Heb je het altijd te druk? Dit gaat er fout

‘Being busy has become the new fine’, las ik onlangs bij The Startup. Dat is zó waar, dacht ik. Als mensen vragen hoe het met me gaat, dan rolt het antwoord ‘druk druk druk’ meteen over m’n lippen.

Het druk hebben klinkt ook gewoon goed en is tegenwoordig een statussymbool geworden, want het geeft de indruk dat je met veel dingen tegelijk bezig bent en dat je je tijd niet verspilt aan niets doen. Maar zit hier geen addertje onder het gras?

Wat er fout is aan het druk hebben

We geven dan misschien wel de indruk dat we echte businesspeople zijn door aan te geven dat we het druk hebben, maar eigenlijk genieten we toch niet écht van zo’n leven waarin we van hot naar her hollen en onze inbox niet kunnen bijhouden?

Angie Morgan, auteur van Spark: How to Lead Yourself and Others to Greater Success, durft te zeggen waar het op staat: “Voor de meesten onder ons is de drukte zelf niet het probleem, maar meestal zijn we te druk bezig met de verkeerde dingen. Wanneer mensen beweren dat ze het druk hebben, betekent dit eigenlijk: ik ben een slechte planner, of: ik heb geen idee hoe ik prioriteiten kan stellen en kan delegeren.

Hiermee slaat zij de spijker op de kop. In de hele spiraal van het te druk hebben verliezen we ons vaak in taken die er niet echt toe doen. Allerlei afleidingen (onbelangrijke e-mails, notificaties, kleine gesprekjes die meer tijd opslorpen dan je denkt…) zorgen ervoor dat we het overzicht verliezen op de dingen die er écht toe doen.

Anders gezegd: we hebben het gevoel dat we moeten multitasken om alle ballen in de lucht te houden, maar ondanks ons gemultitask blijft er vaak geen tijd meer over voor de dingen we leuk en relevant vinden.

Kwestie van prioriteiten

De sleutel hier is om jezelf af te vragen: waar liggen mijn prioriteiten? Wat zijn de projecten waar ik op de lange termijn in wil groeien? Voor welke zaken wil ik tijd opgeven?

Als je eenmaal hier inzicht in krijgt, is het een kwestie van je planning op te stellen zodat je geen tijd verliest aan onnodige zaken. Op die manier komt er automatisch tijd vrij voor relevante dingen. Tips nodig? Deze tips van Medium helpen je op weg.

Tips voor een beter time management

  • Neem je dagelijkse routine onder de loep. Alleen door bij te houden hoeveel minuten je spendeert aan dingen als vergaderingen, telefoontjes, e-mails, notificaties, en kleine gesprekjes, krijg je een goed overzicht over de hoeveelheid tijd die je per taak moet besteden. Schrijf dus per taak op hoeveel minuten je eraan besteedt.
  • Maak op basis van deze inzichten een planning. Dit betekent dat je moet nadenken over hoe jij jouw tijd wil indelen. Kom je tijd tekort? Bekijk dan welke taken je eventueel moet inkorten.
  • Houd je aan die planning door steeds te focussen op één taak. Singletasken is véél beter dan multitasken in termen van productiviteit. Zorg hiervoor dat je alle vormen van afleiding uitschakelt. Dat wil zeggen: zet je mobiel op niet storen, zoek een rustige werkplek op en laat je socialmediakanalen even voor wat ze zijn.
  • Bekijk deze planning geregeld. Neem wekelijks de tijd om te kijken of jouw schema aansluit bij jouw wensen en prioriteiten. Beslis voor jezelf of je tevreden bent met de uitwerking van je planning. Zo nee, probeer dan te sleutelen aan je schema tot je tevreden bent.

En de bottom-line? Reflecteer kritisch over elk moment in jouw dagindeling. Welke momenten hebben niets bijgedragen aan jouw werk, je visie of je lange termijn doelstelling? Het zijn vaak dit soort momenten die ervoor zorgen dat je het veel te druk hebt. Het goede nieuws is dat je – door inzicht te krijgen in deze nutteloze minuten van je dag – er wat aan kan doen.

Meer over tijdsindeling?

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
Heb je het altijd te druk? Dit gaat er fout
Sluiten