellen. Ga je voor de lange termijn of ga je voor de quick wins?

Als je voor de lange termijn gaat dan zijn dit een aantal voorbeelden:

  • Verbeteren van reputatie;
  • Vergroten van de autoriteit;
  • Tonen van deskundigheid.

Het verbeteren van je reputatie, kan bijvoorbeeld door:

  • Jezelf te zijn en jezelf te laten zien (mensen kopen van mensen);
  • Luister met aandacht naar de problemen en behoeften van jouw ideale klant;
  • Door te zorgen dat anderen over jou praten in positieve zin (reviews, aanbevelingen).

Het vergroten van je autoriteit en deskundigheid, kan bijvoorbeeld door:

  • Delen van kennis die je in huis hebt;
  • Het delen van tips & tricks die de lezer verder brengen;
  • In gesprek gaan met anderen over jouw vakgebied en dit vertalen naar content (video, blogs, interviews etc.).

Ga je voor de quick wins en de korte termijn? Dan zijn dit een aantal voorbeelden:

  • Vergroten van de naamsbekendheid;
  • Verhogen van de omzet;
  • Genereren van leads (verzamelen van contactgegevens van geïnteresseerden);
  • Van leads naar conversies.

Het vergroten van je naamsbekendheid, kan bijvoorbeeld door:

  • Vaak aanwezig/zichtbaar te zijn op verschillende kanalen;
  • Door zichtbaar te zijn op kanalen en platformen van anderen;
  • Het genereren van meer leads, kan bijvoorbeeld door:
  • Een zogeheten freebee weg te geven (een gratis download);
  • Een gratis proefperiode instellen voor een bepaald abonnement.

De leads die je dan hebt, kun je vervolgens benaderen met nog meer waardevolle content en een aanbieding. En op die manier kun je dan van lead naar sale converteren.

Hoe bepaal je of je je doelen hebt gehaald?

Het is natuurlijk super fijn, een content doel, maar wanneer heb je die eigenlijk gehaald? Door je doel SMART te formuleren (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden) kun je goed meten of je je content doelen hebt behaald.

Een meetbaar doel is bijvoorbeeld: – 7 dagen na het verschijnen van deze blog, hebben minimaal 25 nieuwe website bezoekers de blog gelezen.

Met welk content doel ga jij als eerst aan de slag? Zelf vind ik het altijd fijn om lange- en korte termijndoelen te mixen en tegelijkertijd uit te voeren. Zodat je profiteert van de quick wins en de long runs.

Wil je meer van dit soort tips & tricks of heb je vragen over content marketing en zichtbaarheid? Volg mij dan via Instagram @de.contentcoach en stuur mij een berichtje.

Emel Koç is De Content Coach voor creatieve ondernemers die graag zelf aan de slag willen met het maken van kick-ass content. Zodat de zichtbaarheid van deze ondernemers wordt vergroot. Dit doet zij door alle kennis die zij heeft te delen tijdens workshops, Contentsessies en Content Calls. Meer weten? Bekijk haar website of volg haar op Instagram.

Meer tips voor je content

Reageer op artikel:
Zo bepaal je je content doelen voor blogs en social media
Sluiten