Waarom je je collega’s af en toe complimenten moet geven

Af en toe is het goed om herinnerd te worden aan simple acts of kindness. Want worden we daar niet allemaal een beetje gelukkiger van? Daarom houden we een pleidooi om vaker complimenten aan collega’s uit te delen. Dat is zo mogelijk nóg belangrijker dan je zou vermoeden!

Herinner jij je nog de laatste keer dat je een compliment hebt uitgedeeld? Of dat je er één hebt gekregen? Als je op die twee vragen ‘nee’ antwoordt, dan is het dringend tijd om het tij te keren.

De waarde van complimenten

Of course: een complimentje krijgen is fijn, dat is een open deur. Maar de wetenschap laat zien dat er méér zit achter complimenten, met name op de werkvloer:

  • Complimenten zijn een vorm van erkenning. En erkend worden in je werk, drukt een stempel op het levensgeluk, schrijft managementdocente Jana Gallus op AD.
  • Krijg je nooit of geen complimenten? Dan verhoogt dit de kans op spanningen en burn-out, vertelt Gallus evenals.
  • Een compliment werkt beter dan een bonus, vertelt coach Suzanne Penning aan nieuws.nl. Dat komt omdat een compliment een directe beloning voor gedrag is, terwijl een bonus pas achteraf komt. Het effect van een bonus heeft daarom minder kracht, want je bent met je hoofd immers niet meer bezig met dat project.
  • Aardig zijn tegen je collega’s, bijvoorbeeld door complimentjes, verhoogt de kans dat er vriendschappen gaan ontstaan op de werkvloer. En vrienden hebben op het werk, maakt je dan weer productiever en gezonder, zoals we eerder al schreven!

Compliments are like a stack of money that never runs out

Hoe geef je goede complimenten?

Reden genoeg dus om vaker een complimentje uit te delen aan je collega’s, of – als je leidinggevende bent – aan de werknemers in jouw team. Maar waar zit het geheim van een goed compliment?

Complimenten geven: zo moet het niet

Wat niet werkt zijn vleierijen, mensen complimenteren voor hun aanwezigheid (“wat goed dat je er bent!”), of de standaard bos bloemen na veertig jaar dienstverband, schrijft het AD.

Té veel complimenten zijn ook niet goed, dat doet immers de geloofwaardigheid teniet.

Complimenten geven: zo moet het wel

Wat wél werkt zijn complimenten die je echt verrassen omdat iemand jouw gedrag heeft geobserveerd. Nieuws.nl tipt ook om zo eerlijk en oprecht mogelijk te zijn, het haalt niets uit om complimenten te gaan verzinnen zonder dat je het echt meent.

Daarnaast hoort een compliment ook echt een compliment te zijn en geen feedback. Dat wil zeggen dat het compliment op zichzelf hoort te staan, zonder dat er een ‘maar’ komt met verbetersuggesties.

Tot slot speelt ook non-verbale communicatie een belangrijke rol bij complimenten. Iemand in de ogen aankijken, een oprechte glimlach, een schouderklopje… Deze factoren zetten je compliment kracht bij.

En nu je dit weet, weet je wat je te doen staat: spread some kindness around like confetti!

Meer over collega’s?

8 toffe printables voor je vision board?

Meld je aan voor onze wake-up letter en ontvang ze gratis in je inbox!

Reageer op artikel:
Waarom je je collega’s af en toe complimenten moet geven
Sluiten