Concentratie verbeteren? Deze training duurt een paar minuten

Heb je moeite met je concentreren? Verschillende onderzoeken die tussen 2009 en 2019 zijn gepubliceerd, laten zien dat er een activiteit is die je kunt doen om je concentratie en geheugen te verbeteren. Een paar minuten aerobe-training kan al een groot verschil maken. Dit betekent dat je het gedurende de werkdag kunt doen als je een concentratieboost nodig hebt.

Dat klinkt goed. Over welke activiteit hebben we het hier?

Concentratie verbeteren in een paar minuten

Een recente studie analyseerde dertien verschillende onderzoeken die tussen 2009 en 2019 over dit onderwerp zijn uitgevoerd. Uit de studie blijkt dat een aantal minuten aerobe-training voor wel twee uur lang een boost in geheugen en concentratie kan geven. Het onderzoek is uitgevoerd onder mensen van 18 tot en met 35 jaar.

First things first: wat is aerobe-training? Dit is een korte en intensieve activiteit (van 2 tot 60 minuten), waarbij je de hartslag opvoert en daarmee ook het zuurstofverbruik van het lichaam. Activiteiten die hieronder vallen zijn bijvoorbeeld zwemmen, fietsen en hardlopen. Lees hier hoe je jouw ideale hartfrequentie berekent voor de optimale trainingszone.

Al na een korte workout (niet meer dan een paar minuten) en herstelperiode konden de deelnemers beter plannen en sneller problemen oplossen. Ook op concentratie scoorden ze hoger en zelfs de verbale vaardigheden gingen vooruit. De resultaten hielden tussen de 30 en 120 minuten aan.

Lees ook: Werken zonder afleidingen? 5 hacks voor meer focus

Geheugen verbeteren

Daarnaast blijkt aerobe-training een positieve impact te hebben op het geheugen. Zo stimuleert aerobe-training de langdurige opslag van nieuwe herinneringen. De toegang tot reeds opgeslagen herinneringen en het vermogen om nieuwe dingen te leren verbetert ook.

Hoofdonderzoeker Dr. Peter Blomstrand benadrukt dat hij zich bij de analyse alleen heeft gefocust op aerobe-training. Of andere soort training, zoals krachttraining en HIIT-training, hetzelfde effect hebben, wordt nog onderzocht.

Waarom werkt aerobe training zo goed?

Aerobe-training kan neurochemische veranderingen veroorzaken, die de hersenfunctie verbeteren. “We hebben meer onderzoek nodig om het hoe en waarom volledig te begrijpen”, zegt Blomstrand. Maar dat er een verband is tussen fysieke activiteit en verbeterde aandacht en concentratie, is zeker.

Nu we thuiswerken is dit het ideale moment om de resultaten van het onderzoek zelf op de proef te nemen. Merk je dat je je op een gegeven moment echt niet meer kunt concentreren? Ga een rondje fietsen, hardlopen of sprint een paar keer heen en weer. Begin ‘s ochtends een half uurtje eerder, of ga een half uur langer door, om deze ruimte ook echt te kunnen pakken zonder dat je werkdruk toeneemt.

Lees ook: Deze twee muziekgenres zorgen voor meer concentratie blijkt uit onderzoek

In 4 weken naar een productiever leven

Meld je aan voor onze wake-up letter en volg onze productiviteitscursus

Reageer op artikel:
Concentratie verbeteren? Deze training duurt een paar minuten
Sluiten