7 handige tips om je concentratie te verbeteren

Helaas heeft ieder mens een limiet aan concentratie. Het is gewoon niet mogelijk om je de hele dag goed te concentreren op je werk of studie. Dat is ook helemaal geen schande, maar het is wel vervelend. Heb jij het idee dat jouw concentratieboog wel heel klein is, dan zijn er manieren om je concentratie te verbeteren.

Allereerst is het goed om je te realiseren dat het echt niet erg is als je je even niet kunt concentreren op je werk. Probeer niet hardnekkig vol te houden en accepteer van jezelf dat je soms even een moment nodig hebt om weer op te laden.

Je concentratie verbeteren voor beter werk

Toch zijn er een aantal dingen die je kunt doen om je concentratie een boost te geven.

1. Zorg dat je genoeg slaapt

De gemiddelde mens heeft zes tot acht uur slaap per nacht nodig. Goed slapen is essentieel voor je concentratie. Merk je dat jouw concentratie eigenlijk iedere dag vrij laag is? Probeer dan eens een paar nachten een uurtje langer te slapen en kijk of dit een verschil maakt.

Lees ook: Hoeveel slaap heb je nodig om optimaal te functioneren?

2. Sta op van je werkplek

Soms moet je gewoon even weg van je werkplek. Uren achter elkaar werken en zitten is namelijk niet altijd even productief. Probeer nooit op je werkplek te lunchen, ga af en toe een kop koffie halen en loop eens een keer naar je favoriete collega, zodat je niet de hele tijd op dezelfde plek zit.

3. Beweeg meer

Sporten en bewegen bevordert je concentratie. Veel beweging is goed voor de productiviteit en concentratie, maar tegelijkertijd natuurlijk ook goed voor je lichaam. Twee vliegen in een klap!

4. Stop met multitasken

Weinig mensen kunnen écht multitasken, ook vrouwen zijn er niet zo goed in als ze denken. Alles wat we wel kunnen multitasken gaat namelijk op de automatische piloot. Onverwachte dingen die daarbij komen, kunnen we meestal niet aan.

Tijdens je werk multitasken geeft dus niet de resultaten die je graag wilt. Probeer je te concentreren op één taak tegelijkertijd.

> Multitasken maakt je niet productiever: 5 manieren om te leren ‘singletasken’

5. Verban social media terwijl je werkt

De grootste afleiders tijdens je werk of studie: de mobiele telefoon en social media. Verban deze dingen terwijl je aan het werk bent. Zet alle meldingen uit en sta jezelf alleen toe om op WhatsApp te kijken tijdens pauzes. Scrollen door Facebook en Instagram is al helemaal een no-go.

6. Beloon jezelf voor volbrachte taken

Door jezelf te belonen voor volbrachte taken, motiveer je jezelf om iets af te maken en je echt te focussen op wat je moet doen. De beloning kan een kopje koffie zijn of een minuutje op je telefoon.

7. Een fijne werkplek doet wonderen

Je concentratie verbeteren kan door het hebben van een fijne werkplek. Rommel zorgt namelijk voor onrust die je niet kunt gebruiken. Decoreer je werkomgeving met leuke spulletjes en houd het opgeruimd en netjes.

Verder lezen?

In 4 weken naar een productiever leven

Meld je aan voor onze wake-up letter en volg onze productiviteitscursus

Reageer op artikel:
7 handige tips om je concentratie te verbeteren
Sluiten