Bepaalde collega’s niet uitnodigen voor een after work event: kan dat?

Een verjaardag, je bruiloft of gewoon een spontaan feestje om het leven te vieren: het kan zijn dat je daar sommige collega’s wel voor uitnodigen, maar andere niet. Omdat je nu eenmaal niet al je collega’s in je huis/tuin kwijt kunt, of gewoon omdat je niet met iedereen even goed overweg kunt. Hoewel dat heel logisch is, kan bepaalde collega’s niet uitnodigen wel voelen alsof je iets stiekems aan het doen bent.

Er hangen immers best wel wat sociale regels en constructies aan de omgang met collega’s, en die zijn niet altijd even gemakkelijk. Bepaalde collega’s niet uitnodigen voor een after work event: zo doe je dat!

Wat wil jij zelf?

Het klinkt misschien als een logische vraag, maar soms zijn we al zo ver verstrikt in onze gedachten over wat er wel en niet van ons wordt verwacht en wat voor invloed onze keuzes gaan hebben op de werksfeer, dat we helemaal voorbij gaan aan wie we zélf willen uitnodigen.

Lees ook: Jarig op werk? Imponeer je collega’s met deze feestelijke baksels

Begin daarom dus met het maken van een gastenlijst zonder enige rekening te houden met de rest van dit artikel. Welke collega’s zou jij graag op je bruiloft willen, met wie wil je je je verjaardag vieren? Over het algemeen is het helemaal sociaal geaccepteerd om alleen de collega’s uit te nodigen met wie je daadwerkelijk een band hebt, vooral als je hen zelfs als vriend(inn)en in plaats van collega’s ziet.

Let op de ratio van collega’s uitnodigen

Daar zijn een paar uitzonderingen op. Als er dertig mensen op je afdeling werken en je vijf mensen wilt uitnodigen voor je event: ga je gang. Maar zitten er zes mensen in je team en zet je er vijf op de gastenlijst, dan is dat gewoon niet zo heel netjes.

Vergelijk het met de feestjes op de basisschool waarbij de hele klas werd uitgenodigd behalve de twee buitenbeentjes: niet oké.

Kijk naar de relatie

Ook moet je in sommige gevallen rekening houden met de functies die je collega’s hebben. Als leidinggevende kun je bijvoorbeeld geen beste vriendinnen worden met één van de mensen in je team, omdat dat (onbewust) invloed kan gaan hebben op het voordeel dat je diegene daarmee geeft. We zeggen niet dat je als manager dan maar niemand moet uitnodigen: je hele team kan vaak prima.

Lees ook: 5 vragen die je aan jezelf moet stellen voordat je een manager wordt

Andersom is het in formele bedrijven niet altijd even handig om je baas uit te nodigen als je een heftig feestje met veel drank gaat geven. Het kán wel, maar je wilt er mogelijk een tweede keer over nadenken.

Gebruik persoonlijke e-mailadressen

Als je bepaalde collega’s niet wilt uitnodigen voor je feestje, is het misschien niet zo handig aan de grote klok te hangen dat je dat feestje geeft. Probeer de collega’s die je wél wilt uitnodigen daarom een uitnodiging te sturen op hun persoonlijke mailadres (of WhatsApp), of nodig ze gewoon face-to-face uit.

Zo wordt duidelijk dat je hen niet uitnodigt als collega’s, maar gewoon als mensen met wie je goed overweg kunt. Loop je ook minder snel het risico dat andere collega’s dat mailtje spotten.

Collega’s niet uitnodigen: maak er geen geheim van

Tegelijkertijd moet je er ook niet heel geheimzinnig over doen. Als collega’s die je niet uitnodigt er wel achterkomen, of dat nu vooraf is of achteraf op social media, zullen ze dan alleen maar beledigd zijn en komt het een stuk vreemder over dat je hen niet uitnodigt.

Als ze erachter komen dat je hen niet hebt uitgenodigd en ze om een reden vragen, ontken dan ook niks – maar geeft ook nooit een persoonlijke reden. Zeg gewoon dat je niet zoveel ruimte hebt en daarom keuzes moest maken. Bepaalde collega’s niet uitnodigen is zeker niet iets waarvoor je je hoeft te schamen, dus probeer dat ook niet te doen.

Meer tips voor de omgang met collega’s:

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
Bepaalde collega’s niet uitnodigen voor een after work event: kan dat?
Sluiten