Maaike Kooijman
Maaike Kooijman Mindset 19 apr 2019

Je comfortabel voelen buiten je comfortzone: zo doe je dat

Ah, de comfortzone. Wat is het fijn daar, hè? Elke dag op dezelfde fiets naar hetzelfde kantoor voor hetzelfde werk, om daarna af te spreken met mensen die je goed kent. In het weekend misschien een feestje waar je je wat minder op je gemak voelt, maar ach, zo lang de muziek maar is waar je thuis ook naar luistert, is dat ook heel prima te doen. Ja, jij hebt het goed voor elkaar… tot je gedwongen wordt buiten je comfortzone te treden.

Dat we het liefst in onze comfortzone verblijven, is helemaal niet zo gek. Ons overlevingsinstinct heeft dat immers bestempeld als veilig, terwijl nieuwe uitdagingen een potentieel gevaar vormen.

Maar dat werk dat je elke dag doet, is misschien wel helemaal niks voor jou. Je bent het niet eens met de beslissingen die je baas neemt of vindt het überhaupt niet meer leuk om naar kantoor te gaan. Dan is er de optie om in gesprek te gaan over wat er anders kan (confrontatie! Eng!) of je kunt eens kijken naar iets nieuws (verandering! Eng!).

En zelfs als het niet om zulke grote veranderingen in ons leven gaat, moeten we soms uit die comfortzone. Je aanmelden voor de cursus pottenbakken die je heel tof lijkt, maar waar je waarschijnlijk niks van bakt (not pun intended), kennismaken met nieuwe mensen op een netwerkborrel, zelfs nieuw eten proberen kan soms al lastig zijn. En ja, je zult je dan misschien ongemakkelijk of zelfs angstig voelen – maar het maakt je leven ook een stuk rijker.

Uit je comfortzone door anders te denken

En dat is precies hoe we het gemakkelijker voor onszelf kunnen maken om uit die comfortzone te komen, schrijft auteur en organisatiepsycholoog Bob Rosen op Psychology Today: we moeten anders naar verandering gaan kijken. In plaats van denken dat verandering je overkomt, moet je gaan denken dat jij verandering veroorzaakt en dat je daardoor een beter leven voor jezelf creëert. Want: “de kennis, vaardigheden en empathie buiten je comfortzone maken het leven tot een volledige ervaring”.

Om die verandering in denken te bewerkstelligen moeten we twee dingen doen, schrijft Rosen. Ten eerste: accepteren dat we nu eenmaal niet om nieuwe dingen heen kunnen. Ten tweede: erin geloven dat we die veranderingen aankunnen. En dat we ze zelf kunnen vormgeven, dus. Hoe je dat doet? Daar heeft hij wel een paar tips voor.

Wees niet bang voor ongemak

Een gevoel van ongemak willen we vaak vermijden, net als alle andere negatieve gevoelens die we ervaren. Echter, het is één van de gevoelens die nu eenmaal horen bij het mens-zijn. Als we dat accepteren en het gevoel er laten zijn, wordt het al snel een stuk minder erg.

Bekritiseer je eigen gedachten

Aan het doemdenken over die nieuwe situatie? Probeer die gedachten dan te relativeren. Hoe groot is de kans nu écht dat je wordt opgegeten door een beer als je gaat wildkamperen in Frankrijk?

Zie verandering als een kans voor groei, want dat is het meestal ook!

Meer over mindset:

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
Je comfortabel voelen buiten je comfortzone: zo doe je dat
Sluiten